Retning af spærtræ på flad tag med tagpap

Hej kloge hoveder
Jeg er ved at bygge anneks mig skal købe spærtræ til tagkonstruktionen. Taget bliver ensidet og får en hældning på 5% og dækkes med tagpap. Annekset bliver vinkelformet (se vedhæftning). Bredden på annekset bliver 360 cm. Jeg vil gerne undgå at spærrene (markeret med rødt) skal strække sig over mere end de 360 cm. Her kommer mit spørgsmål. Kan man lægge spærene på tværs af hældningsretningen (taget hælder fra A mod B) i den ene "længe"?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen problemer i det.

Søren O
Det kan du naturligvis, men det bliver godt nok nogle høje kiler hvis vandet skal løbe den lange vej. Du har 635 cm fra gavlen ud for A Så de første spær skal på-fores med 32 cm. kiler
Ved at lave nedløb i inderhjørnet ved dobbelt døren får du ca. den halve afstand og derved 1/2  højde på kiler. 
Eller lave flere nedløb ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. @elmand Havde egentlig ikke tænkt mig at lave kiler, men måske er det det nemmeste. 
Jeg vil da mene at det rigtige vil være at sætte remmen så det passer til spærene, så ingen kiler.

Søren O
For det første så skal du ikke altid bare gå efter det nemmeste, men sigte efter det bedste / pæneste
Der skal jo kiles et eller andet sted hvis loftet i rummene ikke skal være skrå.
Men det er jo så også en løsning at lade mur, rem og loft følge skråt. Men så synes jeg det skal være lidt mere end de 5 %  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville lave fald mod  de korte sider og en kehl i  hjørnet. Hvis man ikke vil ha loftet i stuen skævt  kan man lave spær som halve/ ensidige gitterspær.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere