Rille i flamingo gulv til føring af gulvvarme slanger - rørskåle eller flamingo udskæring

Hejsa gør-det-selv-folk. 
To små tanker til udrilning og tilskæring af flamingo til gulv isolering. 

1: Når slanger føres fra varmekilde til rum skal de isoleres så de ikke afgiver for meget varme undervejs.
Jeg har set at man laver riller i flamingoen, og så pakker gulvvarmeslangerne ind i rørskåle, og ligger dem tilbage i rillen igen. 

Hvad tænker I om at skære en rille i flamingo'en fx 7x5, og så udhule med spor i bunden af den afskårne del så der er plads til slangen, og så ligge slange og det afskårne tilbage igen. Altså bruge flamingo som det isolerende. Er det noget som er brugt / forsøgt? 

2: Er der nogen som har forsøgt at fastmontere overstående produkt (eller lignende) på et gør-det-selv-bord, som en form for bordsav? 
blad på 25 cm, flamingoplade på 18 cm, det burde fungere

Jeg tænker et sæt som denne burde kunne bruges til at lave både den store/lille rille og tilskæring af de store plader: 

https://cdon.dk/bygning-og-varktoj/flamingoskarer-250-w-500-c-maks-250-mm-med-stikdaseudskarer-og-ekstra-klinger-msw-p161457201

Kan man forvente at klingerne holder til 1 husprojekt? 

Hejsa gør-det-selv-folk.  To små tanker til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy skrev den 25-07-2024 13:10:49

Er du i øvrigt helt sikker på de ikke har isoleret rørerne bagefter? Der er ret meget gulvvarme som så er permanent tændt f.eks. i det rum hvor dit gulvvarmemanifold i så fald står, hvilket så betyder der altid er for varmt heher.

Helt sikker, var selv med til at trække alupex.
Der er sjældent udfordringer med overskud af varme ved manifold da de fleste kredse alligevel tænder nogenlunde samtidig. Dybest set er det et spørgsmål om at lave en ordentlig plan.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

lige en update på udrilningen i flamingoen. Vi er kommet til at varmt brugsvand skal føres (skal det egentlig føres rør-i-rør?) og vil lige høre hvad I tænker om slut løsningen på denne test blok. Det går ok hurtigt at rille så lille en udskæring ud. 
Processen var  
 - rille en gang for at lave et låg, 
 - rille med en dybere klinge for at lave plads til slangen
 - plastic klemmer til at holde flamingo låget igen. 

Jeg kan også godt forstå ideen med at lægge røret imellem de 2 lag flamingo. Det er begrænset hvor meget flow der er, og så kan man nøjes med at rille en gang, klipse, og så lægge næste plade ovenpå. Og forskellen på varmespildet må være minimalt (180 mm flamingo kontra 360 mm) når det varme vand kun løber 30-60 minutter om dagen. 

Tanker? 
Ser fint ud i hvert fald til flytning af varme til gulvvarme. :-D
Sikkert også til varmt brugsvand* selvom det var øverste lag - tror min umiddelbare indskydelse/nervøsitet over at have brugsvand stående ved gulvvarme temperatur i lang tid, nok er ubegrundet (eller lige så slem i andre føringer ;o)...

Men som jeg læser det er du alligevel nu "i midten" (altså med en fuld EPS plade oven på)?
I givet fald forstår jeg ikke, hvorfor du vil bruge tid på at lave "låg"! Altså fremfor en passende, mindre dyb rille...?

Jeg har også overvejet, om der er grund til at føre rør-i-rør. Jeg har svært ved at se et PEX-rør gå til og skulle skiftes? Under alle omstændigheder er man rimeligt "på røven" med varmen, der jo ender direkte i beton. Og med "resten" har jeg en fornemmelse af, at man nok reelt vil kunne trække et nyt igennem med det gamle, så længe det "kun" ligger i flamingo (dvs. betongennemføringer lige får et stykke omkringliggende rør).
Det er nu mest for at undgå at skære så meget flamingo væk; har svært ved at tro, at tom-rørene skulle vælte nogen budgetter... ;-)

*) Koldt vand skal efter min overbevisning trækkes så langt nede som muligt. Og ligesom varmt brugsvand i minimal diameter rør...
Selvom du klipser stumperne fast ville jeg være bekymret for om det kan holde til de tæsk det får når flydebetonen kommer rullende, til dels også når jutter/svupper kommer forbi.

/BOFH 

Endnu en update
@gnyff - vi ender med at trække varmt brugsvand i midten af de 2 plader.
Gulvvarmen er generelt trukken i de øverste 7 cm af det øverste flamingo. Koldt vand i ​sandet. 

@BOFH - det er nok en meget god pointe med med flydebetonen og om låget går i stykker. kæresten fik en ide som vi nok kører videre med, nemlig at rille gulvvarmen ind i siden af øverste flamingo blok imellem rummene (så vidt muligt). 

Billedet jeg sender med har brugsvand i bunden og 2 gulvvarmerør i siden. Kun det ene gulvvarme rør er sat ind indtil vider (grunden til at rillerne er nederst i blokken er for at gøre plads til et afløb som skal ligge i flamingoen øverst oppe på det punkt. )

Men lige et spørgsmål. Hvordan får i let rullet gulvvarmen ud fra rullen af? Vi har forsøgt med nogle forskellige storm p løsningen, men uden held
Pex kan være meget levende ;-)

Man bruger en holder/stativ til pex - et stativ med en spole der kan rotere og giver lidt modstand når man trækker det ud. Det er let at konstruere en hurtig løsning eg vha et cykelhjul når man kun har et enkelt privat projekt, hvis du har en vvs'er til at hjælpe har han sikkert et du kan låne/leje.

/BOFH 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis