Emhætte aftræk gennem vindue

Hej

Jeg overvejer at lave et emhætteaftræk gennem et vindue i min lejlighed. Jeg forestiller mig en permanent løsning hvor ruden skiftes ud med en rude med indbygget ventilationsrist eller lignende. Et alternativ kan ​også være ​at udskifte ​den pågældende ​rude med en isoleret ​trækonstruktion af en ​art. Jeg har rigeligt med vinduer i rummet, men ikke mulighed for at føre aftrækket ud gennem muren eller op gennem ​taget.

Det vil være i det øverste vindue i et dannebrosvindue.

Er der nogen, der har erfaringer på området? Kan det overhovedet lade sig gøre?  

Jeg har tænkt mig at betale mig fra det. Hvem skal jeg have fat i? Er det en glarmester eller hvordan?
Hej Jeg overvejer at lave et emhætteaftræk gennem... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for opklaringen. Det havde jeg egentlig forventet Buller havde tilføjet i sit svar.

fase
Skabsbyggeren skrev den 24-07-2024 08:06:11

buller27 skrev den 23-07-2024 19:59:04

Har selv været samme problemstilling igennem. Og vær OBS på at hvis det skal være lovligt skal udtrækket føres op til over tagniveu og må ikke munde ud gennem væggen eller vindue.

Tak for input. Det er jeg delvist opmærksom på. Desværre er loven skruet sammen, så den i praksis er meget svær at efterleve. På den ene side skal man have aftræk i sit køkken. På den anden side, skal det også føres op over taget.

Den sidste del er desværre ikke muligt i min andrlsboligforening. Så jeg kommer til at skide højt og flot på bygningsreglementet, alene af den grund, at det er for rigidt til at efterleve i praksis.

Man skal kun have aftræk i sit køkken hvis man flytter det til en anden placering i lejligheden. Så blot det at få et nyt køkken (nye elementer, hårdehvidevarer etc) det samme sted i boligen gør ikke at aftræk er påkrævet. Man kan risikere at ødelægge den naturlige ventilation fra eksisterende kanaler. Og flytetr du køkkenet elelr udvider skal du jo have byggetilladelse.
Reglen mht at aftrækket skal så højt op er jo at alle de andre i bygningen ikke suger din mados mm ind når de åbner et vindue.

S. Fabrin skrev den 24-07-2024 12:20:33

Har selv været samme problemstilling igennem. Og vær OBS på at hvis det skal være lovligt skal udtrækket føres op til over tagniveu og må ikke munde ud gennem væggen eller vindue.

Buller, det krav om at aftrækket skal føres op til tagniveau, må være af nyere dato. Kan du fortælle noget om, hvornår den bestemmelse er kommet. Jeg spørger fordi aftrækket fra min emhætte er ført ud gennem muren. Skulle afkastet føres indvendig til taghøjde, ville det gå gennem mit soveværelsegulv på første sal. Det synes jeg er upraktisk, hvad siger du?

Er aftrækket lavet før du flyttede ind? For så har foregående ejer nok blot GDSet den lidt ;-)

Krav om emhætte i etagebyggeri kom i 1995.
Er den mekanisk (som påkrærvet for en emhætte) skal de ske til "det fri" og uden at være til gene for andre (BR §420-452 - Bygningsreglementets vejledning om ventilation). Men I praksis vil henvisning til relevandt standard(DS 447) gøre det tæt på umuligt at gøre det gennem facaden uden at være til gene. Deraf "indirekte" krav om over tagniveau

Ja det ville være upraktisk - Men er det en etageejendom er det et krav. Ikke for fx et et-planshus eller villa da man jo ikke er til gene for andre. Medmindre man blæser udsugningen vandret lige ind i naboens soveværelse.

Superdiy skrev den 23-07-2024 20:47:08

Jeg har snart lært at du er noget af en paragrafrytter😁 men hvor står det i bygningsreglementet?

Se ovenstående :-) . Ja Paragrafferne er jo til for at blive fulgt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis