Forankring af bundrem

Jeg er i gang med at bygge et lile værksted.
Jeg har muret en rend op af 3 lag lecablokke og skal til at fylde den op, og støbe et dæk.

Mange guides jeg ser anbefaler dog at man også støber nogle vindtrækbånd ned i den betong som går ned i frostfri dybde, og bruger dem til forankring af bundremmen på bydningen. Dette har jeg glemt, så jeg skal finde på noget andet.

1) Skal jeg bare skrue dem fast i mine lecablokke og håbe på de sidder tilstrækkeligt godt fast når jeg fylder min rem op med sten/isolering/topdæk?

2) Eller kan jeg bare skrue min bundrem fast i mine lecablokke? Dette ville jeg umiddelbart foretrække, men jeg har svært ved at finde noget god dokumentation på hvad der skal bruges og hvordan det gøres.

på forhånd tak.

mvh

Peter

NB: Bonusspørgsmål: Skal lecabokkene have en gang sokkelpuds eller tjære underniveau? 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Leca blokke skal pudses udvendig. 
Du kan grave ned indvendig og bore trækbånd fast på beton sokkel. 
Når du skriver " lille værksted" så vil det være til strækkelig 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-07-2024 22:55:14

Leca blokke skal pudses udvendig. 
Du kan grave ned indvendig og bore trækbånd fast på beton sokkel. 
Når du skriver " lille værksted" så vil det være til strækkelig 

Tak. Når jeg siger lille så mener jeg 15 m2.
Det er selvfølgelig en god ide at grave ned, og jeg er glad for jeg spurgte inden jeg har fyldt mit hul op med en masse ting :) 

Men bare for at skære det ud i pap. Du ser det ikke som en mulighed at forankre bundremmen direkte ned i lecablokkene? uden brug af vindtrækbånd

Nej lecablokkene dur ikke  til at fastgøre vindtræksbånd, du skal ned og have fat i betonsoklen.

Vi prøver igen, i morgen --
De 15 kvm er et lille værksted. Du kunne jo også være sarkastisk og kalde et værksted på 100 kvm eller 1000 kvm " lille " 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Nu skriver du “får fyldt mit hul med en masse ting”. Du mener forhåbentlig ikke byggeaffald.

Søren O
Annonce
Tak for svar.

Jeg graver ned i betonen og fastgør mine vindtrækbånd, men jeg kan godt se jeg har blandet to ting sammen.

Hvad gør jeg med bundremmen? Jeg har ikke været smart nok til at støbe gevindstænger med i min beton hvilket jeg nok burde have gjort?

Kan jeg fastgøre min bundrem i lecablokkene? Eller måske i mine vindtrækbånd?

Jeg har brug for lidt konstruktiv opbakning nu, for det er (åbenlyst) første gang jeg prøver det her, og er ved at være bange for jeg har gjort det helt galt nu 🥴
Søren O skrev den 17-07-2024 08:38:41

Nu skriver du “får fyldt mit hul med en masse ting”. Du mener forhåbentlig ikke byggeaffald.

Nej, jeg tænkte ikke affald 😊 men lidt grus, isolering, armering og betondæk

Det er nemmere at bore hullerne i fundamentet efter du har stillet lecablokkene, og så lime dem fast.
Så er gevindstængerne ikke i vejen når blokkene skal sættes. 
Du skal ikke gå igang med at banke beton op for at montere vindtræksbånd. De kan fastgøres til gevindstængerne.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 19-07-2024 10:04:10

Det er nemmere at bore hullerne i fundamentet efter du har stillet lecablokkene, og så lime dem fast.
Så er gevindstængerne ikke i vejen når blokkene skal sættes.
Du skal ikke gå igang med at banke beton op for at montere vindtræksbånd. De kan fastgøres til gevindstængerne.

Men bare lige for det være sikker på vi er på samme side. Lecablokkene er allerede muret op i en firkant i 3 lag. Ved ikke om jeg kan bore hele vejen ned til betonen fra toppen

Det kræver bare et bor på 1m for at komme ned i betonen.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis