Dobbelt pir ude lamper og afbryder

Har dette setup på loft, hvor udelamper skal sættes til og forbindes med to pir sensorer. Derudover skal afbryder 07 fra hoveddør sættes til, således der kan tændes konstant lys ude når behov for det er der.

Hvordan føres ledninger fra lamper og fra pir til eksisterende installation..?
Har dette setup på loft, hvor udelamper skal... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej forsøgte med 07 brun til L i PIR - nul N (blå) til N i PIR og herved kunne jeg høre pir aktiveres ved bevægelse..
Forsøgte så med ledning A til F, men det slog rele på gruppen.. 

Jeg tænkte hvis jeg kobler alt fra 07 og så prøver og tilslutte en prøve pære, vil man så kunne spore sig frem til, hvad der nu, fase og tændledning..??
Du behøver ikke koble alt fra 07, brug bare en løs pære for at finde fase, tændledning og nul i 07. I øvrigt er der tilsyneladende en sammenblanding af ledninger til fase og nul. Kunne du ikke lave det sådan, at nullen konsekvent var blå, og spændingsførende ledninger var brune eller sorte. Det skal forstås sådan, at spænding til en afbryder er brun og afgangen fra afbryderen er sort. Tilgangen til en lampe er så brun sammen med den sorte fra afbryderen. Alle blå nul kobles sammen.
Du har på billedet vist 07 blå i F koblet sammen med brune i E. Brun i A er koblet sammen med blå i C. Sort i B er tilsyneladende koblet sammen med brun i 05. Det er den afgangen fra PIR sensoren og tændledningerne  til de udendørs lamper skal forbindes til.

fase
Tak for det - jeg vil prøve ovenstående om en uges tid efter en lille    
Så har jeg ændre på inst. igen og nu virker pir på udelamper( H & J ) når 07 afbryder ved hoveddør aktiveres.

- Jeg tog udgangspunkt i 07 hvor jeg koblet alt fra og satte en prøvelampe med brun til 07-Brun og blå til 07-blå, og her virkede lampe når der blev tændt på afbryder 07 ved hoveddør..

Øvrige installation belysning Loft, rum 2 og rum 3 virker som det skal.

Men at få afbryder 07 ved hoveddør til, at kun at tænde for udelamper ved aktivering og ikke slukke pri, som den gør nu, kan jeg ikke helt gennemskue hvordan sættes op...??
Det er svært at tyde dit billede, og der er noget galt med det du kalder "blå tændledning", da det umiddelbart er forbundet til nul, og derfor vil give en kortslutning og en sprunget sikring, hvis der tændes. Så det kan ikke passe.

Jeg ville starte med at montere 2 samledåser, da du kommer til miste overblikket over hvad der skal hvor hen, hvis du først lovliggør det senere.
I den ene dåse samler du alle ledninger, som bare fører strøm videre (belysning rum 1,2,3). Så det eneste der skal ske i den dåse er, at brun (fase) samles med de andre brune, blå (nul) med de andre blå, og jord med jord. I den anden dåse samles det som har noget med udelys og pir at gøre. Mellem de to dåser skal der være et kabel med fase, nul og jord.

I dåse 2 har du så 4 kabler:
A: strøm fra dåse 1
B: pir sensor
C: lamper
D: afbryder (7)

Dåse 2 samles som på tegningen. Bemærk, at jeg antager at "afbryder" er forbundet som vist, med blå som nul, brun som fase og sort som mellemleder (afbryder forbundet som vist med pink) som Fabrin også antager.

Der ville ikke være noget i vejen for at samle det hele i en dåse, men da kablernes isolering er fjernet på så stort et stykke, kan de ikke nå ind i én dåse. Derfor vil jeg lave det med 2 dåser så det både kan laves lovligt, og der kan skabes det overblik, som fuldstændigt mangler nu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis