Folde i havestuen

Jeg har denne foldedør i havestuen, som desværre går på den nederste skinne. Nogen der kan se hvilket fabrikat det er? Jeg kan ikke finde mærkater eller ingraveringer.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg har denne foldedør i havestuen, som desværre... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy skrev den 23-07-2024 12:09:15

Hvorfor vil du have den alukappe af? Det er en del af døren, det er den brune pind ovenover, og muligvis beklædningsbrættet der dækker for husets konstruktion.

Prøv at trykke karmens overstykke opad på midten. Hvis du er heldig er det ikke fastgjort, så du kan nøjes med at tvinge det op i vandret på midten med en skrue.

Der sidder skruer per 20 cm op i et eller andet inde i skinnen, så tvivler på jeg kan trække den yderligere op uden at fjerne/hæve et eller andet over skinnen.

Og ja, jeg tager lige lidt bræddebeklædning af (skruet fast) ved lejlighed. Jeg forventer, at jeg  under alle omstændigheder skal have gjort noget ved stivheden af den overliggende konstruktion.
Info om den videre udvikling følger senere.

På dit sidste foto kan man se en  ombragoskrue, det ligner din justeringsskrue.
Prøv at løsne denne skrue, måske det får døren til at falde endnu længere ned.

Hvorfor vil du have den alukappe af? Det er en del af døren, det er den brune pind ovenover, og muligvis beklædningsbrættet der dækker for husets konstruktion.

Prøv at trykke karmens overstykke opad på midten. Hvis du er heldig er det ikke fastgjort, så du kan nøjes med at tvinge det op i vandret på midten med en skrue.

De små klodser mellem overkarm og de to 5 x 10 cm bjælker ligger fast. Hvor fast er jeg ikke nået til at efterprøve endnu, men det bliver det næste når tid (og energi - er lidt udfordret med svimmelhed) er til det. Lige nu gætter jeg på, at man har rejst karmen og bygget ovenpå. Den øverste af de to 5 x 10 cm er en del af et in-situ bygget "spær", og jeg tror (gætter) de små klodser har fået en skruen ovenfra inden dette spær er bygget. Jeg prøver lige med en gammel skruetrækker/stemmejern.

Lige nu er min ide (forslag), at jeg fjerner de små klodser og saver evt. skruer væk. Der efter udskifter jeg hver anden skrue (de sidder med ca 25 cm mellemrum) i skinnen med nogle lange skruer (skruehovedet skal kunne være der for den slæde der kører i skinnen) der får fat i begge bjælkerne. På den måde vil jeg nu og senere kunne regulere overkarmen uden at skille en hel masse ad.

Thomas_Mygind skrev den 23-07-2024 15:33:50

På dit sidste foto kan man se en  ombragoskrue, det ligner din justeringsskrue.
Prøv at løsne denne skrue, måske det får døren til at falde endnu længere ned.

Det er det allersidste jeg gør inden jeg kyler hele l..... på lossepladsen :-)

Alu-kappen er ikke en del af døren. Det er "bare" en tilfældig skinne de har sat på i sin tid.

Så har jeg fået skilt tingene ad.
Overkarmen og "bjælken" over, er monteret med ca 10 mm luft imellem.
"Bjælken" er lavet af to stk 5 x 10 cm tømmer. I ca. 3-dels punkterne er der indsat et lille stykke 10 mm krydsfiner fastholdt af hver to skruer ned gennem den nederste af de to stykker 5 x 100 cm tømmer.
Jeg har fjernet de to 10 mm krydsfiner, og oversavet de 2 x 2 træskruer, så overkarmen er skilt fra bjælken. Derefter har jeg  skruet to 100 mm træskruer op gennem skinnen og overkarmen, så de kan trække overkarmen op mod bjælken efter behov. Det virker! Foldedøren kører bare! Og nu kan jeg efterjustere overkarmen, hvis den igen skulle finde på at hænge lidt på midten, uden at skulle fjerne beklædning.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis