Fibernet - hvor er smartest?

Vi får endelig fibernet i vores område 🥳 det glæder jeg mig afsindig meget til, for vores nuværende forbindelse er absurd ustabil. Rejser 2 spørgsmål:

1) placering: Jeg er nu i tvivl om, hvor det giver bedst mening at få ført det ind. Jeg bruger for nuværende 3 x Asus xt8 som mesh fra den dårlige slaverouter vores udbyder har sendt med.

Huset er L formet hvor L’et er en opbygning af nyere oprindelse. I dag forlænges kablet hertil over loft og det er årsagen til 3 mesh routere. Ellers kommer signalet ikke ned i den anden ende, hvor min hjemmearbejdsplads befinder sig.

Nu overvejer jeg gravet kablet ind ved mit bryggers i L’ets inderste hjørne. Og så trække lankabler over loft herfra til hhv tilbygning og bagerste kontor. Altså et kablet mesh. Kan man overholdet det?

2) de har ikke meldt graveri ud endnu. Men jeg skal alligevel have nu belægning, hvor de måske kommer ind. Hvad er normen ift graveri. Genetablerer de belægning? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her i området skød de fiberen ind ​fra vejen og ind til huset. Så de gravede kun et ​lille hul helt inde ved ​huset.
Det ​betød dog også, at de kun ville ​etablere fiberboksen på den side af huset, som vender ​ud mod vejen. I hvert fald for ​standard installationen. Kan ikke huske, om man kunne betale sig fra at få den ind andre steder.
Så start med at se betingelserne fra din leverandør, for at finde ud af, hvad der er muligt.

Men hvis du ​alligevel påtænker at lave kablet netværk fra fiberen ​og rundt ​til ​access points i huset, kan det jo være lidt ligegyldigt, hvor fiberen kommer ind.
jenshøj skrev den 04-07-2024 15:34:06

Her i området skød de fiberen ind fra vejen og ind til huset. Så de gravede kun et lille hul helt inde ved huset.
Det betød dog også, at de kun ville etablere fiberboksen på den side af huset, som vender ud mod vejen. I hvert fald for standard installationen. Kan ikke huske, om man kunne betale sig fra at få den ind andre steder.
Så start med at se betingelserne fra din leverandør, for at finde ud af, hvad der er muligt.

Men hvis du alligevel påtænker at lave kablet netværk fra fiberen og rundt til access points i huset, kan det jo være lidt ligegyldigt, hvor fiberen kommer ind.

Vilkårene er ikke ude endnu, men det kræver nærmest ofring af min førstefødte før jeg springer fra. De er den eneste udbyder, desværre. 

HrT skrev den 04-07-2024 15:23:49

Vi får endelig fibernet i vores område 🥳 det glæder jeg mig afsindig meget til, for vores nuværende forbindelse er absurd ustabil. Rejser 2 spørgsmål:

1) placering: Jeg er nu i tvivl om, hvor det giver bedst mening at få ført det ind. Jeg bruger for nuværende 3 x Asus xt8 som mesh fra den dårlige slaverouter vores udbyder har sendt med.

Huset er L formet hvor L’et er en opbygning af nyere oprindelse. I dag forlænges kablet hertil over loft og det er årsagen til 3 mesh routere. Ellers kommer signalet ikke ned i den anden ende, hvor min hjemmearbejdsplads befinder sig.

Nu overvejer jeg gravet kablet ind ved mit bryggers i L’ets inderste hjørne. Og så trække lankabler over loft herfra til hhv tilbygning og bagerste kontor. Altså et kablet mesh. Kan man overholdet det?

2) de har ikke meldt graveri ud endnu. Men jeg skal alligevel have nu belægning, hvor de måske kommer ind. Hvad er normen ift graveri. Genetablerer de belægning? 

1. Ja det kan du godt. Hvis du laver dit krydsfelt hvor fiberen graves ind. Et lille lan-skab eller patchboks (med 6-8 udtag) og så kabler over loft til 2 andre udtag så du har wifi i hele hytten. Du kan også trække kabler til kablede udtag herfra. Det fydle rmeget lidt på væggen ved siden af den afslutning der laves af fiberen indendørs. SKal du trække kabler så husk at vælge godkendte cat6 elelr bedre kabler. Dvs i ren kobber (ikke CCA) med solidere ledere og egnet til fast installation

2. De vil oftest grave dem mest lige/billige vej for dem. Så hvis du vil have medbestemmelse skal du tage fat idem. Har kun oplevet at de altid genetaplerede belægning igen (græs)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Du skal bruge en lille 1g switch i dit krydsfelt. Xt8 kan desværre ikke køre via poe så du slipper ikke for at der skal være strøm ude i enden til hvert ap. De kan dog godt sættes op til at bruge lan-porten som backend/backhaul = dedikeret 1g linje til hvert ap + ingen shared båndbredde på hvert ap og væsentligt mindre lag/latency som ved wifi-mesh. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

takker. Det giver mulighed for at flytte de mange hubs mv til en anden placering.

På den anden side af kontoret er der et isoleret skur. Kunne jeg ikke med fordel få det hele derud, hvor det ikke fylder og derfra trække kabler ud til resten af huset?
Annonce
Bare for at gi et alternativ. Da man gravede fiber ned i vores område ville de ikke grave ned til os ( for langt fra landevejen) sagde de. Vi ventede så nogen tid måske kom de på andre tanker, men nej, Så gav vi op og prøvede trådløst bredbånd til hjemmet fra 3 uden begrænsning. Vi får nu omkring 500 ​Mb i hele huset og da jeg flyttede routeren 2m kom det osse ud i drivhuset. det er ikke dyre end fiber.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 04-07-2024 17:01:50

Bare for at gi et alternativ. Da man gravede fiber ned i vores område ville de ikke grave ned til os ( for langt fra landevejen) sagde de. Vi ventede så nogen tid måske kom de på andre tanker, men nej, Så gav vi op og prøvede trådløst bredbånd til hjemmet fra 3 uden begrænsning. Vi får nu omkring 500 Mb i hele huset og da jeg flyttede routeren 2m kom det osse ud i drivhuset. det er ikke dyre end fiber.

Godt indspark. Jeg kan ikke længere leve med, at jeg ryger af zoom møder og lignende pga dårligt internet. 

Glæd  dig ikke for tidligt! Fibernet er her en skuffende affære, med udfald og dårlige perioder. Heldigvis bevarede jeg mit gamle system med dongle og bredbånd, eller hvad det nu hedder. Indrømmet, normalt virker det nogenlunde, hvis jeg ikke kører for hurtigt på.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg fin fiber ind sidste år fra Norlys, jeg skulle sende et billede ind af facaden af huset der vendte ud mod vejen, og sætte et kryds hvor jeg ville have fiberen ind.
De skød ind under græsplænen, og gravede kun et lille hul inde ved huset, og ude ved vejen, jeg har græs som "fortov"
De lavede et nydeligt stykke arbejde, de gravede græstørv af, og lagde ned igen, så man stort set ikke kunne se de havde været der.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 04-07-2024 21:29:46

Jeg fin fiber ind sidste år fra Norlys, jeg skulle sende et billede ind af facaden af huset der vendte ud mod vejen, og sætte et kryds hvor jeg ville have fiberen ind.
De skød ind under græsplænen, og gravede kun et lille hul inde ved huset, og ude ved vejen, jeg har græs som "fortov"
De lavede et nydeligt stykke arbejde, de gravede græstørv af, og lagde ned igen, så man stort set ikke kunne se de havde været der.

Jeg glæder mig i hvert fald og håber de kan undgå for meget graveri 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis