Formning af gammelt tagpap

Hej LDS.

Jeg har et tagpap tag hvor tidligere ejer har lavet nye sternbrædder. Af en årsag har han ikke rykket brædderne op til undersiden af tagpappet hvor det går op og henover øverste sternbræt.
Dvs som det er nu er der 3-4 cm luft imellem overside af øverste bræt til underside af tagpap hvor det plejer at ligge henover brættet med alublik og søm ovenpå igen.

Vil jeg kunne varme det op med gasbrænder hele vejen rundt og trykke det ned til det nye sternbræt?
Eller er det bedre bare og trykke det ned uden at varme det op?

Der er ikke blevet monteret nyt alublik efter de nye sternbræder, det er derfor jeg vil have trykket pappet ned imod brættet igen.

Har vedhæftet et billedet for at ​prøve at vise det.

Mvh Emil.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får bedst resultat ved at varme tagpappet op.
Hvis du ikke varmer det op får du ikke et skarpt knæk, samt med risiko for at beskadig tagpappet.
Hej tak for svar.
Okay super så det kan godt lade sig gøre at rette det gamle pap til.

Det skal lige siges der er lagt et ekstra lag tagpap oven på det originale på et tidspunkt. Skulle det forvolde et problem?
Det ekstra lag tagpap burde, alt andet lige, ikke volde problemer.
Når du skriver " varme op hele vejen rundt" Så kan det ikke lade sig gøre. Du må tage et stykke ad gangen, varme op, og presse det på plads. Det kan være ca. 1  ad gangen, men det mærker du hurtig hvor langt du varme det op. 
Og så læder handsker på, og hav et passende bræt parat. Med den kan du presse det jævnt på plads.
Der kommer jo så et stykke i overskud som jeg lige kan se det. Den skal også skæres af medens det er lunt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja min plan var også at tage en meter af gangen ca og måske bruge en stump taglægte jeg har liggende til at presse tagpappen jævnt og fladt ned og imod sternbrættet
Annonce
Når der er 2 lag, gl. og nyt, kan det måske være nødvendigt, pga. tykkelsen, at have en lægte spændt på den indvendige side for at holde tagpappet ind mod sternbrædder medens du bukker, samt søm det fast i toppen med pap søm, a la pr. 20-30 cm.
GSH skrev den 28-07-2024 19:42:51

Når der er 2 lag, gl. og nyt, kan det måske være nødvendigt, pga. tykkelsen, at have en lægte spændt på den indvendige side for at holde tagpappet ind mod sternbrædder medens du bukker, samt søm det fast i toppen med pap søm, a la pr. 20-30 cm.

Hej, ja det var faktisk en god ide, så risikere jeg heller ikke det slipper helt på indersiden

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis