Hjælp til dæmpbar halogen gulvlampe søges

Jeg fik en fin lampe tilbudt og tænke hep hvor skønt, det er med dæmpning. Sådan en har jeg ikke haft længe. Kom hjem og konstaterede den manglede øverste R7s halogen pære , fik den skaffet, nu mangler den kun beskyttelses glasset men det er mindre vigtigt i denne sammenhæng.
Dæmpningen virker overhovedet ikke på den øverste up light. Der er købt en korrekt dæmpbar Osram , lige efter bogen. Dreje knappen virker kun som tændt sluk, ingen dæmpning sker. På den nederste G9 virker det perfekt , læse lampen så at sige, drejeknappen tænder og dæmper/lysner efter hensigten.

Jeg har endda pillet sikringen ud , der er ikke skiltet med hvilken det er på selve lampens bund etiket ej heller noget synligt på selve sikringen, den ser old nordisk og slidt ud men virker. For er den pillet ud , virker hele lampen nul. Så den er stadig ok.

Gad vide hvilken det er hvis den en dag skal erstattes ? Og om den mon har indflydelse på den kaputte dæmpning på up lighten ? 

Jeg smider et billede af alle nævnte dele. 

Håber nogen måske har erfaring med sådan en fætter lampe og evt kan oplyse mig om den korrekte erstatnings sikring ? MVH 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sikringen er en normal finsikring. Værdien står sikkert på den. Du kan heller ikke se om den er slidt. Enten virker den eller virker den ikke.
En halogenpære er altid dæmpbar. Så hvilken pære, har du sat i.

fase
Hvis du bruger en halogen, kan den som nævnt altid dæmpes - er ditto Led vil sikkert bare blinke eller ikke tænde, fordi forbruger er ca. 10x lavere - jeg tror nærmere det er en triac der er blæst i din dæmper.

Er up-light delen ikke med konstant lys, og kun læselampen det dæmpes

Ved nærmere eftersyn ser det ud som om der kun er en mulighed for at dæmpe. Altså det er kun den nederste, der kan dæmpes.

fase
S. Fabrin skrev den 02-08-2024 20:09:57

Sikringen er en normal finsikring. Værdien står sikkert på den. Du kan heller ikke se om den er slidt. Enten virker den eller virker den ikke.
En halogenpære er altid dæmpbar. Så hvilken pære, har du sat i.

Som jeg skriver er intet synligt på sikringen desværre, det er ikke billedet der er uskarpt , der er nul at læse på den.

Jeg har da sat den pære i som der skal i ? Som jeg skriver R7s osram dæmbar.

Annonce
cdp skrev den 02-08-2024 21:20:00

Hvis du bruger en halogen, kan den som nævnt altid dæmpes - er ditto Led vil sikkert bare blinke eller ikke tænde, fordi forbruger er ca. 10x lavere - jeg tror nærmere det er en triac der er blæst i din dæmper.

Ok hvad er en triac og hvor sitter den ? 

S. Fabrin skrev den 03-08-2024 08:17:12

Ved nærmere eftersyn ser det ud som om der kun er en mulighed for at dæmpe. Altså det er kun den nederste, der kan dæmpes.

hvor fandt du den oplysning ? interessant 

Hanss skrev den 02-08-2024 21:21:06

Er up-light delen ikke med konstant lys, og kun læselampen det dæmpes

Det kan jeg desværre ikke svare på, har ingen vejledning & ingen info , men hvor fandt du den info ?

Har ikke læst det men har haft en lampe til rep. hvor kun læselampen kunne dæmpes

For nu at begynde med sikringen, så er der måske præget en størrelse i metallet. Ellers kan man ikke vide størrelsen.
Den pære, du har købt og sat i, er en halogenpære. Halogenpærer er altid dæmpbare, så der ikke noget specielt ved den udover, at længden og Wattstørrelsen skal passe.
Ved at forstørre billedet op ser det ud til, at der kun er en regulering på lampen. Og da reguleringen virker på den ene pære, er reguleringen sikkert, som den skal være. Jeg har set lignende lamper, men de var med to reguleringer.
En triac er en halvleder, der bruges i bl.a. reguleringer af vekselstrømme.
For at have en chance for at kunne bedømme om reguleringen er til en eller to uafhængige reguleringer, ville det være fint om du viste et billede af afbryder og regulering.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis