Lysdæmper SG LEDdimm 200

Hejsa, jeg har den her afbryder som kan tænde og slukke mine dæmoner spots fra SG.
Nu har jeg købt en leddimm også fra SG.

Når jeg tager kontakten ud, har den to faser, en fra afbryder ovenover og en ned til stikkontakten nedenunder. Og så har den en gul ledning der får i den sorte.

Afbryder ovenover har en blå ledning i N.

Hvordan skal jeg lige montere den dæmper? Jeg synes jeg har prøvet alt muligt.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at montere faserne i L. Den gule monteres i klemmen med bølgelinien og så forbinder du en ledning fra klemmen med blå fra afbryderen ovenover til klemmen N lysdæmperen.

fase
Hej, det har jeg faktisk prøvet. Den virker ikke, men til gengæld så blinker lampen til den anden afbryder når den er slukket :)
Vi skal så til at fejlfinde. Lyser lampen, hvis du sætter den gule sammen med de hvide ledninger?

fase
Den blå i afbryder ovenover er ikke lyseblå, så den er ikke en Nulleder.
Denne skal du tage nede fra stikkontakten. Her kan den være sort da dine faseledninger er hvide.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
TAK! Det virkede!
Måske du kan svarer på den jeg har i køkkenet også. Det er en korrespondance
Der er en lysebrun, hvid, brun og sort.
Den brune giver fase til kontakten nedenunder.

Annonce
Du har en korrespondance. Det betyder, at vi skal have ledningerne i den anden afbryder at se, fordi vi skal have fundet tændledningen. Brun og hvid var sikkert monteret i samme klemme i afbryderen. ​

fase
Hvid, brun i fase og så den lysbrune/orange i N
Der er ingen klemme N i en korrespondanceafbryder. Kan du ikke tage et billede af afbryderen set bagfra og beskrive hvilken ledning, der er i klemmen P eller den med rød udløser.

fase

Du skal have "den anden" afbryder helt af FØR du installerer lysdæmper, og sætte muffer på ledninger. Hvid og brun sættes i samme muffe, ( de sidder sammen nu) 
Så skal der en muffe på orange alene og en muffe på den sidste alene 
Så kan du montere lysdæmper og få den til at virke alene på samme måde som første lysdæmper. Men først skal du have fundet ud af hvilken af  de 2 ledninger  (orange - sort ) der er tændledning. En af dem sætter du sammen med både hvid og brun Så ser du om lampe lyser konstant lad os sige det er den orange. 
Så monterer du  faser i L ( brun og hvid ) En nulleder nede fra stikkontakt i N og så skal du bruge den som virkede i dit lille forsøg. Lad os sige som før Orange 
Den anden afbryder må så vente til du komme med oplysning om hvilken farve der er fri nu. Men under alle omstændigheder så skal den anden afbryder have en fjeder monteret ved knappen så den virker som en impuls tryk. Altså kun giver signal når der trykkes på knappen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Okay, men den afbryder jeg erstarter, var allerede en dæmper, det vare bare en halagon dæmper, så den gjorde at LED spots blinkede helt vildt. Jeg glemte bare at notere mig hvordan ledningerne sad i den gamle dæmper. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis