Kabler til belysning m.m.

Jeg er med på at jeg ikke selv må trække kabler til elinstallationer, men det er sket tidligere, at elektrikeren har sagt, at det gad han ikke at gøre og at det ikke kræver særlige kompetencer når det gælder helt simple installationer.

Så for at få et overblik over, hvor meget kabel, der skal trækkes i den nye garage, håber jeg at der er en eller flere af jer, der vil komme med indspark til dette.

Jeg har vedhæftet et par tegninger, som jeg håber giver mening ift projektet.

Jeg er selv kommet frem til følgende (som der også står på den ene tegning);

1x 3x1,5 t. Stikkontakter, som bliver trukket i en samlet streng.
1x 3x1,5 t. Varmepumpe
1x 3x1,5 t. Loftslamper 
1x 3x1,5 t. PIR modul + ned til de to lamper?
?x 3x1,5 t. Korrespondance afbrydere
Evt kabel til ladestander

Min store tvivl går på korrespondance afbryderne. Skal der føres et kabel fra den ene til den anden, eller skal der 2 kabler imellem? Jeg antager at der kun skal være forbindelse til loftlamper fra den ene?

Pft

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ladestander trækker et selvstændigt kabel til.
Har du mulighed for at trække kabler på loftet, hvis der et loft?
Har du regnet med 10 stikkontakter?
Har du regnet med 6 lysstofarmaturer i loftet men ingen over arbejdsbordet?

fase
Der er intet loft, så kabler skal trækkes inden der kommer plader på væggene.
Ladekablet bliver naturligvis selvstændigt.

Stikkontakter og lamper er kun vejledende. Men jeg får næppe brug for mere end 4 kontakter i hver side, og så 2 dobbelte på hver side af arbejdsbordet.
Der trækkes 5 x 1,5 mm2 fra korrespondance ved port og op i nærmeste lampested, 5 x 1,5  fra lampested til lampested i den ene side  og 5 x 1,5  fra sidste lampested i den side og ned til korrespondance ved dør. 
Så kan du trække 3 x 1,5  over til et lampested i den anden side og så videre i rækken MEN normalt trækker man også 5 x 1,  der, så er der mulighed for at gå ned til en af stikkontakt rækkerne eller til PIR modul . 
Men du kan jo komme med 3 x 1,5 fra tavle til stikkontakter i venstre side, og så gå fra korrespondance ved dør og derfra rundt til stikkontakter over arbejdsbord og videre rundt til stikkontakter i højre side. 3 x 1,5 fra tavle og op til en af lampestederne. 
Jeg ser ikke hvad pir modul skal bruges til. Men det er kun nok med 3 x 1,5 til denne hvis du derfra går videre direkte til f.eks. udvendig lampe. 
Det er måske smartere at der kun går 1 kabel inde fra lamperække ud i PIR modul og så et kabel ud til udvendig lys fra en lampe i lamperække. I så fald skal du bruge 5 x 1,5 ud til Pir modul. De er ofte ret snævre at montere i  så jeg synes 1 kabel er rigelig. 
Denne øvelse kan du kun lave i "korrespondance rækken" hvis pir modul og udvendig lys kommer fra samme lampested. I den anden rækken kan det være fra forskellig lampested. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar.

PIR er til de 2 udendørs lamper på facaden.
Ok jeg kiggede kun på plantegning. 
Så kører du 5 x 1,5 rundt imellem lamper i garage, 3 x 1,5 fra hver udvendig lampe og ned til garage lampe i hver side. Og 5 x 1,5 fra pir og ned til garagelampe i en af siderne. 
Det betinger at forbindelse imellem garagelampe rækker sker ved port. 

Annonce
Du får det til at lyde nemt, hvilket det sikkert er ;)

Men bare lige så jeg er helt sikker på, at jeg har forstået det;

Så 5x 1,5 fra korrespondance afbryder v. port op til lamper (alle garagelamper tilsluttes denne) og ned til korrespondance afbryder v. dør og hen til tavle.
3x 1,5 fra en af garagelamperne (den 5x 1,5 som de er tilsluttet) og ud til facadelamperne.

En 5x 1,5 til pir modulet fra en af garagelamperne. 

En 3x 1,5 hele vejen rundt til stikkontakter.

Så mangler der vel en forbindelse fra pir til facadelamperne? Det er kun dem, der skal tændes ved bevægelse - ikke garagelamperne.
En 5x 1,5 til pir modulet fra en af garagelamperne.
Så kan du trække en 3x1,5 til hver af facadelamperne.

fase
Henrikndk skrev den 17-07-2024 11:20:56

Fra pir?

Nej fra den 5x1,5 du har trukket mellem garagelampen og PIR sensoren. I det 5x1,5 til PIR bruger du den brune som fase til sensoren og en sort til tændledning til facadelamperne. Du trækker så en 3x1,5 til hver facadelampe. Den brune forbindes til den sorte fra PIR sensoren. Nul og jord forbindes til de samme forbindelser i installationen.

fase
Det er let, og du skal vel bare trække kabler (ikke osse ? ? ) så kommer elektriker for at montere det. ! ! ! Hvis det er kprrekt forstået så er det bare at gøre som beskrevet. 
Lamper i garage kører på korrespondance. og kræver 5 x 1,5 igennem den ene række. Her er brun = fase blå = nul = gul/grøn = jord, grå ledning korrespondance mellem ledning og sort ledning tændledning.
 Lamper i den anden række kunne lyse med en 3 x 1,5 fra første række Men når du trækker 5 x 1,5 til den side henne ved porten så er det ( F N og Jord er der forklaret)   sort = tænd ledning til den række garage lamper, Og den grå i det kabel kan så bruges til at forbinde tænd ledning fra Pir til facade lamper i begge sider. ( jeg har grå til facade lamper hvor Fabrin har sort. Det gør ingen forskel. ) 
Du behøver kun 3 x 1,5   fra tavle og op til lamperækken. 
I øvrigt sidder PIR alt for højt, hvis den skal have maksimal rækkevidde. Den kommer til at pege imod jorden og har derfor kun en lille detektions område. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis