Hjælp til dæmpbar halogen gulvlampe søges

Jeg fik en fin lampe tilbudt og tænke hep hvor skønt, det er med dæmpning. Sådan en har jeg ikke haft længe. Kom hjem og konstaterede den manglede øverste R7s halogen pære , fik den skaffet, nu mangler den kun beskyttelses glasset men det er mindre vigtigt i denne sammenhæng.
Dæmpningen virker overhovedet ikke på den øverste up light. Der er købt en korrekt dæmpbar Osram , lige efter bogen. Dreje knappen virker kun som tændt sluk, ingen dæmpning sker. På den nederste G9 virker det perfekt , læse lampen så at sige, drejeknappen tænder og dæmper/lysner efter hensigten.

Jeg har endda pillet sikringen ud , der er ikke skiltet med hvilken det er på selve lampens bund etiket ej heller noget synligt på selve sikringen, den ser old nordisk og slidt ud men virker. For er den pillet ud , virker hele lampen nul. Så den er stadig ok.

Gad vide hvilken det er hvis den en dag skal erstattes ? Og om den mon har indflydelse på den kaputte dæmpning på up lighten ? 

Jeg smider et billede af alle nævnte dele. 

Håber nogen måske har erfaring med sådan en fætter lampe og evt kan oplyse mig om den korrekte erstatnings sikring ? MVH 

Jeg fik en fin lampe tilbudt og tænke hep hvor... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hver drejeknap har sin egen lampe og hver lampe sine funktioner. 
Øverste er til øverste lampe og kan både tænde og regulere.
Nederste er til nederst lampe og kan både tænde og regulerer. 

Der er desværre ingen prægning på sikringen.
Kan man regne det ud selv hvor mange ampere den ska have ud fra tallene på lampen ?
Ud over klistermærket på bunden af lampen og de data der står der, så er der  desuden præget 18A på selve strømstikket.
Ift. mærkepladen er max. forbrug 270w, fordelt på de 2 pærer, herfra skal du regne et lille tomgangsforbrug på elektronikken, hvis du slukker lyset på lampen. 270w/230v = 1,17A - så en sikring på ca. 2A skulle passe nogenlunde. Normalt er belysning uden sikringer, men da lampen indeholder elektronik, er det sikkert lovkrav i denne effektklasse ( som komfurer med strømudtag og kaffemaskiner med varmesikring )
Hvis du kan undvære dæmning, ville jeg skifte begge pærer til led, blot med tænd/sluk funktion. Halogen/edisonpærer er snart helt udfaset. 

Er den ikke den type lampe, der dæmpes ved at berører metallet. Har haft en lignende, den dæmpede man ved at holde fast i "stangen", så kørte lyset op/ned og så slap man, når den ønskede styrke var nået.

henrikh29 skrev den 04-08-2024 10:57:54

Er den ikke den type lampe, der dæmpes ved at berører metallet. Har haft en lignende, den dæmpede man ved at holde fast i "stangen", så kørte lyset op/ned og så slap man, når den ønskede styrke var nået.

Nej som skrevet længere oppe i tråden, drejeknapperne er til hver sin lampe. Når man tænder lyder et klik og så skruer man op eller ked for styrken. 

Men udfordringen her er som også tidligere beskrevet det er kun den nederste læselampe der synligt virker op og ned . Den øverste har en af eller anden grund ingen større synlig forskel men tænder bare på fuld knald , den bliver en lille smule lysere ved at skrue helt op , men dæmper aldrig rigtig.
cdp skrev den 04-08-2024 10:05:12

Ift. mærkepladen er max. forbrug 270w, fordelt på de 2 pærer, herfra skal du regne et lille tomgangsforbrug på elektronikken, hvis du slukker lyset på lampen. 270w/230v = 1,17A - så en sikring på ca. 2A skulle passe nogenlunde. Normalt er belysning uden sikringer, men da lampen indeholder elektronik, er det sikkert lovkrav i denne effektklasse ( som komfurer med strømudtag og kaffemaskiner med varmesikring )
Hvis du kan undvære dæmning, ville jeg skifte begge pærer til led, blot med tænd/sluk funktion. Halogen/edisonpærer er snart helt udfaset. 

Tak for svaret, det var lige sådan et regnestykke der kunne hjælpe mig i den rigtige retning . 

Jeg har vist smidt de penge efter lampe projektet jeg orker. Hvis pærerne en dag går , kommer der helt sikkert kun LED i eller også ryger den til Røde Kors . 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis