Dobbelt pir ude lamper og afbryder

Har dette setup på loft, hvor udelamper skal sættes til og forbindes med to pir sensorer. Derudover skal afbryder 07 fra hoveddør sættes til, således der kan tændes konstant lys ude når behov for det er der.

Hvordan føres ledninger fra lamper og fra pir til eksisterende installation..?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af hvor lamper og pir er placeret i forhold til hinanden og hvor de er placeret i forhold til ... på loftet.

Det er umuligt at spå om hvordan det tilsluttes ... på loftet al den stund, at der ikke er brugt gængse farver. Det kan ikke konstateres hvad der er nul og fase på billedet.
Ok men en pir ved hoveddør og anden i modsat ende af hus lamper er indbygget i udhæng og derfor ledninger er ført til loft... 
Troede blå, brun, gul/grøn og en enkelt sort var gængse farver...
GUL/GRØN  må KUN anvendes til jordforbindelse

"AUTOELEKTRIKEREN"
For at få din installation til at virke, skal vi lige have styr på nogle forbindelser og farver på dem. Kan vi blive enige om at du bruger brun som fase og blå som nul samt sort som tændledning.
Fra en afbryder bruger du brun som fase og sort som tændledning.
Til en lampe bruger du brun som tændledning og blå som nul.
Gulgrøn bruges kun som jordledning og ikke til noget som helst andet. Du bliver hængt brændt og ristet over en sagte ild, hvis du bruger den til andet.  
I min beskrivelse har jeg regnet med min. 3x1,5mm2 kabel.
Kommer fase og nul fra 07 strøm ved hoveddør? Der vises et treleder kabel. Hvor blå tilsyneladende er tændledning.
Tændes loftsbelysning i rum 4, 5 og 6 af samme afbryder, eller er der to afbrydere?
Når du oplyser lidt mere om installationen, får du lidt mere hjælp.

fase
Haslund02 skrev den 15-07-2024 17:04:31

Troede blå, brun, gul/grøn og en enkelt sort var gængse farver...

Det er de også. Men de er blandet vilkårligt i installationen. Blå og brun sidder i samme samlemuffe flere steder, så man kan ikke udlede hvordan de anvendes ved at se på billedet.

Installationen er ulovlig, alene af den grund at ledningerne ikke er samlet i en dåse. Hvis der er lavet ejerskifteforsikring og forholdet ikke er nævnt i elrapporten, så bør forsikringen dække lovliggørelsen. 

Annonce
Tak for indspark indtil videre og blev lidt kloger på gængs opsætning..
- ved godt inst. skal være i dåse ( alt var samlet i en meget lille dåse tidligere) 
- undrede mig også over hvorledes farver på ledninger er blandet ( har bare samlet det i nye muffer for nemhedens skyld)
vender stærkt tilbage når jeg har et overblik ud fra jeres info.
Det en ældre dame som bor i huset gennem en del år, så ingen elrapport/ejerskifteforsikring.
Opdatering på inst. med info rum 4 og 5 har samme afbryder til belysning
rum 6 har egen afbryder. 
Som installation er nu virker belysning på loft som det skal og testlampe til kontakt v/indgang 07 med blå i (B) og Brun i (A) virker også.

Håber det giver mere mening nu, og er mere korrekt..?
og at tilslutning af udendørs belysning, Pir, og afbryder til konstant belysning ude kan lade sig gøre..?
Er det rigtig forstået at forsyningen kommer gennem 07 Strøm afbryder ved hoveddør? Du vil have at afbryder 07 også skal tænde det udvendige lys altså overstyre PIR sensorerne. Hvis du vælger den måde, vil PIR sensorerne også tænde det 07 tænder nu. Er det meningen?
Du kan vælge at skifte 07 til en kroneafbryder. Det kræver en udskiftning af kablet fra 07 til loftet.

fase
ja forsyning kommer fra 07 og ønske er overstyring af Pir så ude lys tænder konstant. At 07 så tænder øvrige er ok...
Hvis det er uden betydning om 07 og PIR følerne tænder for nuværende lamper, kan du fra den brune i 07 trække en ledning til L i PIR føleren. Du trækker også en nul N til føleren. Fra føleren trækker du en ledning A til klemmen F på dit billede, hvis F er tændledningen. Begge følere forbindes ens. De ny lamped forbindes med brun til klemmen F, hvis F er tændledningen og blå til nul. Jeg er noget i tvivl om, hvad der er nul, fase og tændledning i den opstilling, der er vist på billedet. Hvad tænder hvad og med hvilke ledninger?

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis