batteri levetids spørgsmål, da jeg undrer mig..

jeg prøvet lige at kaste et spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på noget steder på nettet.
Måske sidder de et orakel her, der ved noget om det.
Jeg har solceller og overvejer et batteri.
I den forbindelse har jeg fundet ud af, at normen for litium batterier er 6000 cycles altså op og afladninger.
Så vidt jeg kan forstå er batteriet så på 80% af sin kapacitet når de 6000 cycles er opnået.

Så er det lige at jeg sidder ser lidt på elcykler, og her er normen 500 til 800 cycles, så skal det skiftes... pris for et batteri, er mindst 2500.. bruger man cyklen hver dag vi i mål inden 2 år ,ca...
Og.. når jeg så samtidigt kan se at nogle påstår, at bilbatterier holder f.eks 1 million km..DET kører man ikke på 2 år (slå mig hårdt hvis man gør..) 🤣
Hvor mange cycles det er, altså en million km, skal jeg ikke kloge mig på, men jeg tænker det er nok mere en 5- 800...

Hvorfor?? Brugers der ikke samme batterier i elcykler, biler og solceller?
Det troede jeg ..  men ens kan de vel ikke være... eller hvad?
(For god ordens skyld, vi springer lige syre batterier over... )

Nogen der ved det, eller ved hvem der ved det?
Jeg undrer mig ihvertfald en del..

på forhånd tak, hvis nogen ved noget 😊

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gætter på at på elcykler bruger man nogle ret billige batterier, og samtidig udnytter man den fulde kapacitet, dvs. de kan blive opladet til 100% og afladet til 0%, samtidig er laderen ret primitiv.
På en el-bil bruger man ikke den fulde kapacitet. Du vil høre udtrykket brutto og netto kapacitet omkring batteriet på en el-bil.
Det gør bilproducenten for at passe bedre på batteriet, da det faktisk er skadeligt at oplade LiIon  til 100% og aflade det til 0%.
En elbil skal kunne oplade hurtigt, og derfor er det nødvendigt både med køling af batteriet under opladning, og en nøje overvågning, for at passe på batteriet.

Så kort fortalt så bliver et cykelbatteri ikke passet særligt godt på, mens et bilbatteri bliver passet meget bedre på.
Det drejer sig om hvor mange celler slidtagen er fordelt på, og om hvordan de enkelte celler er konstrueret. Et cykelbatteri har relativt få celler, og alle celler op- og aflades ens ligesom batteriet i eks. en telefon / tablet. Et bilbatteri har væsentligt flere celler, og så er der avanceret elektronik, der fordeler op- og afladning ud mellem cellerne, så de enkelte celler aldrig er "fuldt belastede" i ret lang tid af gangen. Et bilbatteri har desuden reserve-kapacitet (brutto minus netto kapacitet), som kan kobles til, hvis enkelte celler ikke længere holder strømmen godt nok.

Hvad angår konstruktionen af cellerne, så har cykelbatterier, batterier til telefoner mv., en meget høj energitæthed (watt per kilo), fordi deres elektrolyt er lavet af blandt andet kobolt (LCO), men til gengæld kan de kun holde til relativt få ladecykler. Moderne bilbatterier bruger som regel jernfosfat (LFP) som elektrolyt, og det giver en ringere energitæthed, men batterierne kan til gengæld holde til væsentligt flere ladecykler.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er også forskel på Lithiumbatterier. De almindelige - altså Lithium ion batterier - dem der er i mobiltelefoner de kan typisk klare måske 500 opladninger fra 20-100% - før kapaciteten er på nede på 80%.
Så findes der LIPO/LiFePO4 batterier som er lidt en anden kemi - de kan klare 6000 opladninger fra 20-100% - de bruges typisk i Teslaer. De har generelt 20-25% mindre kapacitet til at starte med - så der skal 20-25% mere vægt i bilen - men så holder de også i hele bilens levetid.

En anden meget vigtig faktor er hvordan man bruger Lithiumbatterier - hvor meget man lader  dem op  +  ned. Hvis du altid holder batteriet mellem 30 og 80% - så kan du i praksis bruge batteriet måske +100.000 gange. Men hvis du lader et lithium-ion-batteri fra 0-100% - så kan du måske kun bruge det 50 gange. 
Det er også årsagen til at Tesla kun lader deres batterier op til 0.1V fra maksimalspændingen - for at undgå 100% opladning (I praksis måske kun 90-95%). Derudover så kan man ikke tappe under 0% på bilens display - som i virkeligheden svarer til 10-15% på selve batterier.
Kan fortælle at jeg selv har lavet mit eget LiFePO4 batteri til min cykel ud fra celler - og det har nu holdt i 7 år og virker næsten uændret - svarende til ca. 1000 opladninger / 20000 km. Men jer lader også typisk mellem 30 og 85%.
tak for de fantastiske svar 🤩
Thomas_Mygind skrev den 07-08-2024 21:15:20

Kan fortælle at jeg selv har lavet mit eget LiFePO4 batteri til min cykel ud fra celler - og det har nu holdt i 7 år og virker næsten uændret - svarende til ca. 1000 opladninger / 20000 km. Men jer lader også typisk mellem 30 og 85%.

Kan det betale sig, at lave sit eget solcellebatteri?
Nogen gør det, er jeg godt klar over.
Men er det besværet værd?
Der er også dem der køber bilbatterier fra totalskadede elbiler, umiddelbart lyder det lidt farligt at rode med, hvis man ikke lige har styr på hvordan man gør...
- og jeg har ikke 🤣..  Jeg har noget forstand på strøm, men når vi så begynder at tale om 800V, ( på biler) højspænding i allerhøjeste grad, sååå... skal man nok lige vide hvad man laver ..

Jeg fik faktisk tanken om man ikke kunne lave sit eget cykelbatteri, (eller endu bedre solcellebatteri), da jeg skrev det oprindelige indlæg.. Købte du bare løse celler, eller?
Jeg har solceller, men har ikke noget batteri...
endnu...

Annonce
Mit cykkelbatteri blev lavet ud fra 18 stks. 10AH LiFePO4 celler fra Kina. Det giver 61 volt (18*3.45v) og passer fint med en 48 volt motor - men giver lidt højere hastighed (45 kmt).
Cellerne kostede ca. 1100 kr og blev skruet sammen med møtrikker - alt i alt en meget billigere og bedre løsning.

En anden ting omkring oplader - der fandt jeg ud af at en alm. oplader til en bærbar computer er på 20.3 V - og det passer tilfældigvis lige netop med at man lader op til 80% = 6 x 3.45 Volt. En oplader til en computer er også rigtig god da det er en konstant spændingsenhed. Derfor er der nu koblet 3 x opladere sammen  som giver de 61V.
Inden du laver dit eget batteri, så gå lige hen til et spejl og kig dig selv grundigt i øjnene, og stil dig selv spørgsmålet: "Kan jeg rent faktisk lave et sikkert solcellebatteri?". Hvis du kommer frem til, at det kan du godt, så ring til forsikringen og spørg om de er enige..

Så vidt jeg lige kan se, så ligger kapaciteten af et solcellebatteri på omkring 5kWh, og det er rigtigt meget energi. Hvis du tænker på, at et lille mobilbatteri på 18Wh (5000mAh @ 3.6V) nærmest kan eksplodere og let kan starte en brand, hvad kan et batteri på 5000Wh så ikke udrette af skade?

Køber du en færdig løsning med gode garantiforhold, så bliver forsikringen ikke et problem, og du har nogen at skyde skylden på, hvis noget skulle gå galt.

Hellere leje end at bo på gaden.
Omkring brand - så er LiFePO4 kendt for at være et brandsikkert batteri. Modsat findes Lithium-ion batterierne som er kendt for at kunne selvantænde relativt nemt.
Brande i batterier sker typisk når dentritterne vokser for langt og at batteriet er godt brugt - så kan det kortslutte lithium-ion battericellen.
Men brug et LiFePO4 batteri så er risikoen nærmest nul - i forhold til Lithium-ion.

En anden ting der er værd at kigge ind i er BMS - som sikre en mere stabil opladning og afladning af batteriet. Det er ikke absolut nødvendig men hvis jeg byggede et 5 kWh batteri - så ville jeg sætte sådant noget på.
Kolding75 skrev den 08-08-2024 13:13:56

Inden du laver dit eget batteri, så gå lige hen til et spejl og kig dig selv grundigt i øjnene, og stil dig selv spørgsmålet: "Kan jeg rent faktisk lave et sikkert solcellebatteri?". Hvis du kommer frem til, at det kan du godt, så ring til forsikringen og spørg om de er enige..

Så vidt jeg lige kan se, så ligger kapaciteten af et solcellebatteri på omkring 5kWh, og det er rigtigt meget energi. Hvis du tænker på, at et lille mobilbatteri på 18Wh (5000mAh @ 3.6V) nærmest kan eksplodere og let kan starte en brand, hvad kan et batteri på 5000Wh så ikke udrette af skade?

Køber du en færdig løsning med gode garantiforhold, så bliver forsikringen ikke et problem, og du har nogen at skyde skylden på, hvis noget skulle gå galt.

Det er lige præcist derfor jeg ikke har turdet kaste mig ud i det !!

En anden ting er, at jeg har seriøst dårlige erfaringer med at købe den slags direkte i Kina.. Jeg købte 2 stk invertere via AliExpress fra et såkaldt EU lager i Frankrig, og modtog 2 stk defekte invertere, 4 dage senere.. Fortrøstningsfuld pga EU garanti troede jeg så at den hellige grav var velbevaret, men ak og ve.. Sagen endte hos Forbruger Europa, efter at jeg havde diskuteret med AliExpress og sælgeren i 9 måneder. Hvorpå kineserne erklærede sig konkurs i Frankrig, forsynede deres side på  AliExpress ned en knap: "EU citizens press here" og vupti man havnede på en side magen til hos AliExpress, nu med adresse i Sevilla i Spanien..
Der lykkedes det så Forbruger Europa at få fat i den kineser der stod som ejer, men hans svar var: " fuck jer..."
Så der endte den sag, da Forbruger Europa kun mægler, og ikke er en domstol.
På det tidspunkt besluttede jeg mig for at opgive, da en sag ved de spanske domstole var mere en jeg lige syntes de to invertere var værd, og hvis nu kineserne bare erklærede sig konkurs i Spanien...så..
.Men de sælger stadig fra Ali's side...
Ikke mere Kina handel her fra..

Nå.. inlægget blev lidt længere end først tænkt... sorry..

To stk invertere sælges forresten, hvis nogen gerne vil have noget kinaskrammel 🤣🤣🤣

Thomas_Mygind skrev den 08-08-2024 14:33:17

Omkring brand - så er LiFePO4 kendt for at være et brandsikkert batteri. Modsat findes Lithium-ion batterierne som er kendt for at kunne selvantænde relativt nemt.
Brande i batterier sker typisk når dentritterne vokser for langt og at batteriet er godt brugt - så kan det kortslutte lithium-ion battericellen.
Men brug et LiFePO4 batteri så er risikoen nærmest nul - i forhold til Lithium-ion.

En anden ting der er værd at kigge ind i er BMS - som sikre en mere stabil opladning og afladning af batteriet. Det er ikke absolut nødvendig men hvis jeg byggede et 5 kWh batteri - så ville jeg sætte sådant noget på.

Hvis jeg kunne finde batterier fra dansk/ EU forhandler der ikke er platugle eller kineser , se mit andet svar omkring Kina handel.. så måske..
Men jeg tror jeg holder mig til færdigbyggede batterier...  nogengange skal man kende sine begrænsninger... jeg tænker jeg ville være noget nervøs ved at rode med f.eks et Tesla batteri, forbinde det til inverteren " håber det virker" ..lukke øjnene og tænde for inverteren..... 🙈 holy cow..

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis