Støbe 2 birkestammer til at bære en tredje stamme

Hej GDS

Jeg skal opsætte to birkestammer på 15cm tykkelse (2 meter højde), med 4 meters mellemrum. Imellem sig skal være en tredje stamme (samme størrelse), boltet fast i toppen af de to så det danner en port.
Porten skal bruges til at opsætte et solsejl fra bygning og til denne.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg nemmest og bedst støber et solidt fundament, så de rimelig tunge stammer ikke pludselig vælter i vinden.

Jeg skal bruge hele stammen over jorden, da den kun er høj nok til at fungere hvis den ikke graves ned.
Kan jeg bruge et simpelt støberør og støbe en 30-40cm i jorden, i sammenkobling med stolpen, og måske en 20-30 cm op ad den?
Hej GDS Jeg skal opsætte to birkestammer på 15cm... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
djaydjay skrev den 03-08-2024 10:46:13

Hvis solsejlet bliver pillet ned ved stormvejr, så er jeg overvist om at de nok skal blive stående i baljer (sikkert også i stormvejr), blot grundfladen i baljen er stor nok ( 50 cm og derover ).
Prøv at se på de kæmpeparasoller, der står ved restauranter / cafe'er og parasolfoden som holder dem, de vejer vel typisk 30 - 40 kg.

Tror måske også det er løsningen vi forsøger os med.

Og hvis det virker stabilt, kan det være jeg forsøger med overliggeren. 
Tak for hjælpen!
Parasoller er jo symmetriske med foden stående i midten. Her er det ensidig træk. 
Men det kommer jo meget an på hvad man forventer. 
Er det en vandret wire i hver side som solsejl kan trækkes hen over så skal denne være noget stramt. 
Er det en mere løs " klud" så skal der ikke så meget til for at det holder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 03-08-2024 13:40:17

Parasoller er jo symmetriske med foden stående i midten. Her er det ensidig træk. 
Men det kommer jo meget an på hvad man forventer. 
Er det en vandret wire i hver side som solsejl kan trækkes hen over så skal denne være noget stramt. 
Er det en mere løs " klud" så skal der ikke så meget til for at det holder. 

Og det bliver nok det sidste.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis