Hjælp til at svejse med trådsvejser

Jeg har en billig trådsvejser fra Harald Nyborg. Jeg kan kun lave svejsninger på højde med Robert Jacobsen. Det er jeg ikke tilfreds med. Hvor kan man lære at svejse ordentligt??. Er det udstyret der er for dårligt??

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede af svejseren og evt model nummer, ville hjælpe,
Bruger du beskyttelsesgas, eller er det med rørtråd, til brug uden gas.

Er det rørtråd skal polariteten på stelklemme og tråd, byttes om, hvis maskinen er beregnet til at køre med beskyttelsesgas.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan starte med at øve dig, skaf noget jern og prøv dig frem. Når du kan få en ensartet (måske grim) svejsning, kan du prøve med de forskellige indstillinger. Du skal selvfølgelig have respekt for hvilke dimensioner af materiale din svejser egner sig til.
Der er elektrodesvejser og Co2 svejser som onkel Harald sælger.
Ved Co2 svejser kommer der en tråd ud. Ved den svejser skal der være en Co2 flaske (ofte en argon blanding)  tilkoblet for at man kan svejse 
Elektrodesvejser kaldes også populær en pindsvejser. Her sættes en stang fast i svejsehåndtaget og så svejser man. Stangen er belagt med et materiale som hindrer at svejsebadet får ilt og derved brænder.
Det bedste råd er ØVELSE.
Du skal have materiale tykkelse, svejse styrke, og tråd diameter til at passe nogenlunde sammen. 3-5 mm materiale med 3 mm elektrode og 100 -120 Ampere i indstilling er et udgangspunkt. Men du skal prøve dig frem. 
Men man kan godt svejse lidt tykkere materiale med større styrke og stadig have en lidt tynd elektrode. Der skal så lægges flere svejsninger over hinanden
Men for komme i gang skal du som andre skriver have nogle stykker jern, og så skal du købe en iniversal elektrode som er nem at tænde. Den en dem de sælger samme sted som du har købt svejseren.
Når du skal begynde så starter du bare midt på et stykke affaldsjern- Her stryger du elektroden hen over lidt ligesom du vil tænde en tændstik. En gang imellem så kører det for dig så du får lavet en lille god svejsning. 
Hvis/ når elektroden brænder fast og du brækker den af igen, så er beskyttelses laget sikkert knækket af yderst. Så kan du ikke komme i gang igen uden at klippe det dårlige stykke af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 13-07-2024 09:17:46

Der er elektrodesvejser og Co2 svejser som onkel Harald sælger.
Ved Co2 svejser kommer der en tråd ud. Ved den svejser skal der være en Co2 flaske (ofte en argon blanding)  tilkoblet for at man kan svejse
Elektrodesvejser kaldes også populær en pindsvejser. Her sættes en stang fast i svejsehåndtaget og så svejser man. Stangen er belagt med et materiale som hindrer at svejsebadet får ilt og derved brænder.
Det bedste råd er ØVELSE.
Du skal have materiale tykkelse, svejse styrke, og tråd diameter til at passe nogenlunde sammen. 3-5 mm materiale med 3 mm elektrode og 100 -120 Ampere i indstilling er et udgangspunkt. Men du skal prøve dig frem.
Men man kan godt svejse lidt tykkere materiale med større styrke og stadig have en lidt tynd elektrode. Der skal så lægges flere svejsninger over hinanden
Men for komme i gang skal du som andre skriver have nogle stykker jern, og så skal du købe en iniversal elektrode som er nem at tænde. Den en dem de sælger samme sted som du har købt svejseren.
Når du skal begynde så starter du bare midt på et stykke affaldsjern- Her stryger du elektroden hen over lidt ligesom du vil tænde en tændstik. En gang imellem så kører det for dig så du får lavet en lille god svejsning.
Hvis/ når elektroden brænder fast og du brækker den af igen, så er beskyttelses laget sikkert knækket af yderst. Så kan du ikke komme i gang igen uden at klippe det dårlige stykke af.

Hvis det er en "co2" svejser fra Harald Nyborg er den sandsynligvis ikke med co2 flaske, men med fluxtråd der ikke kræver co2 gas.  LinK

Hvis det er elektrodesvejseren fra Harald Nyborg, så er det en fantastisk lille svejser, jeg har den på 160 ampere (findes også i 130 ampere) den svejser fuldt ud lige så godt som ​et ​Esab æg, som jeg havde før, det er solgt, da det jo fylder og vejer ret så meget. det er det her jeg  har ​LinK​​​

Det er rigtig som der bliver nævnt længere oppe i tråden - øvelse, øvelse, øvelse....og mere øvelse...

Jeg startet med at lære at elektrodesvejser på Landbrugsskolen som var en del af uddannelsen, hvilke jeg personlig mener er en god "begynder" svejser. Her får du nemlig brug for at tre ting:
  1. tålmodig (kør langsomt med elektroden), 
  2. over armen ind til kroppen.
  3. træk vejret!...
Da jeg så i sin tid skulle lære at TIG og CO2-svejse, lærte jeg at to ting:
  1. rytme
  2. lyt.
  3. træk stadig vejret!.
(Dette er taget med i mente, at CO2 svejseren køre som den skal med tråd og gas  )

-Mange holder vejret og spænder op i starten, fordi man er så super koncentreret i starten, og jeg var en af dem.
Plejede at nynne en lille sang, som jo "tvang" mig til at huske og trække vejret i stedet for at holde det.

Så længe din svejsninger laver "fugleklatter", så den ikke indstillet korrekt, så prøv og leg dig frem.
Godstykkelse har også noget at sige som det bliver nævnt længere oppe i tråden.
Jeg vil helt klart finde det tykke gods frem, da det er nemmer at øve sig på. Tynd materiale brænder du nemmere igennem som ny  
Annonce
Hvad med et svejsekursus?
Et par af mine kolleger har gennem selvvalgt efteruddannelse ( alle lønmodtagere har ret til det) været på svejsekursus i Viborg på Mercantec. Det er et åbent værksted hvor man ikke skal meldes til et bestemt hold men bare fortæller at man kommer de og de dage.
Jeg skal selv på robotkursus samme sted.
Der må være noget lignende i nærheden af dig. Jeg mindes også have set aftenskolekursus i svejsning.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hold_Ved_Montøren skrev den 13-07-2024 10:07:05

Det er rigtig som der bliver nævnt længere oppe i tråden - øvelse, øvelse, øvelse....og mere øvelse...

Jeg startet med at lære at elektrodesvejser på Landbrugsskolen som var en del af uddannelsen, hvilke jeg personlig mener er en god "begynder" svejser. Her får du nemlig brug for at tre ting:
  1. tålmodig (kør langsomt med elektroden), 
  2. over armen ind til kroppen.
  3. træk vejret!...
Da jeg så i sin tid skulle lære at TIG og CO2-svejse, lærte jeg at to ting:
  1. rytme
  2. lyt.
  3. træk stadig vejret!.
(Dette er taget med i mente, at CO2 svejseren køre som den skal med tråd og gas  )

-Mange holder vejret og spænder op i starten, fordi man er så super koncentreret i starten, og jeg var en af dem.
Plejede at nynne en lille sang, som jo "tvang" mig til at huske og trække vejret i stedet for at holde det.

Så længe din svejsninger laver "fugleklatter", så den ikke indstillet korrekt, så prøv og leg dig frem.
Godstykkelse har også noget at sige som det bliver nævnt længere oppe i tråden.
Jeg vil helt klart finde det tykke gods frem, da det er nemmer at øve sig på. Tynd materiale brænder du nemmere igennem som ny  

Var på et svejsekursus engang, og skulle bla. lave en lodretstigende  MAG svejsning, her mente underviseren, vi skulle nynne "schone blaue donau" for at få den rigtige sidebevægelse, det gjorde jeg nu ikke, men det gik da meget godt alligevel.

Men det ser da vist ud til vi har tabt trådstarteren ???

Nej, nej. Jeg læser med. Tak for de gode råd. Jeg er selvstændig, så et efteruddannelseskursus er vist ikke for mig. Jeg kigger lidt på noget aftenskole.

Er det en elektrode svejser, eller en co2 svejser du har ?

Vi betaler alle 8 % af indtægter for arbejde (AM bidrag) - det bliver til mange penge. Mig bekendt skulle pengene gå til uddannelse, så bare meld dig til.

Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis