Renovering trappe

Da jeg ikke er håndværker, kan mit spørgsmål virke naivt. Vi er i gang med at renovere en trappeopgang fra 1940 i en andelsforening. Vi har fjernet det gamle linoleum og opdaget, at der er en træbelægning (fyrretræ) under, som vi gerne vil bevare, slibe ned og lakere i stedet for at lægge ny linoleumsbelægning, hvis det er muligt. Der er en fin træliste og ovenover en smal messingliste, som efterlader en lille fordybning, når linoleummet fjernes (se foto), som vi ikke helt ved, hvordan vi eliminerer? Er der nogen, der har et bud på en god løsning til dette, så vi kan omdanne trappen til en flot trætrappe i stedet for at lægge ny og kedelig linoleum? Alle gode råd modtages.

Rige

Da jeg ikke er håndværker, kan mit spørgsmål virke... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Michael_102 - som skrevet vi har endnu ikke monteret kantlister efter 1 år på en hovedtrappe i dagligt brug. Du kan jo slibe trappen, og så se om det er nødvendigt at montere kantlister med tidens tand:)

Rige

Til en trappe i et enfamilieshus er en kantliste ikke strengt nødvendigt. Det er noget andet på en hovedtrappe der benyttes af flere familier hvor kanten, som nævnt, er det svage punkt.

Det er en misforståelse at tro fyrretræ komprimeres af at gå på trappen. Det kan være harpiksen der hærder, men veddet er stadig lige blødt. 

For år tilbage reddede jeg mig et parti pommersk fyr fra en nedrivning i Polen til en ny trappe. Årene er meget tætsiddende, og noget lignende vil jeg tro gælder for jeres hovedtrappe når den er så gammel. Dengang genbrugte man hvor man kunne.
Rantzau skrev den 23-09-2025 09:51:50

Til en trappe i et enfamilieshus er en kantliste ikke strengt nødvendigt. Det er noget andet på en hovedtrappe der benyttes af flere familier hvor kanten, som nævnt, er det svage punkt.

Det er en misforståelse at tro fyrretræ komprimeres af at gå på trappen. Det kan være harpiksen der hærder, men veddet er stadig lige blødt. 

For år tilbage reddede jeg mig et parti pommersk fyr fra en nedrivning i Polen til en ny trappe. Årene er meget tætsiddende, og noget lignende vil jeg tro gælder for jeres hovedtrappe når den er så gammel. Dengang genbrugte man hvor man kunne.

Så skal jeg da lige se at få fortalt de der har skrevet mine lærebøger fra DTU om træ og kompositter, at de har misforstået noget.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg tror du har misforstået noget Buller, når du pludselig bringer komposit på banen.
Rantzau skrev den 23-09-2025 22:32:23

Jeg tror du har misforstået noget Buller, når du pludselig bringer komposit på banen.

Jeg bringer ikke komposit på banen. Jeg nævner og kommenterer på træ.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
The never ending thread  

Rige

Rige: Fik du talt med Ordrup Værktøjsmagasin? De fortalte mig at Møller & Mammen genåbner deres butik på en ny adresse med samme store udvalg til beskyttelse af trappetrin der kan have interesse for dig.
Mange tak for info Rantzau   

Rige

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis