Emhætte aftræk gennem vindue

Hej

Jeg overvejer at lave et emhætteaftræk gennem et vindue i min lejlighed. Jeg forestiller mig en permanent løsning hvor ruden skiftes ud med en rude med indbygget ventilationsrist eller lignende. Et alternativ kan ​også være ​at udskifte ​den pågældende ​rude med en isoleret ​trækonstruktion af en ​art. Jeg har rigeligt med vinduer i rummet, men ikke mulighed for at føre aftrækket ud gennem muren eller op gennem ​taget.

Det vil være i det øverste vindue i et dannebrosvindue.

Er der nogen, der har erfaringer på området? Kan det overhovedet lade sig gøre?  

Jeg har tænkt mig at betale mig fra det. Hvem skal jeg have fat i? Er det en glarmester eller hvordan?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan få sandwichplader med kerne af skum, så vil der stadig være lidt isolering.
Ja det er en glarmester. Han har sikkert allerede omtalte plade eller kan skaffe hjem. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvorfor ikke købe en emhætte med kulfilter og recirkulation?

Man kan få fremstillet termoruder med hul. Her vil du kunne montere aftrækket. Forvent den ​ene rude koster det samme som et helt vindue.
Ellers må du skifte den ene rude ud med en sandwichplade og bygge en isoleret konstruktion bagved. Kan du ikke selv bliver det dyre end en ny emhætte.

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar. Det er ikke nok med recirkulation, desværre. Delsvist fordi det ikke fjerner lugtgener og delvist på grund af damp. Men jeg er helt med på, at det kommer til at koste.

Hvem skal man henvende sig til for fremstilling af sådan en sandwhichplade? Er det en tømrer, man skal have fat i?

Ift. En specialfremstillet termorude antager jeg, at jeg skal have fat i en glarmester?
Super. Tak for hjælpen!
Annonce
Har selv været samme problemstilling igennem. Og vær OBS på at hvis det skal være lovligt skal udtrækket føres op til over tagniveu og må ikke munde ud gennem væggen eller vindue.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 23-07-2024 19:59:04

Har selv været samme problemstilling igennem. Og vær OBS på at hvis det skal være lovligt skal udtrækket føres op til over tagniveu og må ikke munde ud gennem væggen eller vindue.

Jeg har snart lært at du er noget af en paragrafrytter😁 men hvor står det i bygningsreglementet?

Selvbygger med stort S. 

Tak for input. Det er jeg delvist opmærksom på. Desværre er loven skruet sammen, så den i praksis er meget svær at efterleve. På den ene side skal man have aftræk i sit køkken. På den anden side, skal det også føres op over taget.

Den sidste del er desværre ikke muligt i min andrlsboligforening. Så jeg kommer til at skide højt og flot på bygningsreglementet, alene af den grund, at det er for rigidt til at efterleve i praksis.

Buller, det krav om at aftrækket skal føres op til tagniveau, må være af nyere dato. Kan du fortælle noget om, hvornår den bestemmelse er kommet. Jeg spørger fordi aftrækket fra min emhætte er ført ud gennem muren. Skulle afkastet føres indvendig til taghøjde, ville det gå gennem mit soveværelsegulv på første sal. Det synes jeg er upraktisk, hvad siger du?

fase
For etageejendomme gælder at det skal føres over tag, for ikke at sprede lugtgener til omkringliggende boliger.
En løsning med aftræk gennem vindue vil derfor ikke være lovlig, og ydermere er det i en andelsbolig ikke tilladt, da vinduer er foreningsejendom, og derfor ikke må ændres uden foreningens tilladelse, og de qua ​bygningsreglement, ikke kan tillade en ulovlig udførsel.
Kravet om emhætte er ufravigelig, men det er bygningsreglement for bygningens opførelse der er bestemmende for aftræk i køkkener (og bad).
Dvs. den naturlige ventilationskanal i ældre etageejendomme, skal bibevares som naturlig ventilation, og dermed er emhætteløsningen kulfilter.
Emhættens ​funktioner (fedt, mados, damp) løses derved med fedtfilteret til fedtpartikler, kulfilteret til mados og damp vil via termiskopdrift, afgå via den naturlige ventilation i ventilationskanalen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis