Målertavle installation

Jeg har en hovedledning til min målertavle der skal være i et målerskab og derfra skal jeg gerne have 3 stikledninger, hvordan pokker får jeg monteret dem? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du betegner som hovedledning er vel ledningen mellem kabelskab og måler og betegnes som stikledningen.
Du vil nu føre tre ledninger fra målerrammen til hver sin gruppetavle. Ledningsdimensionen fra målerafsætningen skal have samme dimension som tilgangen. For at få de tre sæt ledninger/kabler videre er du nødt til at lave en samling ved siden af målerrammen. der kun er beregnet til en afgang.

fase
S. Fabrin skrev den 24-07-2024 12:39:25

Det du betegner som hovedledning er vel ledningen mellem kabelskab og måler og betegnes som stikledningen.
Du vil nu føre tre ledninger fra målerrammen til hver sin gruppetavle. Ledningsdimensionen fra målerafsætningen skal have samme dimension som tilgangen. For at få de tre sæt ledninger/kabler videre er du nødt til at lave en samling ved siden af målerrammen. der kun er beregnet til en afgang.

Tusinde tak for svar. 

Præcis, planen er måler skal sidde i et målergadeskab, men hvordan laver jeg den samling, kan simpelthen ikke lige gennemskue det

Hvad er årsagen til, at du skal have tre afgange fra din måler. Kan du ikke sløjfe fra gruppe til gruppe, eller skal det deles op i tre afgange fordi gruppetavlerne er placeret i forskellige bygninger.
Jeg går ud fra at det drejer sig om mindst ialt 4 stk. 4x 10mm2 . Det kræver noget plads. Hvis afgangene ikke er af samme dimension som tilgangen, skal der være plads til sikringer.

fase
S. Fabrin skrev den 24-07-2024 14:22:26

Hvad er årsagen til, at du skal have tre afgange fra din måler. Kan du ikke sløjfe fra gruppe til gruppe, eller skal det deles op i tre afgange fordi gruppetavlerne er placeret i forskellige bygninger.
Jeg går ud fra at det drejer sig om mindst ialt 4 stk. 4x 10mm2 . Det kræver noget plads. Hvis afgangene ikke er af samme dimension som tilgangen, skal der være plads til sikringer.

Det er fordi, som du skriver, at det skal til 3 forskellige bygninger, og det er 4 x 16 alu hele vejen rundt, så det kræver rigtig meget plads, derfor jeg ikke lige helt kan se hvordan den skal knækkes

Mon Ikke den autoriserede elektriker der skal lave det har nogle forslag? Tænker der ofte er lignende problemstilling inden for eksempelvis erhverv. Bruger du kobberledere kan du vælge mindre tværsnit så fylder det mindre.

Men du kommer nok ikke uden om et separet skab på væggen ved siden af måleren hvis der skal være 3stk 4x16mm2. Her er der jo både en del skabe/bokse og samlingsmetoder mm at vælge i mellem

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Misst skrev den 25-07-2024 09:28:14

Det er fordi, som du skriver, at det skal til 3 forskellige bygninger, og det er 4 x 16 alu hele vejen rundt, så det kræver rigtig meget plads, derfor jeg ikke lige helt kan se hvordan den skal knækkes 

Hvis du vil have tre afgange fra samme måler til tre forskellige bygninger, skal det være på samme matrikel. Du læser lidt i fællesregulativet, der beskriver forsyningernes krav. Der må være en grund til at du vælger 16 mm2 Al i stedet for 10 mm2 Cu. Al ledere skal forbindes i klemmer beregnede til Al og kan ikke afsluttes i klemmer, der ikke er beregnede til Al. Du kan købe kabelskabe beregnede til at montere en måler i og samtidig sløjfe til flere afgange.
 Kan du ikke beskrive dit projekt lidt mere udførligt, så der kan tages hensyn til det i opgaven.

fase
S. Fabrin skrev den 25-07-2024 13:43:25

Misst skrev den 25-07-2024 09:28:14

Hvis du vil have tre afgange fra samme måler til tre forskellige bygninger, skal det være på samme matrikel. Du læser lidt i fællesregulativet, der beskriver forsyningernes krav. Der må være en grund til at du vælger 16 mm2 Al i stedet for 10 mm2 Cu. Al ledere skal forbindes i klemmer beregnede til Al og kan ikke afsluttes i klemmer, der ikke er beregnede til Al. Du kan købe kabelskabe beregnede til at montere en måler i og samtidig sløjfe til flere afgange.
 Kan du ikke beskrive dit projekt lidt mere udførligt, så der kan tages hensyn til det i opgaven.

Det ligger også på samme matrikel, der er 2 boliger og et værksted som skal have hver deres forsyning.

Har tænkt over det med AL kablet og klauke har lavet nogle pressemuffer der “laver om” til CU, som så bare må købes hvis det er, mit største problem ligger i at knække koden til at løse problemet med de 3 kabler til måleren

Hvis der kan være en boks med Din skinne ved måleren, (så findes der Ensto gennemgangs klemmer som tager kobber og alu. direkte. Der er dobbelt klemmer ( 4 huller) og trible klemmer ( 6 huller) Her LINK til eksempel hos Solar. ( elinstallatør grossist )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Erik måleren skal placeres i et målerskab uden for huset. Så det hele skulle gerne bygges sammen i et skab, som jeg har forstået det. Det kræver at samlingerne på kablerne skal være berøringssikre, hvis en bruger har adgang. Er der ikke adgang for brugeren, fordi der skal bruges specielt værktøj som kan være en trekantnøgle, er det lettere at løse. Men i dette tilfælde er det efter stikledningssikringerne og dermed brugeren, der normalt har adgang. 
En løsning kunne være et skab med plads til måler og de fire kabler kapslet ind, så der ikke er berøringsfare.
Jeg har ingen ide om bygningernes placering i forhold til hinanden og jeg kan ikke forestille mig, at der bliver betalt investeringsbidrag for tre afgange. Det er tilsyneladende ikke muligt at sløjfe mellem gruppeafsætningerne, ellers ville jeg nok have gjort det.

fase
Der kan bygges målerskab sammen med Din skinne skab. Der findes bl.a. Systemer i Fiskars skabe. Der kan så sidde skruer i låget, og / eller ekstra afdækning over klemmer  inde i skabet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis