Kloak og BR18, hvad må jeg selv?

Hej alle
Jeg er i gang med en tilbygning, hvor jeg til vores eksisterende hus tilføjer bl.a. et badeværelse.
Jeg har mere eller mindre selv lavet det hele, og er ikke nervøs for om det er lovligt udført, men kommer jeg til at mangel et papir fra en kloakmester når jeg skal færdigmelde byggeriet ved kommunen?

Jeg har læst i BR18, hvor der under vejledning står: Afløbsinstallationer skal dimensioneres i henhold til DS 432, Norm for afløbsinstallationer eller på en måde, så der opnås en tilfredsstillende bortledning.

Så SKAL jeg følge DS432 eller skal jeg blot opnå "en tilfredsstillende bortledning"? Så vidt jeg kan se, så opstår kravet om dokumentation i DS4432 sektion 10, "Kontrol, prøvning og dokumentation"?

Jeg har faktisk samme spørgsmål til elinstallationerne. Så vidt jeg ved, må jeg gerne selv trække kablerne, murer dåserne i væggen, men ikke selv koble stikkontakterne til? Hvilken dokumentation stiller kommunen her?
Hej alle Jeg er i gang med en tilbygning, hvor jeg... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
der er nok en årsag til at en kloakmester ikke engang må lade ufaglærde lægge et rør selv
han må lade ansatte udføre arbejdet hvis der er en med mindst rørlæggeruddannelsen på pladsen , 
der er så mange krav lige fra regler til kvalitetskontrol der skal overholdes , som er umuligt for private at overholde
Når der står "eller" kan begge muligheder bruges. Problemet med "en tilfredsstillende bortledning" er at det er ikke dig der bestemmer om det er tilfredsstillende. Hvis det er lavet til en standard, ved du om det er godt nok. Det er dog ikke sjovt som privatperson at betale flere tusinde for en standard og derefter skal sætte sig ind i kompliceret stof.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis