bosch krydslinjelaser advance 360

Jeg forstår det simpelthen ikke. Så skæv er driftbygningen overhovedet ikke. Jeg har overnævnte laser og ønsker egentlig bare en lige markeret sokkellinje på husmurens gamle sokkel. 
Stativet og laseren står 100% i watter. I det øjeblik jeg lader lasemarkøren gå fra midt på muren (hvor den er 100% i watter) og ned til linjemarkeringen hvor den "gamle" sokkel nogenlunde var, så bliver laserlinjen helt skæv. Høj i den ene ende og lav i den anden. Jeg har brug for en ca. 24 meter (derfor købt modellen) helt lige linje så soklen bliver præcis lige. Drejer jeg på stativets "krans" kan jeg nogenlunde korrigere, men det er slet ikke optimalt. Hvad gør jeg forkert? 

Mvh Jcr1818
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke din model, men på min Geo Fennel kan man slå det selv nivellerende fra, og bare lave en lige linje der ikke nødvendigvis er i vatter, måske din har samme funktion? ​

Vi prøver igen, i morgen --
Du har urealistiske forventninger. Modellen har en usikkerhed på 0,4mm/m som er ca. det samme som de fleste andre non-prof modeller. Det svarer ca til et alm vaterpas og er fint til korte distancer på nogle få meter, men ikke nøjagtigt nok dit formål, der skal du op i en helt anden prisklasse.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvordan får du den til at gå ned fra midt på muren (hvor den er præcis) til den gamle sokkelkant ?
Umiddelbart tænker jeg du skal have laseren ned i højde med din ønskede sokkelkant, hvis ​den skal arbejde nøjagtigt.

Men måske har jeg misforstået din opstilling.
Jeg tror du gør noget forkert. Det undrer mig at du skriver "Stativet og laseren står 100% i vater". Det burde være ligegyldigt, hvis du bruger nivelleringsfunktionen.

En 360 graders laser bruges normalt indendørs, hvor man vil have styr på alt nivellering i et rum. Man stiller den på stativ midt i rummet og der bliver vandrette og lodrette streger på 4 vægge. Man kan blot måle fra de streger. Man kan teste en 360 graders laser ved at lave nogle mærker på den ene væg og derefter dreje laseren 180 grader. Afhængigt af hvordan man har drejet laseren kan strengen være højere eller lavere, men forskydningen skal være ens i begge sider.

djaydjay skrev den 08-08-2024 16:04:56

Hvordan får du den til at gå ned fra midt på muren (hvor den er præcis) til den gamle sokkelkant ?
Umiddelbart tænker jeg du skal have laseren ned i højde med din ønskede sokkelkant, hvis den skal arbejde nøjagtigt.

Men måske har jeg misforstået din opstilling.

Laseren monteres på stativet som kan justeres en del i højden. Der er påmonteret en vippefunktion (som kan låses) og med den kan du føre laserlinjen op og ned. 

Mvh Jcr1818
Annonce
GodeVen skrev den 08-08-2024 17:04:48

Jeg tror du gør noget forkert. Det undrer mig at du skriver "Stativet og laseren står 100% i vater". Det burde være ligegyldigt, hvis du bruger nivelleringsfunktionen.

En 360 graders laser bruges normalt indendørs, hvor man vil have styr på alt nivellering i et rum. Man stiller den på stativ midt i rummet og der bliver vandrette og lodrette streger på 4 vægge. Man kan blot måle fra de streger. Man kan teste en 360 graders laser ved at lave nogle mærker på den ene væg og derefter dreje laseren 180 grader. Afhængigt af hvordan man har drejet laseren kan strengen være højere eller lavere, men forskydningen skal være ens i begge sider.

God beskrivelse. Det giver mening det du skriver og det er jo nok der, at den her drejefunktion som sidder på stativet skal bruges til. Den kan simpelthen dreje laseren med rundt. Jeg synes bare at jeg har fået det indtryk, at man også kan bruge den til udendørs formål.

Mvh Jcr1818
BOFH skrev den 08-08-2024 15:57:27

Du har urealistiske forventninger. Modellen har en usikkerhed på 0,4mm/m som er ca. det samme som de fleste andre non-prof modeller. Det svarer ca til et alm vaterpas og er fint til korte distancer på nogle få meter, men ikke nøjagtigt nok dit formål, der skal du op i en helt anden prisklasse.

/BOFH 

Uha så har jeg snydt mig selv ser det ud til. Ja problemet er kun på de lidt længere mål.

Mvh Jcr1818
Jeg har modtaget svar fra Bosch på min forespørgsel. Bosch henviser til nivelleringsautomatikken. Jeg har intet tjek på det at arbejde med nivellering overhovedet, så jeg vil senere i aften læse og prøve at forstå hvad der egentlig står. 
Driftstilstande:
Måleværktøjet har flere driftsmåder, som du altid kan skifte imellem:– Krydslinjedrift (se billede A): viser et vandret laserniveau (360° omløbende laserlinje) og en lodret laserlinje fremad,– Krydslinje- og lodpunktsdrift (se billede B): viser et vandret laserniveau (360° omlø bende laserlinje), to lodrette, ortogonale laserlinjer samt et lodpunkt nedad,– Horisontaldrift (se billede C): viser et vandret laserniveau (360° omløbende laser linje). Efter aktivering befinder måleværktøjet sig i krydslinjedrift med nivelleringsautomatik. Hvis du vil skifte driftsmåde, skal du trykke på knappen til laser-driftsmåde Mode (1). Alle driftsmåder kan anvendes med både nivelleringsautomatik og hældningsfunktion.
Nivelleringsautomatik:
Arbejde med nivelleringsautomatik (se billede E–G) Ved arbejde med nivelleringsautomatik må statusvisningen (3) ikke lyse. Tænd nivelle ringsautomatikken igen, så statusvisningen forsvinder, ved at trykke på knappen til hældningsfunktion (2). Stil måleværktøjet på et vandret, fast underlag, eller fastgør det på stativet (7). Bosch Power Tools 1 609 92A 855 | (20.09.2022) 72 | Dansk Nivelleringsautomatikken udligner automatisk ujævnheder i selvnivelleringsområdet på ±4°. Nivelleringen er afsluttet, så snart laserlinjerne ikke længere bevæger sig. Hvis automatisk nivellering ikke er mulig, f.eks. fordi måleværktøjets ståflade afviger me re end 4° fra vandret, begynder laserstrålerne at blinke. Opstil i så fald måleværktøjet vandret, og vent på selvnivelleringen. Så snart måleværktø jet befinder sig inden for selvnivelleringsområdet på ±4°, lyser laserstrålerne konstant. Uden for selvnivelleringsområdet på ±4° er det ikke muligt at arbejde med nivelleringsau tomatik, da hverken laserstrålerne nivelleringsnøjagtighed eller den højre vinkel mellem laserstrålerne kan garanteres. Ved rystelser eller positionsændringer under driften nivelleres måleværktøjet igen auto matisk. Kontrollér efter gennivellering de vandrette/lodrette laserlinjers position i for hold til referencepunkterne for at undgå fejl ved en forskydning af måleværktøjet. 
Arbejde med hældningsfunktion (se billede H):
Tryk på knappen til hældningsfunktion (2) for at arbejde med hældningsfunktionen. Når hældningsfunktionen er aktiveret, lyser statusvisningen (3) grønt. Ved arbejde med hældningsfunktionen er nivelleringsautomatikken slået fra. Du kan hol de måleværktøjet frit i hånden eller stille det på et hældende underlag. Laserstrålerne ni velleres ikke mere og forløber ikke mere nødvendigvis lodret i forhold til hinanden.
Arbejdsvejledning:
Brug altid kun laserpunktets/laserlinjens midte til markering. Laserpunktets stør relse og laserlinjens bredde ændres i takt med afstanden. Arbejde med stativ (tilbehør) Et stativ udgør et stabilt, højdejusterbart måleunderlag. Sæt måleværktøjet med 1/4" stativholderen (9) på stativets (7) gevind eller på et normalt fotostativs gevind. Skru må leværktøjet fast igen med stativets låseskrue. Juster stativet groft, før du tænder måleværktøjet.

Mvh Jcr1818
Du kan godt bruge den udenfor, hvis der ikke er stærk sol. Udenfor har man dog sjælden brug for en 360 grader laser, der kan man ofte klare sig med en krydslaser.

Hvis du med stativets vippefunktion, kan flytte linjen op og ned, bruger du den uden nivelleringsautomatik, hvilket er forkert i de fleste situationer. Hvis du har indstillet den korrekt, vil den begynde at blinke, hvis du vipper den mere end blot en smule. Den må ikke blinke.

Hvis du er nybegynder skal du bruge nivelleringsautomatik, og intet andet.

Du bestemmer den vandrette linjes position, ved at hæve eller sænke højden på laseren - aldrig vinklen. Hvis det er til måling på en sokel, skal du måske slet ikke bruge stativet, men blot stille laseren på et stabilt underlag.
GodeVen skrev den 08-08-2024 19:20:59

Du kan godt bruge den udenfor, hvis der ikke er stærk sol. Udenfor har man dog sjælden brug for en 360 grader laser, der kan man ofte klare sig med en krydslaser.

Hvis du med stativets vippefunktion, kan flytte linjen op og ned, bruger du den uden nivelleringsautomatik, hvilket er forkert i de fleste situationer. Hvis du har indstillet den korrekt, vil den begynde at blinke, hvis du vipper den mere end blot en smule. Den må ikke blinke.

Hvis du er nybegynder skal du bruge nivelleringsautomatik, og intet andet.

Du bestemmer den vandrette linjes position, ved at hæve eller sænke højden på laseren - aldrig vinklen. Hvis det er til måling på en sokel, skal du måske slet ikke bruge stativet, men blot stille laseren på et stabilt underlag.

Ud fra hvad jeg har kunne læse mig til og få afprøvet her i aften, så må dit (og andres svar) være udgangspunktet. Jeg kan godt se idèen i laserens funktion og 360 graders nivellering. Jeg var bare overbevist om at jeg godt kunne bruge stativet og så flytte strålen med ned til den gammel sokkels kant. Så jeg må bare bruge laseren uden stativ og så flytte den ned i højden som du skriver så den matcher den gammel linje på soklen så godt som muligt. Det er så bare mere omstændelig, end hvis jeg bare kunne vippe den vandrette stråle ned.

Mvh Jcr1818
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis