Vandforbrug når vi ikke er hjemme

Hej. Jeg har registreret når vi ikke er hjemme at vandmåler bruger 1 liter vand på en uge. Min vandmåler har en alarm der skulle gå igang hvis vandet løber kontinuerligt i 24 timer, og der er ingen alarm på vandmåleren der er gået igang, men alligevel når jeg checker hvis vi har været ude at rejse er der et forbrug på ca 1 liter på 1 uge. det er ikke meget men undrer mig bare. Kan det være varmtvandsbeholder der har en ventil der lukker lidt ud? har prøvet at slukke beholder, mender er stadig ca 1 liter forbrug pr uge.
umiddelbart er alle mine vandrør i trækrør og i mit bryggers hvor alle vandrør kommer ud er de lavere end alle vandhaner, så tænker hvis det var en utæthed bag en af væggene i indbygnings armaturer, så ville røret bliver langsomt fyldt med vand og dette vand ville løbe ud i bryggerset, men der er helt tørt. kan det være varmtvands beholderen og hvordan kan jeg finde ud af om det er den når den har været slukket men stadig er der vandforbrug?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
få det hele trykprøvet
En liter på en uge. Der er du nede under grænsen for målenøjagtighed på din vandmåler, hvis den er elektronisk. Jeg ville overhovedet ikke bekymre mig for så lidt.

Der er selvfølgelig også lidt tab fra fordampning fra wc-cisterner.
Er der monteret kontraventil ved måleren? Hvis manglende eller defekt kontraventil kunne give et “vandforbrug” ved (selv små) trykvariationer.

Søren O
Hvis du har afspæringsventiler på begge sider af vandmåleren, kunne du prøve at lukke på afgangen fra måleren, for at se om forbruget så holder op. 1000 mL / 24*7 = 5,95 mL/h. Det er ikke meget og ville ikke forstyrre min nattesøvn.

fase
I har alt for store forventninger af nøjagtigheden på vandmålere.

EU-godkendelsen for forskellige måleinstrumenter hedder MID. Der findes også reglerne for vandmålere (MI-001). Jeg kikkede lige kort på den: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32014L0032

Kravet til nøjagtighed er afhængig flowet. Der er 4 grænseværdier: Q1, Q2, Q3 og Q4. Der er ingen krav til nøjagtigheden af flow under Q1 og flowet må ikke overstige Q4. Det nominelle flow kaldes Q3. På min elektroniske måler er det angivet på oversiden som Q3 2,5 m3/h. Der skal måleren være mest nøjagtig. Mellem Q2 og Q4 må fejlen være op til 2,5%, altså op til 25 liter fejl pr. 1000 liter.

Det ​vigtige for denne tråd er Q1. ​Altså området hvorunder, der ​er ingen krav til nøjagtighed er i følge databladet for min vandmåler 6,2 liter pr time. Her tales om 1 liter pr. uge.
Annonce
hej. måleren sidder ude i brønden mod vejen, så hvordan ser man om der er kontra ventil. hvis jeg slutter for vandet til huset er der ikke forbrug. kan det være fordampning fra 2 cisterner?
Har i Quooker (eller anden hedvandsvarmer)?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kontraventilen kan være indbygget i vandmåleren, og kan så ikke umiddelbart ses. I forbindelse med udskiftning til elektroniske vandmålere, monteres der ofte en kontrollerbar kontraventil. Det er en “messingdims” der monteres i forlængelse af vandmåleren. ​

Søren O
vi har ingen quooker el hedvandsvarmer. tænker måske godt der kan fordampe 1 liter på en uge fra de 2 cisterner, hvis der er meget varmt her om sommeren med sort tegtag. der er ca 26-27 grader i disse uger, eller er det ikke muligt at der fordamper 0,5 liter pr cisterne? kunne bare læse en pool fordamper mange tusind liter om ugen
Du kan gætte og du ved aldrig om det er rigtigt.
Så om nogle år når der er skader, skal vi høre om de dårlige råd.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis