Forankring af bundrem

Jeg er i gang med at bygge et lile værksted.
Jeg har muret en rend op af 3 lag lecablokke og skal til at fylde den op, og støbe et dæk.

Mange guides jeg ser anbefaler dog at man også støber nogle vindtrækbånd ned i den betong som går ned i frostfri dybde, og bruger dem til forankring af bundremmen på bydningen. Dette har jeg glemt, så jeg skal finde på noget andet.

1) Skal jeg bare skrue dem fast i mine lecablokke og håbe på de sidder tilstrækkeligt godt fast når jeg fylder min rem op med sten/isolering/topdæk?

2) Eller kan jeg bare skrue min bundrem fast i mine lecablokke? Dette ville jeg umiddelbart foretrække, men jeg har svært ved at finde noget god dokumentation på hvad der skal bruges og hvordan det gøres.

på forhånd tak.

mvh

Peter

NB: Bonusspørgsmål: Skal lecabokkene have en gang sokkelpuds eller tjære underniveau? 
Jeg er i gang med at bygge et lile værksted. Jeg... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
peterkk skrev den 19-07-2024 11:30:17

Superdiy skrev den 19-07-2024 10:04:10

Det er nemmere at bore hullerne i fundamentet efter du har stillet lecablokkene, og så lime dem fast.
Så er gevindstængerne ikke i vejen når blokkene skal sættes.
Du skal ikke gå igang med at banke beton op for at montere vindtræksbånd. De kan fastgøres til gevindstængerne.

Men bare lige for det være sikker på vi er på samme side. Lecablokkene er allerede muret op i en firkant i 3 lag. Ved ikke om jeg kan bore hele vejen ned til betonen fra toppen

Skær en lodret  rille ca 5 cm ind i lecablokken ned til betonsoklen, så kan du bore et skråt hul ned i betonsoklen, så brug noget klæbeanker, du giver bare gevindstangen et passende buk, så den komme lodret op.

Vi prøver igen, i morgen --
Et 14 mm bor på 1m koster 139kr hos Harald, så det kan dårligt svare sig at bruge tid på at skære blokkene i stykker.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 19-07-2024 18:59:20

Et 14 mm bor på 1m koster 139kr hos Harald, så det kan dårligt svare sig at bruge tid på at skære blokkene i stykker.

Men hvordan få klæbeankermasse ned i et 1 meter dybt hul, selv det at få det støvfrit i bunden vil nok være svært.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er forholdsvis nemt med en 10 mm luftslange på støvsugeren. Efterfølgende bruger man den så til limen.
Eller også køber man et dyrt kit hos Hilti som gør nøjagtig det samme

Selvbygger med stort S. 
@superdiy & @je_ns . Tusind tak begge to! Det er begge ​forslag jeg virkelig kan ​bruge til noget!

Jeg er selvfølgelig altid intresseret i den letteste løsning, ​ forudsat det bliver godt. Jeg deler lidt @je_ns reservation over for hvordan jeg får lim ned i et 1000 mm dybt hul på 14 mm, men må prøve at give det et skud.
Jeg aner ikke hvordan den løsning fra Hilti fungerer, men det må jeg prøve at finde ud af - har den et konkret navn?

Ellers må jeg bare gå i gang med at skære riller, det er ikke første gang i processen jeg må lave dobbeltarbejde fordi jeg ikke ved hvad jeg laver :)

Men igen tusind tak!
Det er jo kun et lille værksted, så fastgør vindtræk bånd på sokkel og på bundrem. Det er meget nemt at hugge riller de 4 steder ​hvis det er nødvendigt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis