Renovering trappe

Da jeg ikke er håndværker, kan mit spørgsmål virke naivt. Vi er i gang med at renovere en trappeopgang fra 1940 i en andelsforening. Vi har fjernet det gamle linoleum og opdaget, at der er en træbelægning (fyrretræ) under, som vi gerne vil bevare, slibe ned og lakere i stedet for at lægge ny linoleumsbelægning, hvis det er muligt. Der er en fin træliste og ovenover en smal messingliste, som efterlader en lille fordybning, når linoleummet fjernes (se foto), som vi ikke helt ved, hvordan vi eliminerer? Er der nogen, der har et bud på en god løsning til dette, så vi kan omdanne trappen til en flot trætrappe i stedet for at lægge ny og kedelig linoleum? Alle gode råd modtages.

Rige

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
TPF for alle gode råd 💖💖💖

Rige

Det er jo et job for en gulv mand / sliber. De sliber gulvet og lakerer den. 
Problemet kan være at det tager et par dage hvor der ikke må være trafik på trappen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg kan forestille mig, at lakeret fyr er for skrøbeligt til en fælles opgang. Det ville helt sikkert blive flot, men mon ikke det hurtigt bliver ridset og grimt i en opgang og måske derfor der er lagt linoleum på?

Mvh. AllanE
Mange tak for din kommentar:) Ja, det er rigtigt, fyrretræ er en blød træsort - vi bor så kun 4 i opgangen - men du kan sagtens have ret og så er det jo self. et stort arb. at slibe og lakere, hvis det så viser sig ikke at være holdbart og at der alligevel skal lægges linoleum!

Rige

Fik du fixet din bagtrappe og har du evt. billeder af det færdige resultat? Vi står med fuldstændig samme udfordring dog bare i en bungalow.
Annonce
Ja, det er en hovedtrappe - vi fjernede messing og trælister og linoleum - det var for stort et arb. at slibe den selv, så vi fik et firma ud og slibe den professionelt + lakere (2 x med ca. 4 timers tørretid mellem lagene). Det blev super lyst og flot, vi mangler stadig at montere lister på trinene. 

Rige

Fedt.

Hvilke lister skal I have på?

Har I slebet ned til “hakket” efter linoliumslisten
Vil helt klart anbefale vinylgulv. Det er meget bedre til de våde støvler der vader op og ned af trapperne. Også  ifm trappevask.

Lakeret fyrretræsgulv holder ikke længe. Selv med en slidstærk 2K lak.

Tjek også lige mht brand om i må have lakeret trægulv i opgangen.

Husk forresten miljøsanering når i fjerner et gammelt gulv - for det er usandsynligt det er et 85 år gammelt gulv i en opgang.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg ved ikke helt, hvad det bliver for lister endnu, der skal på forkanten af trinene. Ja, trinene er slebet plane, hvis det er det du mener? 

Rige

Vinyl er ikke egnet til en hovedtrappe hvor flere familier færdes. Det er historieløst og vil være en øjebæ. 

De nuværende renoverede trin behandlet med lak holder i bedste fald det næste halve år før sliddet ses.

Vælg linoleum. som overflade og en forkant i jern. Merprisen er er overkommelig men holder de næste 50 år og passer langt bedre med stilen.

Den viste trappe er en ydmyg løsning der kendetegner krigsbyggeriet. Dette er ikke kritik, men en kendsgerning der efter min menig ad historiske hensyn bør bevares.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis