Rille i flamingo gulv til føring af gulvvarme slanger - rørskåle eller flamingo udskæring

Hejsa gør-det-selv-folk. 
To små tanker til udrilning og tilskæring af flamingo til gulv isolering. 

1: Når slanger føres fra varmekilde til rum skal de isoleres så de ikke afgiver for meget varme undervejs.
Jeg har set at man laver riller i flamingoen, og så pakker gulvvarmeslangerne ind i rørskåle, og ligger dem tilbage i rillen igen. 

Hvad tænker I om at skære en rille i flamingo'en fx 7x5, og så udhule med spor i bunden af den afskårne del så der er plads til slangen, og så ligge slange og det afskårne tilbage igen. Altså bruge flamingo som det isolerende. Er det noget som er brugt / forsøgt? 

2: Er der nogen som har forsøgt at fastmontere overstående produkt (eller lignende) på et gør-det-selv-bord, som en form for bordsav? 
blad på 25 cm, flamingoplade på 18 cm, det burde fungere

Jeg tænker et sæt som denne burde kunne bruges til at lave både den store/lille rille og tilskæring af de store plader: 

https://cdon.dk/bygning-og-varktoj/flamingoskarer-250-w-500-c-maks-250-mm-med-stikdaseudskarer-og-ekstra-klinger-msw-p161457201

Kan man forvente at klingerne holder til 1 husprojekt? 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan vil du undgå at slangerne opvarmer hinanden når de ikke er individuelt isoleret?

Løsningen med at skære en rille i øverste lag, og isolere med rørskåle er 10 gange nemmere end det du foreslår.

Mht. flamingoskæreren så er ostehøvlstypen smart når man laver de store plader da den ikke sviner og er helt præcis, men den håndholdte du linker til er værdiløs. Her vil du kunne lave det lige så godt med en håndsav.

Selvbygger med stort S. 
Tak for input

1: tanken var som på billedet (skulle gerne være vedhæftet), at lave 2 riller i hvert stykke. Jeg tænker rørerne er ganske godt isoleret hvis man lige finder den rette afstand rillerne laves i. Jeg tror det største problem er at sætte stykket på plads igen og få slangerne i rillerne. Tilsidst kan stykket fastgøres en plastic klamme (som alle slanger skal fastgøres med - jeg tænker at lægge rionettet ovenpå slangerne). 

2: Tanken var om man kunne undgå at investere de 2500-3000 i en billig ostehøvl, hvis man lavede et DIY bord og fik bladet til at stikke op. Men det kan godt være det aldrig bliver præcis nok. 

Hvis man “bare” skal lave et enkelt hus er der ingen grund til at købe en flamingoskærer. Det kan laves lige så godt med en alm. fukssvans.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har aldrig hørt om den med at lægge rørskåle i?! Den absolut eneste grund til at gøre det skulle for mig at se være, hvis ikke flamingoen kan klare temperaturen (helst op til ~85C hvis styring etc. går kold og der er høj fremløbstemperatur på fjernvarmen). Men jeg tænker under alle omstændigheder, at man kan nøjes med rør-i-rør (så kan pex-rørene teoretisk set også skiftes, hvis det behov skulle vise sig), hvis det overhovedet er nødvendigt ... Det skal nok undersøges (men det meget hurtige internet-check sagde, at EPS brænder ved 450C; så det virker umiddelbart realistisk, at det kan holde til 85C?!)!

Men ellers har jeg samme plan. Dog kommer jeg til under alle omstændigheder til at lægge to lag EPS (med forskudte samlinger); varmerør til fremføring og retur samt varmt brugsvand kan så passende lægges i riller i toppen af første lag inden andet lag smides på... ;-P

Hej Gnyff - det med rørskålene er for at undgå at varmen til gulvvarmen ikke afsættes på vejen hen til det rum slangerne hører til. 

I forhold til koldt brugsvand  så skal man have dem fremført rør i rør, og jeg har hørt flere anbefale at de fremføres igennem sandet, således er vandet altid koldt tæt på tappestedet. 

Slangen med det varme brugsvand formoder jeg også skal isoleres og ikke bare ligge i beton. 

Mvh
Kim 
Annonce
Hej Kim
Ja, det forstod jeg godt. Men EPS (flamingo) er jo netop en udmærket isolator - så hvis man trækker slanger i midten af ~40cm EPS afsætter de ikke den vilde energi på vejen... Så der skal være en anden grund til at smide EPS ud og erstatte det med rørskåle af et andet isoleringsmateriale!
Og ja: Koldt brugsvand bør lægges så langt nede som muligt. Og ligesom det varme brugsvand (der dog ender i midten af EPS'en ;-) i så tynde slanger som muligt (så man får skiftet "lunkent" vand med så få liter spild som muligt)
Mvh.
 Anders
Gnyff skrev den 25-07-2024 12:10:59

Hej Kim
Ja, det forstod jeg godt. Men EPS (flamingo) er jo netop en udmærket isolator - så hvis man trækker slanger i midten af ~40cm EPS afsætter de ikke den vilde energi på vejen... Så der skal være en anden grund til at smide EPS ud og erstatte det med rørskåle af et andet isoleringsmateriale!
Og ja: Koldt brugsvand bør lægges så langt nede som muligt. Og ligesom det varme brugsvand (der dog ender i midten af EPS'en ;-) i så tynde slanger som muligt (så man får skiftet "lunkent" vand med så få liter spild som muligt)
Mvh.
 Anders

Det er voldsomt meget svære at ligge gulvvarmeslangernes frem og retur imellem flamingolagene end det er at skære riller og isolere med rørskåle, da det kræver man lægger nogen af gulvvarmeslangerne inden man har isoleret hele gulvet. 

Derfor bruger man løsningen med rørskåle alle steder.

Har man nogen til at lave det for sig, går det helt galt, da det vil kræve at vvs'er og entreprenør kommer flere gange efter hinanden.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 25-07-2024 12:49:23

Det er voldsomt meget svære at ligge gulvvarmeslangernes frem og retur imellem flamingolagene end det er at skære riller og isolere med rørskåle, da det kræver man lægger nogen af gulvvarmeslangerne inden man har isoleret hele gulvet. 

Har man nogen til at lave det for sig, går det helt galt, da det vil kræve at vvs'er og entreprenør kommer flere gange efter hinanden.

Nææ, man skærer bare rillerne til frem og retur for hver enkelt kreds så de er ført hver for sig, og med en indsats som svarer til dia. på ens tomrør så de er fastholdt lidt - derved er de isoleret væk fra hinanden, al rør kan trækkes på en gang og den smule varmetab der er opad i gulvet afgives som gulvvarme. Varmekniv med indsats har de fleste vvs'er som arbejder med gulvvarme.

Sådan blev det gjort her, det kunne laves i en arbejdsgang og det fungerer fint på trods af marginal "blødning" af varme på frem og retur.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 25-07-2024 13:01:42

Superdiy skrev den 25-07-2024 12:49:23

Nææ, man skærer bare rillerne til frem og retur for hver enkelt kreds så de er ført hver for sig, og med en indsats som svarer til dia. på ens tomrør så de er fastholdt lidt - derved er de isoleret væk fra hinanden, al rør kan trækkes på en gang og den smule varmetab der er opad i gulvet afgives som gulvvarme. Varmekniv med indsats har de fleste vvs'er som arbejder med gulvvarme.

Sådan blev det gjort her, det kunne laves i en arbejdsgang og det fungerer fint på trods af marginal "blødning" af varme på frem og retur.

/BOFH 

Det er jo ikke det Gnyff lægger op til. Han vil ligge frem og retur under det øverste lag isolering. Det bliver svært selv med varmekniv.

Er du i øvrigt helt sikker på de ikke har isoleret rørerne bagefter? Der er ret meget gulvvarme som så er permanent tændt f.eks. i det rum hvor dit gulvvarmemanifold i så fald står, hvilket så betyder der altid er for varmt her.

Selvbygger med stort S. 

@Superdiy

Ja det var også en tanke om at lave det uden rørskåle, og så bruge flamingo som man 'riller væk' som låg igen, på en eller anden måde virker det som et godt alternativ til store riller i flamingoen og rørskåle. 

Vi kommer selv til at ligge flamingo rør i rør, og gulvvarme slanger, så det er kun os selv der skal koordineres imellem :) 

@BOFH
Jeg tænker vi køber det multi-håndværktøj og så er der mulighed for at lave riller i mange forskellige størrelser. 
Jeg kan godt lidt tanken om at lave små riller, måske 4 cm dybe og 2 cm brede, og så kan vel bruge klossen man har skåret fri til låg - så er blødningen også stoppet.

Vi bliver nok klogere når vi endelig får værktøj og slanger i hånden i forhold til hvad der er praktisk muligt :) 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis