Sænkede lofter samt. manglende strømudtag

Hej alle

Min kæreste og jeg har d. 1. maj overtaget en flot murermestervilla fra 1907, og er igang med planlægning af (og halvt igang med) en ret omfattende renovering, men er stødt på noget jeg er lidt i tvivl om.

Den tidligere ejer har lavet sænkede trælofter i hele huset, og i den forbindelse er der lavet lampeudtag i de sænkede lofter.
Derfor er mit spørgsmål; er det en stor nok ændring på et rums elinstallation til, at kravet om, at antallet af stik/eludtag træder i kraft? (et stik/udtag pr. påbegyndt 4m2)

Tusind tak for eventuelle svar :-)

Mvh
Thomas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et lampeudtag tæller ikke som en stikkontakt. Men du har ret i at der skal være 1 stikkontakt pr. Påbegyndt 4 m2 selv hvis der var 7000 lampe udtag i et rum på 10 m2 tæller disse ikke med.
mfrost skrev den 09-07-2024 12:15:23

Et lampeudtag tæller ikke som en stikkontakt. Men du har ret i at der skal være 1 stikkontakt pr. Påbegyndt 4 m2 selv hvis der var 7000 lampe udtag i et rum på 10 m2 tæller disse ikke med.

Min tanke var egentlig mere i retning af om, at det lofterne er blevet sænket og der i den forbindelse er ændret i elinstallationerne i et givent rum, om det ville stille krav til, at rummet skulle have øget mængden af stikkontakter?

Jeg ved, at der intet rum er i huset, der har den korrekte mængde af stikkontakter ift. m2, men den eneste dokumenterbare ændring der har været siden 1975, hvor loven trådte i kraft er de nedsænkede lofter samt loftudtag. Kan i hvert fald ikke lokalisere andre :-)

Når nu installationen ikke er af nyere dato, og du er i gang med en renovering af huset, ville jeg anskue opgaven på den måde, at installationen burde bringes op til nuværende krav og gerne fordelt på flere grupper. At loftet er blevet sænket ændrer ikke på antal stikkontakter i rummet.

fase
S. Fabrin skrev den 09-07-2024 12:52:52

Når nu installationen ikke er af nyere dato, og du er i gang med en renovering af huset, ville jeg anskue opgaven på den måde, at installationen burde bringes op til nuværende krav og gerne fordelt på flere grupper. At loftet er blevet sænket ændrer ikke på antal stikkontakter i rummet.

Intentionen er helt klart, at vi vil øge mængden af stik i alle rum, således at det lever op til nuværende krav. Det var egentlig bare mere for at finde ud af, om det var noget en ejerskifteforsikring ville dække. 

Tak for svar til jer begge :-)

Er det fordi du ønsker at den tidligere ejer/forsikringen skal betale de ekstra stikkontakter?

At reglen er fra 1975 betyder ikke at ændringer ved loftudtagene medførte at hele installationen skulle være efter nyeste regler.
Annonce
Hvis installationen var lovlig ved oprettelsen, vil den stadig være lovlig. Det er så ikke noget ejerskifteforsikringen dækker. Desuden skal du tænke på, at selvrisikoen på forsikringen kan overstige prisen for ændring af installationen.

fase
Jeg mener at reglen med 1 stikk. pr. påbegyndt 4 kvm  i hvert beboelses er meget tidligere. Vi kørte efter den i min læretid 1967 - 1971 
Dette ændrer ikke de foregående konklusioner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 09-07-2024 22:30:23

Jeg mener at reglen med 1 stikk. pr. påbegyndt 4 kvm  i hvert beboelses er meget tidligere. Vi kørte efter den i min læretid 1967 - 1971 
Dette ændrer ikke de foregående konklusioner. 

Jeg vidste ikke, at det gik længere tilbage. Tak for informationen :-)

GodeVen skrev den 10-07-2024 08:24:03

Historiske regler om antal stikkontakter findes på side 26 her
https://www.sik.dk/sites/default/files/2020-03/haandbogen_-_version_5_gaeldende.pdf

Reglen med 4 kvm stammer fra 1975. Det var en lille forøgelse af kravene i forhold til de tidligere fra 1965.

Virkelig et brugbart link, især ift. det ev elmand skrev ovenover.
Tusind tak for hjælpen :-) 

Ovenstående link er håndbogen til brug ved installationseftersyn og kan dermed ikke bruges til at lave installationer efter.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis