Ventilation hobbyværksted

Hej

Jeg har et isoleret men uopvarmet hobbyværksted, jeg skal have udstyret med ventilation af en art.

Vi har købt et hus, hvor den tidligere ejer har fået bygget et rum i forlængelse af carporten.
Vi har desværre konstateret, at der kommer grønlige plamager på de reolhylder der er tættest gulvet.
Jeg tænker det er pga mangel på udluftning, så det skal jeg have styr på nu.

Hvad vil i anbefale i min situation?

Info om hobbyværksted:
20 m2
Isoleret
Ingen varmekilde
Vægtykkelse ca. 17 cm
Inderbeklædning: OSB plader
Yderbeklædning: hardieplanks
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også et isoleret værksted. Men jeg har sat en lille gammel el-radiator op derude, termostaten er sat til minimum hvilket giver minimum 6-7 grader om vinteren. 
Det er gjort for at kunne bruge rummet til opbevaring af maling, øl & vand samt bl.a. et citrontræ.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John

Tak for dit indspark 😊

Det er som sådan ikke varmen der er et problem, i vinteren kom den ikke under 5-6 grader.

Men det er mangel på ventilation der giver et dårligt indeklima, så jeg er interesseret i at høre, dels hvad andre har gjort og hvad der anbefales.

Har du noget ventilation hos dig?
Jeg har ikke problemer med indeklimaet i mit isolerede redskabsskur. Min kælder lufter jeg ud i, når den udendørs relative fugtighed er lav nok. Det hjælper ikke at ventilere når fugtigheden er for høj. Jeg mangler egentlig en styring der kan starte en ventilator når fugtigheden udendørs er så lav, at fugtigheden indendørs bliver lavere når der ventileres.

Søren O
@ Dennis88
Nej, ingen mekanisk ventilation, kun naturlig = ud-og-ind flere gange daglig, dør åben(den er fra carporten som værkstedet deler tag med) om dagen i sommerhalvåret, og så ikke ultratæt konstruktion.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvordan er gulvet lavet?

Grunden til at det er godt med tilført varme i et skur er at det sænker den relative fugtighed. Hvis der er 6 grader er det godt varme op til 10 grader.

Udluftning er selvfølgelig ingen skade. Hvis gulvet er tæt og ikke andet tilfører fugtighed, vil fugtigheden inde følge fugtigheden ude. Det vil ventilation ikke ændre på. I et hus er der mennesker og vand der udsender fugtighed i luften. Derfor er der mere vanddamp i luften inde end ude. Så der er udluftning vigtig. I et skur med tæt gulv og uden andre kilder til ekstra fugtighed, vil udluftning give begrænset.

Et syd- eller vestvendt vindue vil give rummet ekstra varme i den kolde tid, og derved sænke den relative fugtighed. Hvis temperaturen er højere inde end ude vil den relative luftfugtighed være lavere inde end ude.

Jeg har et isoleret skur, som pt holder 17 grader, når der er 9 grader udenfor. Ingen varmekilde udover det gavlen giver via huset.

Jeg fravalgte udluftning (har dog vindue). Istedet har jeg en affugter. Den fyldes pt med 1L vand hver anden dag. Dels fordi jeg ofte er derude (og der dermed kommer luft ind), dels fordi jeg endnu ikke har fået lukket af ved dørlåse.

Jeg vil tro nedsat fugtighed vil løse det enklest og billigst. 
Det sagt: hvis du skal arbejde der i længere tid ville jeg prio udluftning. Det er derfor jeg har et vindue. Værktøj osv lugter ikke videre godt uden udluftning
Det vigtigste redskab er et hygrometer. Det fortæller hvad den øjeblikkelige relative fugtighed er. Ud fra en aflæsning kan man vurdere hvad der skal gøres.

Søren O
En elektrisk affugter er en måde til at få varme i et skur. Når man sænker luftfugtigheden i et skur vil ny fugtighed blive suget ind i skuret, så det er begrænset hvor meget luftfugtigheden ændrer sig.

Hvis man har et 10 kvm skur med 70% luftfugtighed ved 17 grader, er der 170 ml vand i luften totalt. Er det 20 kvm er det 340 ml osv.

Man skulle måske tro at havde man et 30 kvm skur, hvor man fjerne en halv liter om dagen have 0 % luftfugtighed. Men det er ikke tilfældet, der bliver hele tiden sugen vanddamp ind, så man ender måske med 60%. Og hovedårsagen til at det har stabiliseret sig der og ikke er tilbage på 70%, er den ekstra tilførte varme fra affugteren.

En affugter er en god måde til at få tilført varme, da man ikke kun får varmen fra pumpen i affugteren men også fra kondenseringen af vand fra damp.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også