Hvordan skærer jeg krybende rødder

Jeg har (den ene side) af en ældre hæk.
Jeg har ikke så meget haveforstand så jeg ved ikke hvilken hækplante den består af.
Jeg ved dog at den er (ALT for) glad for at lave "løberødder" altså rødder lige under jordoverfladen ud i jorden (plænen) op imod hækken. Altså hækker vil brede sig med rodskud.

Disse "løberødder" får riven til at hænge fast og jeg har bukket riven flere gange i disse rødder.
Nogen gange kan jeg rive roden op med hænderne med andre gange kan jeg ikke.

Er der et værktøj med kraftige knive jeg kan køre langs hækken og skære disse "løberødder" i stumper og stykker?
Jeg har (den ene side) af en ældre hæk. Jeg har... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik skrev den 06-08-2024 11:18:09

Planter er smarte og rødderne søger automatisk hen til vand og næring den nemmeste og hurtigste vej.
Så hvis du laver et bed ved siden af hækken med let og gødet jord, så beder du jo om at rødderne fra hækken vil søge derhen.

Det har jeg så på ingen måde. Min have får i princippet ingen gødning så jorden er mager over det hele.   

Men hvad er din plan med at skære rødderne over, hvis det ikke handler om at hækken må brede sig med rodskud?
Hvis du har græs op til hækken, kan du jo være ligeglad, for plæneklipperen sørger jo for at alt der kommer op, får hovedet klippet af  
Så hvis du har et bed, VIL hækken altid brede sig. Men det samme vil gælde for andre planter og træer omkring beddet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvilken hæk er det?
Sæt måske et foto ind?
Jeg går takket om eføi.. og der er det ikke rødder, men en art sideskud.. 

Jeg vil tro løsningen afhænger af planten🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

PinkHenrik skrev den 06-08-2024 15:19:41

Men hvad er din plan med at skære rødderne over, hvis det ikke handler om at hækken må brede sig med rodskud?
Hvis du har græs op til hækken, kan du jo være ligeglad, for plæneklipperen sørger jo for at alt der kommer op, får hovedet klippet af  
Så hvis du har et bed, VIL hækken altid brede sig. Men det samme vil gælde for andre planter og træer omkring beddet.

Hækken må IKKE brede sig. Jeg svarede bare på et indlæg der mente at jeg "fristede" hækken med god næringsrig jord i nærheden.

Jeg HAR angivet grunden i min OP - og MIN plæneklipper fjerner heldigvis ikke ting under græstæppet.

@ mnjensen Flere ting virker lidt uklart. "Din rive bukkes", men hvorfor river du plænen og får fat i rødderne under plænen?  Er det når du river blade? Hvis ja, så brug en løvrive der jo har et fleksibelt hoved. 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Plæneklipper fjerner naturligvis ikke noget under græsplæne, det er heller ikke det der står. 
plæneklipperen sørger jo for at alt der kommer op, får hovedet klippet af. Så hvis der er plæne så bliver rodskud klippet af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er fint.  
Jeg vil gerne have de krybende rødder væk fra de øverste 5 cm jord og HAR forklaret hvorfor.  
Det bedste bud der er kommet er klart en elektrisk kantskærer så jeg prøver enten med sådan en eller med en vertikalskærer.  
mnjensen skrev den 08-08-2024 07:00:45

Jeg vil gerne have de krybende rødder væk fra de øverste 5 cm jord og HAR forklaret hvorfor.  
Det bedste bud der er kommet er klart en elektrisk kantskærer så jeg prøver enten med sådan en eller med en vertikalskærer.  

Hvis forklaringen om ønsket er at din rive bøjes, og jeg ser ingen andre forklaringer, synes jeg du skulle overveje hvorfor og med hvad du river plænen.Men dig om det.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis