Hvordan skærer jeg krybende rødder

Jeg har (den ene side) af en ældre hæk.
Jeg har ikke så meget haveforstand så jeg ved ikke hvilken hækplante den består af.
Jeg ved dog at den er (ALT for) glad for at lave "løberødder" altså rødder lige under jordoverfladen ud i jorden (plænen) op imod hækken. Altså hækker vil brede sig med rodskud.

Disse "løberødder" får riven til at hænge fast og jeg har bukket riven flere gange i disse rødder.
Nogen gange kan jeg rive roden op med hænderne med andre gange kan jeg ikke.

Er der et værktøj med kraftige knive jeg kan køre langs hækken og skære disse "løberødder" i stumper og stykker?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med en kantskærer, du kan evt. slibe den skarp med en fil eller en vinkelsliber. så er det bare at skære en linje langs hækken der hvor du ikke vil have rødderne.
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 05-08-2024 13:58:02

Hvad med en kantskærer, du kan evt. slibe den skarp med en fil eller en vinkelsliber. så er det bare at skære en linje langs hækken der hvor du ikke vil have rødderne.

Tak for svaret. :-)

Jah - kunne nok virke - så bruger jeg nok bare en spade.

Jeg ville dog foretrække hvis der var et redskab eller en maskine med roterende knive eller skarpe "tallerkner" jeg kunne køre en runde med langs hækken? :-)

Er formålet at slå hækken ihjel?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@ John Larsen
Formålet er at hækken ikke skal brede sig med nye rodskud - se trådstarters første indlæg.

Søren O
Annonce
@ SørenO 
Beklager Søren, men det står der jo faktisk ikke. Jeg ved godt at jeg har det med at læse hvad folk skriver uden at fortolke det. Og derfor beder om eksakte meninger så jeg ikke fejlfortolker.

@ mnjensen 
Planter får næring til overlevelse gennem rødderne, fjernes de helt eller delvis, hæmmes væksten eller planten visner og dør.

Formålet er at hindre hækken i at brede sig.
Jeg har ikke et produkt med at hækken har rødder (ellers blev den nok heller ikke stående).
De rødder skal bare gå nedad ikke vandret i jordoverfladen.
Jeg er ret sikker på at hækken IKKE dør ved at miste de rødder der ødelægger mine river og sender mit blodtryk mod skyerne.  
Netop en motoriseret kantskærer er rigtig god til formålet. 
Her et eksempel LINK Der findes også tilsvarende modeller med batteri, til ca. samme pris. Men du skal lige være opmærksom på at der så skal tilkøbes batteri og lader hvis du ikke har samme fabrikat i til andre maskiner. Desuden så er der væsentlig mere go i en med ledning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
mnjensen skrev den 05-08-2024 20:20:14

Formålet er at hindre hækken i at brede sig.
Jeg har ikke et produkt med at hækken har rødder (ellers blev den nok heller ikke stående).
De rødder skal bare gå nedad ikke vandret i jordoverfladen.
Jeg er ret sikker på at hækken IKKE dør ved at miste de rødder der ødelægger mine river og sender mit blodtryk mod skyerne.  

Planter er jo en smule smarte. Hvis der ingen næring er nedad, eller den er vanskelig at få fat i, så går rødderne vandret ud. Så hvis din plan skal lykkes skal du sikre dig at der er rødder og næring nedad, eller tilføre god jord og næring nedad. Det sidste ved jeg ikke om er muligt.

Planter er smarte og rødderne søger automatisk hen til vand og næring den nemmeste og hurtigste vej.
Så hvis du laver et bed ved siden af hækken med let og gødet jord, så beder du jo om at rødderne fra hækken vil søge derhen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis