Træoverligger i murværk

Jeg har taget en karm ned for at få mere plads og i den forbindelse kan jeg se der ligger et stykke træ som hviler på murværket på begge sider.
Min tanke var at pudse murværket op, men kan jeg også pudse træoverliggeren op ?
Eller fjerne den helt og murer nye sten ind ?

Der er ikke råd eller skimmel i træet. (Selv om det godt kunne se sådan ud på billede 2 )
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne lægge en overligger af tegl ind i stedet for træoverliggeren.

fase
Ville måske skrue et stykke gips på undersiden og med nogle hjørneprofil/kantbeskyttere - og så spartle udenpå det.
Thomas_Mygind skrev den 12-07-2024 09:54:19

Ville måske skrue et stykke gips på undersiden og med nogle hjørneprofil/kantbeskyttere - og så spartle udenpå det.

Du skal ikke være sikker på, at gips og spartling arbejder på samme måde som puds. Derfor anbefalede jeg en tegloverligger.

fase
Du må ikke fjerne den uden at sætte noget tilsvarende op.
GodeVen skrev den 12-07-2024 13:51:08

Du må ikke fjerne den uden at sætte noget tilsvarende op.

Hvad mener du med tilsvarende? En tegloverligger mener jeg er forsvarligt at erstatte med. 

fase
Annonce
Jeg har også sådan nogen i mit hus. Når jeg har pudset sådan en op så har jeg brugt at sømme fint masket hønsenet på ( kyllingetråd ) Det er det eneste der kan holde på pudslaget når der er træ overligger. 
Men det bedst er at sætte en tegl overligger ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 13-07-2024 08:49:32

Jeg har også sådan nogen i mit hus. Når jeg har pudset sådan en op så har jeg brugt at sømme fint masket hønsenet på ( kyllingetråd ) Det er det eneste der kan holde på pudslaget når der er træ overligger.

Det bliver også det jeg gør. Det andet vil blive for stor en opgave. 

Noid skrev den 13-07-2024 12:48:47

Så svært er det ikke at skifte at skifte overliggeren til en tegloverligger.

fase
S. Fabrin skrev den 13-07-2024 15:35:28

Noid skrev den 13-07-2024 12:48:47

Så svært er det ikke at skifte at skifte overliggeren til en tegloverligger.

Hej Fabrin.

Jeg ender nok med at skifte træ overliggeren ud med en tegloverligger.
Tænker at neg skal have en soldat eller 2 på for at støtte, men de skalhave sådan en slags udhængsplade på.
Jeg kan vel ikke bare tage den ud uden understøtning ?
Du har selvfølgelig den ny overligger klar. Krads fugen ud og fjern overliggeren og i med den ny. Du skal gøre det på en gang. Du har noget der ligner et rulleskifte, der holder sammen på en anden måde end løberne ovenover.
Hvis du vil være helt siker tager du en halvsten ud i rulleskiftet og bruger f.eks. en soldat på hver side med et stykke træ mellem til at holde muren oppe men du skifter overliggeren.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også