Ventilation hobbyværksted

Hej

Jeg har et isoleret men uopvarmet hobbyværksted, jeg skal have udstyret med ventilation af en art.

Vi har købt et hus, hvor den tidligere ejer har fået bygget et rum i forlængelse af carporten.
Vi har desværre konstateret, at der kommer grønlige plamager på de reolhylder der er tættest gulvet.
Jeg tænker det er pga mangel på udluftning, så det skal jeg have styr på nu.

Hvad vil i anbefale i min situation?

Info om hobbyværksted:
20 m2
Isoleret
Ingen varmekilde
Vægtykkelse ca. 17 cm
Inderbeklædning: OSB plader
Yderbeklædning: hardieplanks
Hej Jeg har et isoleret men uopvarmet... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Giver det problemer ikke at have udluftning ?
Jeg har et lille hobbyrum i forbindelse med min ​carport, der er isoleret med 200 mm i væge og loft, gulvet er betongulv, med 275 mm isolering, rummet er rimelig tæt, dog uden dampspærre.
Jeg har ingen ventilation..
​Jeg har en lille olieradiator, der holder en min. temp på ​7-8 gr.
De første år havde jeg en affugter kørende, ​og når man havde døren åben og luftfugtigheden ude var over de 65 % den var stillet til, tændte den ret hurtigt.

Nu har jeg ingen affugter til at ​køre længere, og luftfugtigheden holder sig omkring de 65-70 %, det har virket fint de sidste 3 år, jeg har min metal drejebænk og fræser derude, og en masser blankt metal, der er ikke noget der ruster..

Vi prøver igen, i morgen --
GodeVen skrev den 07-11-2024 15:32:04

En elektrisk affugter er en måde til at få varme i et skur. Når man sænker luftfugtigheden i et skur vil ny fugtighed blive suget ind i skuret, så det er begrænset hvor meget luftfugtigheden ændrer sig.

Hvis man har et 10 kvm skur med 70% luftfugtighed ved 17 grader, er der 170 ml vand i luften totalt. Er det 20 kvm er det 340 ml osv.

Man skulle måske tro at havde man et 30 kvm skur, hvor man fjerne en halv liter om dagen have 0 % luftfugtighed. Men det er ikke tilfældet, der bliver hele tiden sugen vanddamp ind, så man ender måske med 60%. Og hovedårsagen til at det har stabiliseret sig der og ikke er tilbage på 70%, er den ekstra tilførte varme fra affugteren.

En affugter er en god måde til at få tilført varme, da man ikke kun får varmen fra pumpen i affugteren men også fra kondenseringen af vand fra damp.

Hvis skurets dampspærre ellers er tæt, burde der ikke suges fugtig luft ind vil jeg mene. 

HrT skrev den 07-11-2024 18:34:37

GodeVen skrev den 07-11-2024 15:32:04

En elektrisk affugter er en måde til at få varme i et skur. Når man sænker luftfugtigheden i et skur vil ny fugtighed blive suget ind i skuret, så det er begrænset hvor meget luftfugtigheden ændrer sig.

Hvis man har et 10 kvm skur med 70% luftfugtighed ved 17 grader, er der 170 ml vand i luften totalt. Er det 20 kvm er det 340 ml osv.

Man skulle måske tro at havde man et 30 kvm skur, hvor man fjerne en halv liter om dagen have 0 % luftfugtighed. Men det er ikke tilfældet, der bliver hele tiden sugen vanddamp ind, så man ender måske med 60%. Og hovedårsagen til at det har stabiliseret sig der og ikke er tilbage på 70%, er den ekstra tilførte varme fra affugteren.

En affugter er en god måde til at få tilført varme, da man ikke kun får varmen fra pumpen i affugteren men også fra kondenseringen af vand fra damp.

Hvis skurets dampspærre ellers er tæt, burde der ikke suges fugtig luft ind vil jeg mene. 

Jeg har ingen dampspærre, dog er rummet rimelig tæt, lofter er nogle elementer fra et kølehus, og væggene er 18 mm tagkrydsfiner, med fer/not. gulvet er med plast under betonen, som fugtspærre..

Dennis88 skrev den 02-07-2024 20:07:53

Hej

Jeg har et isoleret men uopvarmet hobbyværksted, jeg skal have udstyret med ventilation af en art.

Vi har købt et hus, hvor den tidligere ejer har fået bygget et rum i forlængelse af carporten.
Vi har desværre konstateret, at der kommer grønlige plamager på de reolhylder der er tættest gulvet.

Info om hobbyværksted:
20 m2
Isoleret
Ingen varmekilde
Vægtykkelse ca. 17 cm

Jeg har samme problem. Mine reolhylder i mdf bliver også helt grønne om vinteren. Tænker jeg skal ha købt nogle i metal :) 

Og også ha' lavet noget mere ventilation. ​Jeg har også på fornemmelsen at ​grunden til at det bliver fugtigt er at ​i den ene ende af skuret er en gammel utæt garageport, hvor det kan blæse ind ad. ​Men den fugtigt luft kommer ikke ud igen. ​Altså ventilationen er dårlig. Og så er mit ​betongulv nok heller ikke isoleret. 

Vh.

Frederoxx skrev den 07-11-2024 22:12:22

Dennis88 skrev den 02-07-2024 20:07:53

Hej

Info om hobbyværksted:
20 m2
Isoleret
Ingen varmekilde
Vægtykkelse ca. 17 cm

Jeg har samme problem. Mine reolhylder i mdf bliver også helt grønne om vinteren. Tænker jeg skal ha købt nogle i metal :) 

Og også ha' lavet noget mere ventilation. Jeg har også på fornemmelsen at grunden til at det bliver fugtigt er at i den ene ende af skuret er en gammel utæt garageport, hvor det kan blæse ind ad. Men den fugtigt luft kommer ikke ud igen. Altså ventilationen er dårlig. Og så er mit betongulv nok heller ikke isoleret.

Både gulv og loft  kan give kondens/fugt.

Hvis det er et uisoleret betongulv uden fugtspærre/plastik under, kan det give en del fugt.
Ligeledes kan et uisoleret tag give en del kondens..

Så hvis fugtigheden "hober sig op" skal der udluftning til, og lav det så der kan komme "gennemtræk"

Dog er luftfugtigheden jo sommetider ret høj udenfor, og man kommer ikke under den fugt % der er udendørs, hvis skuret er uden opvarmning..

Annonce
Der er isolering i lofte og vægge, men ikke gulvet.

Jeg tror kun gulvet er støbt beton uden fugtspærre.
Når det regner meget, er det som om gulvet bliver lidt fugtigt ude i siden nede ved indervæggen.
Vi har haft en OSB plade nede og vandet/fugten kommer nedefra, da isolering i væggen er knastør.

Så jeg tænker gulvet er lavet på en "forkert" måde - men tænker det er for omfattende at rette op på nu.
Kodens tilfører ikke fugt til et rum. Kodens er fugtighed der kommer fra luften. Når der dannes kondens, sænkes luftens indehold af vand pr. kubikmeter. Den absolutte luftfugtighed falder.

En utæt garageport virker som ekstra ventilation. Man kan ikke løse problemer som en utæt garageport giver, ved at ventilere.

Hvis der ikke er noget der tilfører fugtighed til et skur, som fx fugt fra jorden under vil mængden af vand pr. kubikmeter være som udenfor. På det punkt opfører vanddamp præcis som fx ilt (oxygen) og CO2. Man bliver ikke kvalt af at være i et skur. Ilt og CO2 bliver udlignet, da skuret ikke er luftæt. Hver type luftart har sit eget tryk (partialtryk). Vanddamp er en luftart, fysikerne vil kalde det en gasart.

Apropos varmekilde. ​Nogle bud på hvordan man udregner mindste radiator til et skur? Kan kun finde ​beregninger for normaltemperatur, ikke skur temperatur (5-15°).
Det vil være afhængig af isolering og udetemperatur.
Hvis du bruger termostat vil forbruget af kWh være det samme med en stor eller lille el-radiator - under forudsætning at den er stor nok. Hvis det er en el-radiator du vil købe er prisforskellen mellem lille og stor ikke ret stor.

Hvis du har et tænd og sluk ur, kan du sætte, den til ikke at varme mellem kl 17 og 21, eller kun at varme mellem 00 og 06, hvis det er nok.

Jeg købte en extern termostat til min olieradiator, for den indbyggede termostat have ret stor differens mellem tænd/sluk.
Den externe termostat tænder og ​slukker mellem 7-8 gr.
Det kræver ikke alverden af kw at have den kørende  (jeg brugte 29,8 kw i hele 2023)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også