Isolering af tag - fremgangsmåde & tips

Hej LDS-entusiaster,

Jeg har en gammel længe, som skal have isoleret tag og gips (loft-til-kip). Jeg tror umiddelbart, at jeg har fundet fidusen, men søger lige lidt input.
Taget er i forbindelse med udskiftning lasket med 200 mm lasker. Derfor påtænker jeg at isolere med 200 mm imellem lasker og spær. Jeg vil montere en dampspærre, sætte 2 x lægter uden på laskerne, så der bliver plads til 100 mm mere isolering efter dampspærren, og derefter sætte 2 x gipsplader op.
Der skal jo være 50 mm luft fra isoleringen til taget. Kan jeg til dette formål bruge de nuværende lægter, som pladerne er monteret på, og lade isoleringen støde op til dem? De er 45 mm.

Ruller vs. batts – er det bare et temperamentsspørgsmål? 

Se billede.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt andet lige skal du have min 25 mm luft mellem Isoleringen og underkant af lægter, som vist i vedhæftet pdf fil.

Ruller vs. batts: I dit tilfælde vil batts nok være det mest hensigtsmæssigt at arbejde med.

Husk ventilation, både i tagfoden og i kip.
Det hjælper ikke meget at luften kan komme ind i/ved tagfoden hvis det ikke kan komme ud i eller omkring kip.
Hvis du skal isolere indefra, er du nødt til at bruge noget isolering der selv kan blive hængende indtil du har forskallet.
Selvom Rockwoll er meget politisk ukorrekt pt. er flexibats det nemmeste at bruge.  

Selvbygger med stort S. 
GSH skrev den 28-07-2024 20:42:15

Alt andet lige skal du have min 25 mm luft mellem Isoleringen og underkant af lægter, som vist i vedhæftet pdf fil.

Ruller vs. batts: I dit tilfælde vil batts nok være det mest hensigtsmæssigt at arbejde med.

Husk ventilation, både i tagfoden og i kip.
Det hjælper ikke meget at luften kan komme ind i/ved tagfoden hvis det ikke kan komme ud i eller omkring kip.

Tusind tak for svar og vedhæftninger - hvordan ville du tænke det er nemmest - og hurtigst at lave de 25 mm luft? Angående ventileringen ved kip, tænker jeg ikke det er et problem, mig bekendt er der ikke brugt ekstra skumklodser, bygningen er også kun 8 meter bred. og som man kan ane på billedet, så kan man se lys indtrængen i kip.

Ved tagfod ved jeg ikke lige endnu hvordan smarteste løsning bliver, der ligger nemlig et massivt betondæk som etageadskillelse som skal nedtages, det er bare alt andet lige væsentligt nemmere at påbegynde loft når man kan gå på dækket :-) Så planen var at starte nu med kip og så en meters penge fra tagfod, som kan nåes i fornuftig højde fra stueetagen.

Superdiy skrev den 28-07-2024 21:07:21

Hvis du skal isolere indefra, er du nødt til at bruge noget isolering der selv kan blive hængende indtil du har forskallet.
Selvom Rockwoll er meget politisk ukorrekt pt. er flexibats det nemmeste at bruge.  

Tak for svar, er det no-go at holde oppe med tråd i dag?

Nu er Rockwool jo ikke de eneste der laver isolering, Knauf Ecobatt 34 og 37 kan også sagtens holde fritbærende uden behov for tråd inden forskalling. 
Nedenfor billede fra en renovering af garage, isolering (ecobatt 37) sad fritbærende i ca 2 uger inden dampspærre og profilbeklædning blev monteret.

/BOFH 

Edit: kommer ligesom ved flexibatt også an på tykkelsen, på billedet er anvendt 150mm batts. 37 er lidt blødere end 34 pga lavere isoleringsværdi.

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 29-07-2024 14:59:24

Nu er Rockwool jo ikke de eneste der laver isolering, Knauf Ecobatt 34 og 37 kan også sagtens holde fritbærende uden behov for tråd inden forskalling. 
Nedenfor billede fra en renovering af garage, isolering (ecobatt 37) sad fritbærende i ca 2 uger inden dampspærre og profilbeklædning blev monteret.

/BOFH 

Edit: kommer ligesom ved flexibatt også an på tykkelsen, på billedet er anvendt 150mm batts. 37 er lidt blødere end 34 pga lavere isoleringsværdi.

Enig - eller ISOVER som jeg egentlig altid har været fint tilfreds med - til prisen :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også