batteri levetids spørgsmål, da jeg undrer mig..

jeg prøvet lige at kaste et spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på noget steder på nettet.
Måske sidder de et orakel her, der ved noget om det.
Jeg har solceller og overvejer et batteri.
I den forbindelse har jeg fundet ud af, at normen for litium batterier er 6000 cycles altså op og afladninger.
Så vidt jeg kan forstå er batteriet så på 80% af sin kapacitet når de 6000 cycles er opnået.

Så er det lige at jeg sidder ser lidt på elcykler, og her er normen 500 til 800 cycles, så skal det skiftes... pris for et batteri, er mindst 2500.. bruger man cyklen hver dag vi i mål inden 2 år ,ca...
Og.. når jeg så samtidigt kan se at nogle påstår, at bilbatterier holder f.eks 1 million km..DET kører man ikke på 2 år (slå mig hårdt hvis man gør..) 🤣
Hvor mange cycles det er, altså en million km, skal jeg ikke kloge mig på, men jeg tænker det er nok mere en 5- 800...

Hvorfor?? Brugers der ikke samme batterier i elcykler, biler og solceller?
Det troede jeg ..  men ens kan de vel ikke være... eller hvad?
(For god ordens skyld, vi springer lige syre batterier over... )

Nogen der ved det, eller ved hvem der ved det?
Jeg undrer mig ihvertfald en del..

på forhånd tak, hvis nogen ved noget 😊

jeg prøvet lige at kaste et spørgsmål jeg ikke har... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BMS er det ord du søger.

Det vigtigste for lang levetid for cellerne i et litiumbatteri er at alle cellerne er balanceret ud, så ingen celler bliver ødelagt ved overopladning, eller ved at trække strøm fra en næsten tom celle. Et BMS måler spændingen på alle celler individuelt og ikke blot hele batteriet. BMS sørger for at alle celler bliver ensartet opladet.

Batterierne i elcykler er ofte uden BMS og har derfor ikke den levetid, man kender fra moderne el-biler.

Hvis man skiller et batteri ad, er det let at se om der er BMS. De enkelte celler vil være forbundet i serie, som normalt, men der er ekstra ledninger til hver celle. Hvis de ledninger mangler er der ikke BMS. Man kan selvfølgelig ikke umiddelbart se om det en ordentlig BMS.
Fin forklaring omkring BMS - tak for det.
Der sker megen udvikling på det område fremover, og senest skulle der være stor interesse med Kalium / ion typen - dels er kalium langt mere tilgængelig en litium, og skulle også have fordele på opladning, pris og holdbarhed. Så i hvert fald ift. elbil og større batteripakker, vil jeg vente nogen tid endnu med investering.  
SIDSTE NYT.

Kalium-Ion batterier er en 20 år gammel idé, som man ind til videre ikke har fået noget brugbart ud af.

Hellere leje end at bo på gaden.
jeg tillader mig at spørge her . Når man har købt en plæneklipper til batteri. Kan man så bare lade det op til fuldt hver gang man har brugt den. Vi plejer ikke at slå hele plænen på en  gang så batteriet er nok ca 50% brugt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
@kovas: Jeg vil anbefale dig at lade dine batterier op inden brug og ikke efter brug, da de ikke har godt af at ligge på hylden med "fuld tryk" på.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Kolding75 skrev den 10-08-2024 19:16:12

@kovas: Jeg vil anbefale dig at lade dine batterier op inden brug og ikke efter brug, da de ikke har godt af at ligge på hylden med "fuld tryk" på.

tak for svar, men det vil jo betyde at men skal planlægge i forvejen inden man klipper. Her i højsaisonen er det jo ikke længe imellem brug.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
@kovas Det kan godt ske at det bedst at gemme batterierne med 50% opladning, men man kan også gøre livet besværligt for sig selv. Jeg lader normalt batterierne til mit håndværkstøj, når de er flade. Så hvis jeg skal bruge et batteri, har jeg flere der klar til brug. De ældste ​er over 15 år gamle. Havde jeg en batterigræsslåmaskine ville jeg gøre det samme.
Gode Ven.
Tak for svar, Hvordan er det med antallet af opladninger? Har hørt at man kan regne med 800-1000 opladninger.Hvis man så generelt oplader et 50% batteri får man jo meget mindre ud af batteriet i dets levetid. Vi har kun et batteri til klipperen så enten skal man køre det ud, stoppe og lade op eller lade det hver gang inden man begynder eller lade når man slutter så det er klar til næste gang.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Kolding75 skrev den 10-08-2024 19:16:12

mjaa..og jeg har ca 6,4 tons batterier til div havemaskiner, boremaskiner osv osv..jeg må ærligt indrømme, at jeg indtil nu har opladet dem efter brug, også fordi det er ret irriterende at alt er afladet når man skal bruge dem.. Det er lidt et dilemma vil jeg sige.
Man kan vel sige, at det ville være genialt, hvis alle ladere kunne lade til f.eks 80% eller 50%..or whatever... ved et tryk på en knap..
Så kunne man jo måske klare de fleste situationer, og evt knalde et batteri i lader der så lader fra 50 eller 80 % i ens man afladet er andet fra 50/ 80 og ned .
Jeg ved at f.eks Parkside vistnok har en app der kan styre nogle af deres ladere på den måde, men jeg har ikke set det i funktion..

@Kovas Det med 800-1000 opladninger stammer nok fra fra en bestemt producent, der har lavet forsøg med et bestemt batteri under bestemte forhold. Så det kan ikke bruges til en generalisering. Der er helt sikker batterier, der har klaret under det halve antal, og andre der har klaret det dobbelte.

En tysker har kørt 1,6 millioner km i en Tesla P85. Det er det 3. sæt batterier han kører på. Det der holdt bedst har klaret 671.000 km. Han har helt sikker ikke afladet batteriet helt inden det er blevet opladet igen. Hvis han har kørt 300 km mellem hver opladning, har han ladet over 2000 gange. Han har helt sikker ladet flere gange.

https://blog.bilbasen.dk/tysk-tesla-model-s-kilometerkriger-429300/

Som jeg skrev tidligere har elektronikken stor betydning for batteriet levetid. Den er generelt bedre i el-biler, end i en simpel batteripakke til en el-cykelt, plæneklipper eller boremaskine. Der skal man ikke bliver overasket, hvis batteriet "klapper sammen" før 500 opladninger.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis