Byggetilladelse til at ændre tagtype på garage?

Jeg har en garage med valget tag, ikke udnyttet og ingen adgang til loftsrummet.

Det kunne jeg godt tænke mig at ændre til et alm fladttag.
Helt alm tagpap løsning.
Det vil kræve jeg fjerner mine betontagsten, lægter og at skifte spær, eller alternativt skære toppen af de gamle og supplere eller erstatte med nye lægter og plader plus tagpap plus nye Stern osv.

Men hvad er kravet i forhold til en byggetilladelse,  skal der en ny til for en omformning som denne, jeg kommer på ingen måde i problem med højdegrænser osv.....

Helt kort, er det lovligt at ændre taget uden en ny tilladelse??

MVH Njord
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ja, Men spørg lige din lokale Teknisk forvirring i din kommune om der er noget der forhindrer det. (Lokalplaner m.m.)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det er en almindelig tagrenovering og kræver ingen tilladelse. Så længe du holder dig inden for lovens rammer mht glans, højde skel etc kan du gøre som du vil, visse steder er der krav om en specifik type materiale men hvis der er betonsten på i dag kan jeg ikke forestille mig det gælder hvor du bor.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

But why?
Hvorfor bruge penge på at lave en dårligere løsning end du har i dag?

Selvbygger med stort S. 
Fladt tag, en dårligere løsning??

I mit tilfælde er det ikke materialet som sådan der skal retfærdiggøre min ombygning, men det faktuelle i at ombygningen vil forbedre udsigten fra dels spisestuen og helt specielt fra min terasse. Det vil give udsigt til fjorden i et område hvor der nu reelt kun er udsigt til mit garagetag,,,,,,

Så på mange måder undrer det mig jo at man har lavet taget som valmtag helt fra  opførelsen af garagen...... Graragen er opført året efter huset er opført og måske man har brugt en arkitekt lærling til at tegne det.. og her så har lavet den lette løsning.... at fortsætte med samme tagtype som på huset, for at få den sammenhæmng det giver.... Men blot har glemt den faktor jeg tænker at rette op på, nemlig at sikre udsigten..............

MVH Njord
Ja, det var så også nærmest den eneste begrundelse der i mine øjne ville kunne retfærdiggøre det.
Hvis du er heldig dækker vandudsigten også omkostningerne.

Selvfølgelig er et fladt tagpaptag en dårligere konstruktion end et tegltag.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 15-07-2024 08:10:29

Ja, det var så også nærmest den eneste begrundelse der i mine øjne ville kunne retfærdiggøre det.

Selvfølgelig er et fladt tagpaptag en dårligere konstruktion end et tegltag.

Hvorfor er det dårligere ?

For 20 år + købte jeg et stort Hus fra 1965 med fladt tag. I forbindelse med anden renovering fik jeg lagt frisk tagpap ovenpå det gamle. Ifølge tagmanden var det nærmest unødvendig, men en ekstra sikkerhed.
Naboen, der havde tegltag, kunne næsten ikke sove om natten af skræk for hvad det ville koste når hans tag blev utæt/skulle skiftes.

Jeg lavede i øvrigt en terrasse på det flade tag til teenagetøserne, så de kunne ligge og sole sig m.m. uden nysgerrige blikke. I daglig tale hed terrassen ikke andet end spurvebo  

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Om det kræver en byggetilladelse kan du bl.a. se i lokalplanen for det område du bor i. Vi fik et stort problem da vi for mange år siden etablerede listedækning på taget, da det ikke var nævnt som en mulighed i planen.

Jeg vil mene, at det eneste der kan spænde ben for dit projekt er lokalplanen for dit område. Især områder der udlagt til bebyggelse efter 1980 kan der være krav til byggematerialer eller byggestil.

Det tænker jeg ikke er et problem.... 

Tanken er at jeg samtidigt laver en altan på 1. Sal, med en ret fornuftigt udsigt ;-)

Og den skal jeg jo alligevel have en byggetilladelse til..... og har fået en forhåndsvurdering af at det ikke vil være et problem....

Det kan gøre noget at jeg bor i et ældre parcelhus område, med en blanding af nyere og ældre huse hvor vi ikke har en lokalplan der regulerer i de små detaljer..... og reelt kun nabo bagved og på siderne, men ikke foran, uden at der også er en vej imellem......

Har jo i sin tid købt potentiale i huset hvis man stille og roligt optimerede..... det er så den proces der er igang....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også