Folde i havestuen rce0852 543 9460 22-07-2024 19:00 Jeg har denne foldedør i havestuen, som desværre går på den nederste skinne. Nogen der kan se hvilket fabrikat det er? Jeg kan ikke finde mærkater eller ingraveringer. Jeg kan alt - når det lykkes. 16 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Superdiy 2534 4200 22-07-2024 19:27 Hænger overstykket? Hvis det gør det sker det du beskriver hvor døren ikke kan lukke fordi den går på bundskinnen. Selvbygger med stort S.
rce0852 Trådstarter 543 9460 22-07-2024 19:50 Superdiy skrev den 22-07-2024 19:27:20Hænger overstykket? Hvis det gør det sker det du beskriver hvor døren ikke kan lukke fordi den går på bundskinnen.Som jeg ser det, så er det bundskinnen der (pludselig) er hævet på det stykke tommestokken ligger. Huset står på 10 meter pæle pga blød bund, så måske pga alt det vand vi får. Jeg aner ikke hvordan de foregående ejere har bygget udestuen og hvad der er under, men det murede udhus har sat sig gevaldigt med nogle store sætningsrevner. Det er garanteret ikke pælefunderet.Når døren lige skal have det sidste nøk for at lukke helt, så går den på den nederste skinne der hvor tommestokken ligger, mens den "svæver" i begge ender (kan rokkes forneden uden at gå på nederste skinne).Jeg mangler lige at finde en lang rettekinne at lægge på gulvet og på overskinnen, så jeg kan bedømme hældninger/skævheder. Umiddelbart ser der ud til, at være samme luft mellem dør og overkarm hele vejen over dør. Jeg kan alt - når det lykkes.
Thomas_Mygind 1456 2880 22-07-2024 19:58 Har du et foto af beslagene på karmen ?Måske du kan justere noget der ?
Superdiy 2534 4200 22-07-2024 20:04 rce0852 skrev den 22-07-2024 19:50:59Superdiy skrev den 22-07-2024 19:27:20Hænger overstykket? Hvis det gør det sker det du beskriver hvor døren ikke kan lukke fordi den går på bundskinnen.Som jeg ser det, så er det bundskinnen der (pludselig) er hævet på det stykke tommestokken ligger. Huset står på 10 meter pæle pga blød bund, så måske pga alt det vand vi får. Jeg aner ikke hvordan de foregående ejere har bygget udestuen og hvad der er under, men det murede udhus har sat sig gevaldigt med nogle store sætningsrevner. Det er garanteret ikke pælefunderet.Når døren lige skal have det sidste nøk for at lukke helt, så går den på den nederste skinne der hvor tommestokken ligger, mens den "svæver" i begge ender (kan rokkes forneden uden at gå på nederste skinne).Jeg mangler lige at finde en lang rettekinne at lægge på gulvet og på overskinnen, så jeg kan bedømme hældninger/skævheder. Umiddelbart ser der ud til, at være samme luft mellem dør og overkarm hele vejen over dør. Ja, det billede manglede i første indlæg. Skær fugen væk under døren på ydersiden, og se om ikke der er nogle klodser på midten der kan fjernes. Så bør bundstykket kunne tvinges ned, evt med en skrue.Den retskinne du mangler hedder et 2 m vatterpas😀 Det kan ikke undværes som GDS’er. Selvbygger med stort S.
BOFH 3924 8600 22-07-2024 21:38 Døren er placeret lavt ift udvendigt niveau. Når døren er lukket ser det ud til at flugte fint i side, langs toppen og langs center mellem de to fag (billede1), men på billede 4 ser bundstykket ud til at bukke op på midten mod de to fag, det bør kunne bekræftes vha vaterpas/retskinne der ikke må kunne vippe eller slippe i enderne.Hvis bundstykket ikke er fastgjort nedad tror jeg at det er pga optaget fugt at det bukker op, sikkert pga den lave placering i niveau og manglende sikring ift udefra kommende vand./BOFH Giv mig min kop kaffe og et serverrum! Annonce
rce0852 Trådstarter 543 9460 23-07-2024 08:22 Superdiy skrev den 22-07-2024 20:04:35Den retskinne du mangler hedder et 2 m vatterpas😀 Det kan ikke undværes som GDS’er. Det er nu blevet et pkt på ønskesedlen. Så lige, at genboen har et, så jeg prøver lige med et genbo-lån. Jeg kan alt - når det lykkes.
rce0852 Trådstarter 543 9460 23-07-2024 08:33 Thomas_Mygind skrev den 22-07-2024 19:58:43Har du et foto af beslagene på karmen ?Måske du kan justere noget der ? Det er de samme som sidder i knækket, og svjks er der ikke justeringsmuligheder udover at bøje dem. Men jeg kan ikke se, at døren sidder skævt i hullet når jeg kigger rundt langs kanter undtagen der hvor tommestokken ligger på gulvet, så det bliver den absolut sidste løsning, som jeg i såfald vil overlade til en professionel. Jeg kan alt - når det lykkes.
rce0852 Trådstarter 543 9460 23-07-2024 08:40 #SUPERDIU og BOFHJa, jeg skiller ved lejlighed tingene lidt ad udvendigt ved bundskinnen. Det ser ud til det hele er skruet sammen. Der er vist ikke engang en fuge udvendigt.Kan det der gulv skilles ad midt i rækkerne (et af de korte stykker ved døren), ved at tage skruerne i de der beslag der holder brædderne. Eller skal man starte helt ude i siden?Jeg vil helst ikke ud i, at slibe af skinnerne, hvis det hele kan rettes med noget justeringer. Men det kan jo blive den sidste løsning. Jeg kan alt - når det lykkes.
rce0852 Trådstarter 543 9460 23-07-2024 11:58 SHIT! Vi sadler lige om! Det derfor det er godt lige at kunne vende sine udfordringer med andre.Det er IKKE bundskinne der har hævet sig - den er helt vandret og ret. Det er skinnen i toppen der hænger på midten. To-meter waterpasset vipper helt tydeligt (flere mm) i begge ender.Nu er spørgsmålet så lige hvordan jeg får demonteret det alu-dækpanel der sidder udvendigt.Jeg kan ikke se/føle nogen skruer. Er det mon skudt ind fra siden? Det rokker sig ikke sideværts. Eller er det bare klipset på, så jeg bare skal tage fat?Og så er et andet spørgsmål når jeg kan se hvordan skinnen er opklodset (om den er), om jeg bliver nødt til at forstærke overliggeren (ca 3 meter spænd) med noget fladjern på siderne, for den vil givet fortsætte med at arbejde/sætte sig. Jeg kan alt - når det lykkes.
Superdiy 2534 4200 23-07-2024 12:09 Hvorfor vil du have den alukappe af? Det er en del af døren, det er den brune pind ovenover, og muligvis beklædningsbrættet der dækker for husets konstruktion.Prøv at trykke karmens overstykke opad på midten. Hvis du er heldig er det ikke fastgjort, så du kan nøjes med at tvinge det op i vandret på midten med en skrue. Selvbygger med stort S.