Støbe 2 birkestammer til at bære en tredje stamme

Hej GDS

Jeg skal opsætte to birkestammer på 15cm tykkelse (2 meter højde), med 4 meters mellemrum. Imellem sig skal være en tredje stamme (samme størrelse), boltet fast i toppen af de to så det danner en port.
Porten skal bruges til at opsætte et solsejl fra bygning og til denne.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg nemmest og bedst støber et solidt fundament, så de rimelig tunge stammer ikke pludselig vælter i vinden.

Jeg skal bruge hele stammen over jorden, da den kun er høj nok til at fungere hvis den ikke graves ned.
Kan jeg bruge et simpelt støberør og støbe en 30-40cm i jorden, i sammenkobling med stolpen, og måske en 20-30 cm op ad den?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Birk rådner forholdsmæssig hurtig udendørs, så det bliver desværre ikke en løsning du har glæde af i mange år.

Hvis jeg skulle lave det, ville jeg ( udover at vælge en anden træsort) montere 2 stolpejern på hver stamme og faststøbe dem. Ved at bruge 2 på samme stolpe eliminerer man al den fleksibilitet der normalt er i stykket mellem beton og træ.
Hullerne skal naturligvis støbes i 90 cm dybde, ellers holder de intet.

Selvbygger med stort S. 
Jeg vil mene at du kunne støbe ekstra stolper i jorden og så skrue stolperne sammen, evt med gennemgående bolte lidt ligesom en flagstang.
Hvis du støber skal du nok påregne minimum 10cm betontykkelse uden om stolpen så det bliver jo en betonklods på op mod 40 cm. Det er sgu noget af et støberør du skal have fat i. Samtidig bliver det som en skål der samler vand så stolpen vil stå og soppe i vand altid.

Bare kald mig BBB 

Big Bam Boo skrev den 02-08-2024 21:05:02

Jeg vil mene at du kunne støbe ekstra stolper i jorden og så skrue stolperne sammen, evt med gennemgående bolte lidt ligesom en flagstang.
Hvis du støber skal du nok påregne minimum 10cm betontykkelse uden om stolpen så det bliver jo en betonklods på op mod 40 cm. Det er sgu noget af et støberør du skal have fat i. Samtidig bliver det som en skål der samler vand så stolpen vil stå og soppe i vand altid.
Superdiy skrev den 02-08-2024 20:54:35

Birk rådner forholdsmæssig hurtig udendørs, så det bliver desværre ikke en løsning du har glæde af i mange år.

Hvis jeg skulle lave det, ville jeg ( udover at vælge en anden træsort) montere 2 stolpejern på hver stamme og faststøbe dem. Ved at bruge 2 på samme stolpe eliminerer man al den fleksibilitet der normalt er i stykket mellem beton og træ.
Hullerne skal naturligvis støbes i 90 cm dybde, ellers holder de intet.

Tak for svarene

Hele inspirationen er fra nogle birketræer, som var støbt i store baljer. Det så meget fedt ud, men jeg er i tvivl om en murerbalje støbt omkring træet vil være stabil nok, og derfor er jeg begyndt at tænke tankerne omkring at få støbt i jorden.

Hele ideen er teknisk set også beskrevet her, men jeg er bare i tvivl om det potentielt kan vælte hvis jeg kun støber i en murerbalje.

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/219480/s/soeger-input-stoebe-fod-om-traestamme
Der er meget stor forskel på det du ønsker og så den tråd du henviser til. 
I den gamle er det 20 dekorations stammer som ikke får sidetræk. 
Du beskriver at det skal holde en solsejl, det giver meget side ryk.
Jeg havde en arbejds kollega som lavede solsejl fra frit liggende træ garage og til huset.
Han strammede op, og pludselig kunne porten ikke lukkes. 
Garagen var blevet trykket ud af vinkel. Der skal laves barduner bagud, så kan du få det til at stå. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Det er diameter på din balje, som er mest afgørende, for at den ikke vælter.
Hvis vi tager en balje på 50 cm i diameter og 20 cm høj, så rummer den ca 39 liter.
Fyldt med beton, så vejer den den cirka 91 kg.
Jo bredere din balje er, jo svære at vælte den, - men det tager selvfølgelig mere plads over jorden, i forhold til en nedgravet løsning.
ev elmand skrev den 02-08-2024 23:54:13

Der er meget stor forskel på det du ønsker og så den tråd du henviser til. 
I den gamle er det 20 dekorations stammer som ikke får sidetræk. 
Du beskriver at det skal holde en solsejl, det giver meget side ryk.
Jeg havde en arbejds kollega som lavede solsejl fra frit liggende træ garage og til huset.
Han strammede op, og pludselig kunne porten ikke lukkes. 
Garagen var blevet trykket ud af vinkel. Der skal laves barduner bagud, så kan du få det til at stå. 

Det er vildt nok som der er kræfter i spil.

Solsejlet er ikke permanent, men kun når vi sidder der.
Jeg havde ikke tænkt over at det kunne skabe et træk.
Dertil har vi ikke tænkt at det skal være spændt helt ud, når vi bruger det.
Men jeg kan da godt se i forhold til hvis vi sidder ude i blæsevejr.

Jeg er godt nok meget i tvivl, hvordan jeg bedst løser denne udfordring.

Et andet forslag kunne være at droppe den mellemliggende stamme, og kun have 2 fritstående stammer hvori solsejlet kan spændes på, når vi bruger det.

djaydjay skrev den 03-08-2024 00:09:34

Det er diameter på din balje, som er mest afgørende, for at den ikke vælter.
Hvis vi tager en balje på 50 cm i diameter og 20 cm høj, så rummer den ca 39 liter.
Fyldt med beton, så vejer den den cirka 91 kg.
Jo bredere din balje er, jo svære at vælte den, - men det tager selvfølgelig mere plads over jorden, i forhold til en nedgravet løsning.

Der er rigelig med plads over jorden, og selve udseendet med en støbt bund kan fruen godt lide. Min frygt er bare om det vælter, jeg synes jo 91kg lyder af meget - det er ihvertfald mere en stammen vejer.

Har du overvejet nogle barduner, monteret højt oppe på stammerne, i stedet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 03-08-2024 08:33:30

Har du overvejet nogle barduner, monteret højt oppe på stammerne, i stedet?

Ja det har vi faktisk lige snakket om her til morgen.

2 fritstående stammer og så barduner til solsejl.

Så skal vi bare læse om det skal støbes i jorden eller i murerbalje 🙂
Hvis solsejlet bliver pillet ned ved stormvejr, så er jeg overvist om at de nok skal blive stående i baljer (sikkert også i stormvejr), blot grundfladen i baljen er stor nok ( 50 cm og derover ).
Prøv at se på de kæmpeparasoller, der står ved restauranter / cafe'er og ​parasolfoden som holder dem, de vejer vel typisk 30 - 40 kg.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis