Længere tid om varmt vand

Hus fra 2015. Over de seneste måneder er det begyndt at tage meget lang tid før der kommer varmt vand. Vi har intet ændret. Har ikke varm-vands-cirkulationspumpe. Hvad kan årsagen være til der går 20-40sek mere end de normale 10-20sek?
Hus fra 2015. Over de seneste måneder er det... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sikkert ikke noget i vejen med din varmeveksler. Den længere tid inden der kommer varmt vand, kan som før nævnt, skyldes den manglende gennemstrømning af fjernvarmevand.
Dine billeder viser en meget normalt brugt varmeveksler. Har du prøvet at se på fremløbstemperaturen på fjernvarmen inden og efter du begynder at tappe varmt vand?

fase
Tak for typenummeret - så kom jeg videre.
Din unit er forsynet med “by-pass” termostatventil for at sikre varmt brugsvand straks. Noget tyder på at ventilen ikke virker. Det må være “den blå ventil” øverst med “køleripper” i håndgrebet. Der er intet kapilarrør til ventilen, så det er en returløbs ventil. Prøv at afmontere det blå håndgreb. Under håndgrebet sidder en lille stift. Når du presser ned på stiften, skal den selv komme tilbage. Måske sidder stiften fast.

Søren O
Søren O skrev den 21-07-2024 12:44:05

Tak for typenummeret - så kom jeg videre.
Din unit er forsynet med “by-pass” termostatventil for at sikre varmt brugsvand straks. Noget tyder på at ventilen ikke virker. Det må være “den blå ventil” øverst med “køleripper” i håndgrebet. Der er intet kapilarrør til ventilen, så det er en returløbs ventil. Prøv at afmontere det blå håndgreb. Under håndgrebet sidder en lille stift. Når du presser ned på stiften, skal den selv komme tilbage. Måske sidder stiften fast.

Jeg har prøvet at skrue den blå begge veje rundt og stille den samme sted. Ved ikke om det hjælper eller hele hovedet/tåndtaget skal af? Kan I komme det nærmere hvordan jeg skal gøre?

Muligvis sad termostatventilen til vand løs (figur 21 (blåt håndgreb) (monterings-"skruen" man kan spænde fast - virkede løs. Har prøvet at tage det blå håndgreb af og presse ind nogle gange. Er i tvivl om stiften sad lidt fast. Må se om det løste det. Er er link til manualen. Manual
S. Fabrin skrev den 21-07-2024 11:43:53

Der er sikkert ikke noget i vejen med din varmeveksler. Den længere tid inden der kommer varmt vand, kan som før nævnt, skyldes den manglende gennemstrømning af fjernvarmevand.
Dine billeder viser en meget normalt brugt varmeveksler. Har du prøvet at se på fremløbstemperaturen på fjernvarmen inden og efter du begynder at tappe varmt vand?

Har lige tjekket temp på vand mens vandhanen løber på max og max varmt vand ved vandhanen. Går fint op til godt 60 grader kan jeg aflæse på display. Termostaten er sat til lidt under 4 ud af 5. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis