Lastbalancering i eltavle

Jeg har elbil og 25A hovedsikring i elskabet. Det har fungeret fint indtil videre, men teoretisk burde der være udfordringer. 

Ladeboksen trækker 3x16A, derudover kører varmepumpe til brugsvand med en effekt på op til 10A efter behov, selvfølgelig ikke med en kontinuerlig belastning.

Andre større strømslugere i hjemmet er vaske- og opvaskemaskine, tørretumbler, ovn og terrassevarmer. Hvis bare en af de fem el apparater kører på samme fase som ladeboks og varmepumpe, så er den fase overbelastet.

Nogle ladeudbydere tilbyder lastbalancering, men det gør min desværre ikke. Har undersøgt nogle løsninger, men har ikke ret stor viden om emnet, så er i tvivl om hvilke muligheder der findes.   

Jeg håber på en løsning, hvor strømforbruget overvåges, og effekten til bilen reduceres hvis belastningen overstiger 25A på en fase. Findes det, og hvad er prisen?

Jeg har elbil og 25A hovedsikring i elskabet. Det... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad ente du med at gøre? Står lidt i samme situation/tanker.
Ingenting 🙂

Fandt aldrig en god løsning, så venter på næste generation ladebokse, der kan håndtere V2G.

Måske giver det også nemmere mulighed for at styre belastningen.
Vi lader bilen om natten - men Easee Lite ladebox er sat til kun at lade med 10A per fase - og der lades kun med 2 faser = 4.4 kW. (Dvs. at det tager normalt 2-4 timer at lade bilen op kl. 01-05).

Varmepumpen trækker normalt 1.3 kW og 2.2 kW når den laver varmt vand - og det er på den 3. fase - altså ikke samme fase som el-bilen. Det giver 15 A til andet forbrug i huset (Vaskemaskine, opvaskemaskine, hårtørrer...).
@StephanT  hvad er dit egentlige problem?

Ladning af bil udnytter selvfølgelig en stor del af hovedsikringens ampere. Lader man om natten eller midt på dagen om sommeren, vil der være lille sandsynlighed for at man overbelaster hovedsikringen ved et normalt forbrug.

Din el-måler har sikkert en P1-port. Du skal bede dit elselskab om at aktivere den. Den kan du tilslutte din bil-lader, enten direkte eller med et modul. Så kan laderen indstilles til ikke at lade bilen med så meget at hovedsikringerne overbelastes. Til min to år gamle Easee lader kræver det et ekstra modul. Jeg bruger det ikke selv, så jeg har ingen praktisk erfaring med det.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også