Røgalarm - hvilken en?

Vi har 3 etager (kælder, stue 1. sal) - gammel murermestervilla. Vi har lige haft en mindre ildebrand i en computer (det endte godt!), men nu går jeg all-in på røgalarmer.

På den ene side ville jeg gerne have nogle smart (nogle), men det er ikke et must, hvis det ikke duer ordentligt.

Mine umiddelbare tanker:
1) Batteri (jeg har ikke 220 V mulighed)
2) Der kommer i alt cirka 15 stk. (jeg vil have en i hvert rum - måske overkill, men jeg er ligeglad)
3) De skal være forbundne (så alle larmer samtidig, hvis de aktiveres)
4) De må gerne være wifi/zigbee (hvis kvaliteten er ok)
5) Jeg vil gerne betale noget, men jeg vil ikke betale 500-800 for hver alarm
6) Alarmerne må meget gerne påsættes med magnetisk beslag, så de er lette at få op/ned

Jeg har foreløbig set på denne her:
Housegard Origo trådløs røgalarm, serieforbundet, SA422WS (fx her: https://www.proshop.dk/Sikkerhed/Housegard-Origo-traadloes-roegalarm-serieforbundet-SA422WS-2-pak-hvid/2565335)

Har I gode forslag til noget, der er godt og virker - nu har jeg kigget i nogle dage, og jeg synes det er svært og en smule uigennemskueligt.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de skal være forbundne skal du være sikker på, at det er en ordenlig kvalitet. Jeg havde tidligere 3 stk der var forbundne. Selvom de ikke var helt billige, var kvaliteten på transmissionen ikke bedre end på en billig dørklokke. De gik i gang uden grund. En begyndte at larme fordi den troede at en anden havde registeret ild. Det var ikke noget børnene var glade for. Så de blev pillet ned efter kort tid.

His du kan finde nogle hvor kommunikationen mellem dem er ZigBee eller low power WiFi vil det være resistent overfor den type fejl. Dem du linker til skriver blot "Radiofrekvens: 433MHz" så der kan kan ikke være sikker på at de er resistente overfor fejlsignaler.
I get the point! Jeg er bare i tvivl om selve registreringen i disse typer er god....... :-/
Det er efter hvad du mener med god. Den mest almindelige fejl ved røgalarmer er at de er for følsomme, og går i gang hvis der fx er tændt et stearinlys eller der er dampende mad. I professionelle systemer gør man meget for at undgå fejlalarmer.
NikolajS skrev den 09-07-2024 13:48:09

Vi har 3 etager (kælder, stue 1. sal) - gammel murermestervilla. Vi har lige haft en mindre ildebrand i en computer (det endte godt!), men nu går jeg all-in på røgalarmer.

På den ene side ville jeg gerne have nogle smart (nogle), men det er ikke et must, hvis det ikke duer ordentligt.

Mine umiddelbare tanker:
1) Batteri (jeg har ikke 220 V mulighed)
2) Der kommer i alt cirka 15 stk. (jeg vil have en i hvert rum - måske overkill, men jeg er ligeglad)
3) De skal være forbundne (så alle larmer samtidig, hvis de aktiveres)
4) De må gerne være wifi/zigbee (hvis kvaliteten er ok)
5) Jeg vil gerne betale noget, men jeg vil ikke betale 500-800 for hver alarm
6) Alarmerne må meget gerne påsættes med magnetisk beslag, så de er lette at få op/ned

Jeg har foreløbig set på denne her:
Housegard Origo trådløs røgalarm, serieforbundet, SA422WS (fx her: https://www.proshop.dk/Sikkerhed/Housegard-

Origo-traadloes-roegalarm-serieforbundet-SA422WS-2-pak-hvid/2565335)

Har I gode forslag til noget, der er godt og virker - nu har jeg kigget i nogle dage, og jeg synes det er svært og en smule uigennemskueligt.

Vi har dem du linker til fra Proshop, vi har haft dem i et par år.

Købte også fra proshop, den ene var defekt da vi modtog dem, de sendte en ny pakke med 2 stk. så god service.

Der har fungeret uden problemer, bortset fra vi ikke kan ​have en i vores bryggers, den laver jævnligt alarm, har prøvet at bytte rundt, så der kom en anden ud i bryggerset med det hjalp ikke.

Ved ikke hvad det skyldes rummet er opvarmet som alle de andre rum, men måske det skyldes oliefyret der står derude?

Vi prøver igen, i morgen --
Det næsten som en en kommentar og et spm. Men d skyldes måske vanddamp.....det siges r en udfordring, men måske du kan starte din egen tråd med de udfordringer?
Annonce
Det er et helvede når de serieforbunde alarmer går igang uden grund, så skal man rende rundt i støj og panik indtil man finder den rigtige. 

Så med 15 stk, burde du nok overveje at få dem opdelt i zoner på en måde. 

Jeg har givet op og har kun 2 som er forbundet, 1 på hver etage så vi har en chance for at høre hvis den er gal på 1 salen, og så almindelige billige alarmer i alle rum i huset. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
NikolajS skrev den 09-07-2024 20:50:39

Det næsten som en en kommentar og et spm. Men d skyldes måske vanddamp.....det siges r en udfordring, men måske du kan starte din egen tråd med de udfordringer?

Troede du efterspurgte erfaringer med den model du linkede til, derfor nævnte jeg også en lidt negativ erfaring...

(jeg har løst problemet, den er fjernet fra bryggerset, og nu sidder den lige på den anden side af døren til bryggers..)

Vi prøver igen, i morgen --
Det var ikke for at være negativ - undskyld! Jeg kan godt se nu, hvor jeg læser mit indlæg, at jeg lyder sur. Af hjertet undskyld @Ildstaal.....! Og dermed godt ord igen :)
Jeg synes mange har bøvl med de serieforbundne røgalarmer.....måske man skal over til noget wifi/zigbee?
Med bøvl mener jeg, at serierne ikke fungerer perfekt, når der er flere........
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis