Kolding75 skrev den 08-08-2024 13:13:56
Inden du laver dit eget batteri, så gå lige hen til et spejl og kig dig selv grundigt i øjnene, og stil dig selv spørgsmålet: "Kan jeg rent faktisk lave et sikkert solcellebatteri?". Hvis du kommer frem til, at det kan du godt, så ring til forsikringen og spørg om de er enige..
Så vidt jeg lige kan se, så ligger kapaciteten af et solcellebatteri på omkring 5kWh, og det er rigtigt meget energi. Hvis du tænker på, at et lille mobilbatteri på 18Wh (5000mAh @ 3.6V) nærmest kan eksplodere og let kan starte en brand, hvad kan et batteri på 5000Wh så ikke udrette af skade?
Køber du en færdig løsning med gode garantiforhold, så bliver forsikringen ikke et problem, og du har nogen at skyde skylden på, hvis noget skulle gå galt.
Det er lige præcist derfor jeg ikke har turdet kaste mig ud i det !!
En anden ting er, at jeg har seriøst dårlige erfaringer med at købe den slags direkte i Kina.. Jeg købte 2 stk invertere via AliExpress fra et såkaldt EU lager i Frankrig, og modtog 2 stk defekte invertere, 4 dage senere.. Fortrøstningsfuld pga EU garanti troede jeg så at den hellige grav var velbevaret, men ak og ve.. Sagen endte hos Forbruger Europa, efter at jeg havde diskuteret med AliExpress og sælgeren i 9 måneder. Hvorpå kineserne erklærede sig konkurs i Frankrig, forsynede deres side på AliExpress ned en knap: "EU citizens press here" og vupti man havnede på en side magen til hos AliExpress, nu med adresse i Sevilla i Spanien..
Der lykkedes det så Forbruger Europa at få fat i den kineser der stod som ejer, men hans svar var: " fuck jer..."
Så der endte den sag, da Forbruger Europa kun mægler, og ikke er en domstol.
På det tidspunkt besluttede jeg mig for at opgive, da en sag ved de spanske domstole var mere en jeg lige syntes de to invertere var værd, og hvis nu kineserne bare erklærede sig konkurs i Spanien...så..
.Men de sælger stadig fra Ali's side...
Ikke mere Kina handel her fra..
Nå.. inlægget blev lidt længere end først tænkt... sorry..
To stk invertere sælges forresten, hvis nogen gerne vil have noget kinaskrammel 🤣🤣🤣