Tagpap dillema, nyt lat eller lap?

Hej, jeg har et ældre hus med tagpap, der er pt 5-6 lag tagpap under det tagpap er der bræder hvoraf nogle steder de er rådnet. Jeg har tænkt på at skære de steder ud fjerne bræderne sætte krydsfiner også nyt tagpap på, dernæst sætte kiler og lægter direkte ovenpå tagpapen også sætte krydsfiner op og til sidst tagpap, men kan man gøre det sådan?

Jeg er ikke sikker på om der pt. Er noget udluftning under tagpapen, skal der være de 100mm?
Er det bedre at rive det ned også lave helt forny hvor det gamle tagpap tages ned?

Mvh.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så krydsfiner, tagpap, kiler, lægter og tagpap igen. Hvorfor?

Selvbygger med stort S. 
For at undgå bøvl med at tage gamel tagpap af, så bare byg tag ovenpå? Eller ikke det værd?
Det bliver noget juks, hvis du er oppe på 5-6 lag og er der rådne brædder et sted så er der ssv samme problem et andet sted også.

Havde samme problem på en garage engang som jeg også havde lappet på af flere omgange med lapper, overstrygning mm. Det var først da jeg endelig trak plasteret af og man fik syn for sagen man kunne se hvor grelt det var, også på steder hvor man ikke troede der var problemer, endte med bla at skifte ca halvdelen af de bærende bjælker. 

Nyt tag!

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man kan få noget isolering som er skåret i kiler til at lime på gamle flade tagpaptage. så man i et hug får isolering større fald og nyt tag. det lægger man bare oven på det gamle.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ved du hvad det hedder konkret?
Og hvor vigtigt er det at have de 100mm til at taget kan "trække vejret"?
Annonce
Lee89lee89 skrev den 08-07-2024 11:47:33

For at undgå bøvl med at tage gamel tagpap af, så bare byg tag ovenpå? Eller ikke det værd?

Hvorfor så ikke bare skære det rådne væk, montere nye tagbrædder der hvor du har skåret væk, og svejse nyt pap over hele taget? 

Selvbygger med stort S. 
Lee89lee89 skrev den 08-07-2024 12:43:06

Ved du hvad det hedder konkret?
Og hvor vigtigt er det at have de 100mm til at taget kan "trække vejret"?

Kileskårret isolering. Både Paroc og Rockwoll har det, men det er en dyr løsning.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis