Bør jeg smøre knoppen?

Min bil har anhænger. Når jeg kører med trailer så piver den. Jeg tror måske det er fordi knoppen er lidt rusten. Ikke meget. Bare overfladisk. Burde jeg smøre den med lejefedt eller lign ?

Det er et aftageligt træk. Så det vil være lidt træls at have en fedtet knop i bagagerummet. Men sker der noget ved at lade den være tør?
Min bil har anhænger. Når jeg kører med trailer så... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de mange gode svar.
Jeg forstår, at kuglen bør fedtes ind. Og jeg kan naturligvis bare sætte en plasthætte på. MEN problemet er mere det, at jeg jo sædvanligvis tager trækket af og lægger det i bagagerummet i en dertilindrettet stofpose/taske. Den vil jo hurtigt blive temmeligt griset, hvis kuglen er fedtet. Også selvom der er en hætte på.
Jeg tror aldrig knoppen har været smurt. Heller ikke fra start.

Det skal måske tilføjes, at jeg kun kører med trækket på måske 10 ture om året. Resten af tiden er trækket ikke monteret.

Med den info ville I så stadig fedte knoppen?
Du skal selvfølgelig ikke sovse din kugle ind i smøremiddel, men blot sørge for at metallet ikke er bart. Du kunne evt. have en klud liggende hvis du skal tørre noget af.
Du kunne måske også opbevare “trækket” et andet sted end i bilen.

Søren O
Hvis du trækker en minimal plastpose over kuglen afgiver den kun fedt i den minimale pose.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis der er antislinger kobling på anhængeren, må kuglen absolut ikke smøres. Det vil ødelægge bremsbelægningerne i koblingen. Det findes nok hovedsageligt ifm. campingvogne.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har nu smurt et meget tyndt lag lejefedt på. Så tørrede jeg det af stramt med køkkenrulle. Det gør at den "skinner" lidt nu, men den er ikke decideret fedtet. Men den piver ikke mere. Håber det er nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis