Eternittag med asbest

Hej,
Jeg har kig på et hus jeg gerne vil købe, men jeg er lidt bekymret for taget. Egentlig ikke fordi det er eternit med asbest, men pga. anmærkningerne i tilstandsrapporten. Jeg er nervøs for om det er nødvendigt at pille ved taget og da det er med asbest, vil jeg høre om der er nogen der har nogle råd til hvad jeg skal gøre og hvordan jeg skal forholde mig til det. Det her er hvad der står i tilstandsrapporten: "Tagplader har nedbrudt overflade og afskalninger". Det vil jeg gerne udbedre, men hvordan? Altså jeg har ikke planer om at gøre det selv pga. mine mange tommelfingre (og det at der er asbest), men "hvordan", kan pege mig lidt i retning af udgifterne forbundet med udbedringen.
Ydermere er taget ikke for kønt og jeg kunne godt tænke mig at det blev renset og malet, men jeg har dog læst mig frem til at rensning kan forkorte tagets levetid og at det måske ikke er hensigtsmæssigt at male eternittag?

Mvh mig
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden 
Hvis tagpladerne indeholder asbest, kan udskiftning af taget nok blive lidt bekosteligt, efter 31/12-2024  (faktisk her fra 1/7-2024, men der er ½ års overgangsperiode) kommer der nye regler om håndtering af asbestholdige tagplader, så må de kun fjernes af et godkendt firma, så det bliver jo nok lidt dyrt.

Nu skriver du nedbrud i overfladen og afskalling, det kunne jo godt tyde på at pladerne ikke indeholder asbest, det ville jeg få undersøgt inden evt. køb.

Man kan levetidsforlænge taget ved at få det renset af og malet, men er det asbest er der ofte set problemer med, at når det renses blæses der asbestslam ind på lægter og isolering.

En bekendt fik taget renset og malet, efter et længere tovtrækkeri måtte firmaet fjerne alt isolering, og komme nyt isolering ind.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens,

Tak og tusind tak for hurtigt svar  

Det var lidt det jeg frygtede, at det kunne blive en bekostelig affære at skifte taget, såfremt at det indeholder asbest.

Jeg vil helt sikkert undersøge nærmere om der nu engang også er asbest i pladerne.
Hvis der nu ikke er asbest i, er det så nok med rensning og maling? Eller kan man udskifte de plader der er mest nedbrudte i overfladen og renset resten og efterfølgende male? Sig endelig til, såfremt det bliver for specifikt og hvis ikke det hører til i dette forum :)

Mvh mig
Alt andet lige, ser det ud til at taget ikke har været skiftet siden huset blev bygget.
Har du fået oplyst byggeåret?
Hvis ikke fremgår det af BBR.
Ud fra byggestilen gætter jeg på at det er bygget før 1985, derved indeholder pladerne asbest.
Med hensyn til nedbrud i overfladen kan det skyldtes dårlig udluftning i tagrummet, således at pladerne, visse steder, er frostsprængte.
Maling af taget kommer let til at koste materiale prisen for nye plader.
Huset er helt sikkert opført med asbest i taget. Da det er meget holdbare tagplader, er det sikkert de originale.

Der er ekstremt mange huse i Danmark med asbest eternit. Jeg gætter på at når chokket har lagt sig efter at de nye regler er indført, vil der stadig være konkurrence på markedet, så priserne ikke løber amok. Men folks aversion mod eternit med asbest vil stige, så det er helt sikkert noget, der vil have større betydning for husenes priser i fremtiden

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Find og køb din maling direkte på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis