Lastbalancering i eltavle

Jeg har elbil og 25A hovedsikring i elskabet. Det har fungeret fint indtil videre, men teoretisk burde der være udfordringer. 

Ladeboksen trækker 3x16A, derudover kører varmepumpe til brugsvand med en effekt på op til 10A efter behov, selvfølgelig ikke med en kontinuerlig belastning.

Andre større strømslugere i hjemmet er vaske- og opvaskemaskine, tørretumbler, ovn og terrassevarmer. Hvis bare en af de fem el apparater kører på samme fase som ladeboks og varmepumpe, så er den fase overbelastet.

Nogle ladeudbydere tilbyder lastbalancering, men det gør min desværre ikke. Har undersøgt nogle løsninger, men har ikke ret stor viden om emnet, så er i tvivl om hvilke muligheder der findes.   

Jeg håber på en løsning, hvor strømforbruget overvåges, og effekten til bilen reduceres hvis belastningen overstiger 25A på en fase. Findes det, og hvad er prisen?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tvivler på du hjemme oplader med 48 ampere.  le A--
oleholbaek skrev den 23-07-2024 08:51:01

Tvivler på du hjemme oplader med 48 ampere.  le A--

En ladeboks trækker 11 kW på i alt tre faser, hvilket er 16A på hver fase. Der findes også ladebokse der lader med 22 kW og dermed 3x32A.

Hvorfor tvivler du på det?
oleholbaek skrev den 23-07-2024 08:51:01

Tvivler på du hjemme oplader med 48 ampere.  le A--

Jeg tror du skal genbesøge din regnemetode. 3x16 ampere = 11 kW og har intet med 48 ampere at gøre. 

Selvbygger med stort S. 
Inden vi nu fortsætter med at tale om belastningen, vil det være fint om du oplyser, hvornår på døgnet du lader din bil. Her tænker jeg på, om du har mulighed for at lade om natten, så belastningen mest består af lader og periodevis vandvarmer.

fase
Hvis 3 faser tilsammen lader med 16 amp (som trådstarter også selv skriver) betyder det at hver fase belastes med godt 5 amp. 
Prøv at forklare hvorfor antagelsen er forkert. Lader selv med 16 amp på 3 faser med 10 amp sikringer.
Annonce
Ole når man. Snakker om belastning så er det pr. Fase når trådstarter siger at han har 25 A til rådighed så er det på hver fase... når du siger at du bruger 16 A så er det forkert.... du belaster dine faser med 5 A pr fase  så du kan lade med  5x230 = 1150 watt x 3 (sådan cirka nu kan jeg læse ud fra dine svar at vi ikke skal til at strate med den store fortælling omkring 3 faset elteori) = 3350 w altså ca. 3,3 kw I alt.... 
Det maximale du kan trække ud af en en 10 A sikringsgruppe er 3x10x230 ca. 6900 watt (6,9) kw 
Vi er trods alt flere her på siden der er elektriker og både fabrin, evelmand og kan ikke huske om der er flere, er rent faktisk elinstallatører... der er ingen grund til at tvivle på hvad de siger er korrekt. 
S. Fabrin skrev den 23-07-2024 12:45:23

Inden vi nu fortsætter med at tale om belastningen, vil det være fint om du oplyser, hvornår på døgnet du lader din bil. Her tænker jeg på, om du har mulighed for at lade om natten, så belastningen mest består af lader og periodevis vandvarmer.

Netop det emne er en del af problemet.

Om vinteren lader jeg primært om natten, og her kører varmepumpe og måske en vaskemaskine sat til tømning om morgen - det er ikke et problem.

Om sommeren er billedet anderledes, for her er strømmen ofte billigst om dagen, særligt i weekenden. Her er der større sandsynlighed for, at andre el apparater bruger strøm - det kan være et problem.

Jeg ønsker at kunne oplade bilen, uden at skulle vurdere hvad der ellers foregår i hjemmet. Det er også muligt at tilkøbe yderligere 10A, men vil hellere benytte 25A intelligent, end tilkøbe flere ressourcer.   
Det nærmer sig vel 20000 kr, at tilkøbe ekstra 10 ampere i stikledningssikringer, det får du jo ikke sådan lige sparet ind, det vil jo vare længe.

En enkelt ting kunne være at kikke på hvordan dine forskellige 230 volt "stor forbrugere" er fordelt på de 3 faser..
Det kunne være vaskemaskine, tørretumbler, opvasker, ovn, kogeplader ...

Vi prøver igen, i morgen --
Netop det emne er en del af problemet.
Om vinteren lader jeg primært om natten, og her kører varmepumpe og måske en vaskemaskine sat til tømning om morgen - det er ikke et problem.

Om sommeren er billedet anderledes, for her er strømmen ofte billigst om dagen, særligt i weekenden. Her er der større sandsynlighed for, at andre el apparater bruger strøm - det kan være et problem.

Jeg ønsker at kunne oplade bilen, uden at skulle vurdere hvad der ellers foregår i hjemmet. Det er også muligt at tilkøbe yderligere 10A, men vil hellere benytte 25A intelligent, end tilkøbe flere ressourcer.   

Du har nu valget mellem pest eller kolera. Forstået på den måde, at du kan få sat større stikledningssikringer i dit stik. Det betyder, at du skal betale et større investeringsbidrag xx antal kroner pr ampere. Samtidig skal du måske have en større stikledning, der også skal betales af dig. 
Du skriver også at strømmen er billigere om dagen i sommerperioden. Så bliver jeg nødt til at spørge, om du ikke er på arbejde om dagen og derfor kan være ligeglad med strømprisen til opladning. Hvis du ikke er arbejdsramt (pensionist), kan du bare lade, mens du sover. Her tænkes på tidsrummet 22.00 til 05.00.   
Et andet spørgsmål er, om du ikke er afhængig af ladetiden, så du kan sætte ladestrømmen ned i perioder, hvor belastningen er størst. 
I min overvejelse vil jeg lade indgå økonomien i at få installeret effektregulering og vælge tilbagebetalingstiden og den medfølgende udgift.

fase
Der er flere forhold som "forstyrrer" de bare teoretiske beregninger.
Sikringers smeltekurve, samtidighedsfaktor, fordeling på faser, forskel på fuldlast og praktisk last og måske er der større sikring i ude vejen end de 25 A.
1. Den sikring der sidder ude i kabelskabet er en smeltesikring. De tåler en ret stor overbelastning inden de springer. ca. 1,5 x mærkestrøm i en time, 
2. Det er næsten umuligt at få alt forbrug i gang samtidig. 
3. Ellader og varmepumpe er begge 3 fasede med jævn fordeling på faserne. Men vaskemaskine opvasker, tumbler, ovn osv. kører hver især på 1 fase. Har du smeltesikringer i din el-tavle kan du kontrollere om de er fordelt ok. Tag 1 sikring ud af gruppen er bemærk hvilken apparat der ikke fungerer. Sådan går du alle hvidevarer igennem. 
4.Vaskemaskine kører måske 2,5 time men det store belastning med opvarmning tager måske 20 minutter, Ovnen slår fra når temperaturen er opnået og bruger derefter kun strøm on/off. fuld knald på kogeplader forekommer sjældent. 
5. Jeg har den erfaring at elselskaberne ofte sætter 35 A sikring i selv om der kun er betalt for 25. Så har de færre udkald til sikrings skift. 
Men når forbrugerne kører tættere på grænsen så er de måske mere opmærksomme på den del.
Så min konklusion er at man kan regne sig en hovedpine til som måske slet ikke kommer. Altså bare ​kør med det hele ​efter behov og se hvad der sker 
Hvis du får en styring der kun tillader forbrug til 25 A sharp så får du mindre ud ​af det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også