Kloak og BR18, hvad må jeg selv?

Hej alle
Jeg er i gang med en tilbygning, hvor jeg til vores eksisterende hus tilføjer bl.a. et badeværelse.
Jeg har mere eller mindre selv lavet det hele, og er ikke nervøs for om det er lovligt udført, men kommer jeg til at mangel et papir fra en kloakmester når jeg skal færdigmelde byggeriet ved kommunen?

Jeg har læst i BR18, hvor der under vejledning står: Afløbsinstallationer skal dimensioneres i henhold til DS 432, Norm for afløbsinstallationer eller på en måde, så der opnås en tilfredsstillende bortledning.

Så SKAL jeg følge DS432 eller skal jeg blot opnå "en tilfredsstillende bortledning"? Så vidt jeg kan se, så opstår kravet om dokumentation i DS4432 sektion 10, "Kontrol, prøvning og dokumentation"?

Jeg har faktisk samme spørgsmål til elinstallationerne. Så vidt jeg ved, må jeg gerne selv trække kablerne, murer dåserne i væggen, men ikke selv koble stikkontakterne til? Hvilken dokumentation stiller kommunen her?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
El mener jeg ikke du skal kunne dokumentere, men kloak skal der indsendes en erklæring fra en aut kloakmester.
Sådan var det i 1996 da jeg lavede en tilbygning..
Ellers kan byggeriet ikke færdigmeldes ...

Kan ikke huske om vand installationen også kræver en attest fra en aut. vvs...

Vi prøver igen, i morgen --
både kloak , vvs og el  kan du ikke lave selv lovligt , og kræver en færdigmelding før du kan få en ibrugstilladelse

og uden at have set det , og med de regler der er kommet de sidste par år kan man næsten sige at det ikke er lavet efter reglerne , der er skærpet kraftigt i flere tillæg til ds 432
Du har tilføjet et badeværelse. Det betyder, at der to autoriserede fag involveret nemlig VVS'eren til vand- og afløbsinstallationerne. Er der lavet udvendig kloak, er der også en aut. kloakmester involveret. Du har også lavet den autoriserede del af elarbejdet, idet du har trukket kabler og muret dåser ind.
I dit tilfælde ville jeg færdigmelde byggeriet og henvise til, at det er udført efter gældende regler, og så se hvad der kræves af yderligere dokumentation.
Ville du som aut.skrive under på noget arbejde, du ikke selv har udført?

fase
Og vil man tage ansvaret for noget uden at have tjent penge på hele arbejdet?
Som jeg husker hæfter et aut. kloakmester i 15 år for tingene er i orden.

Jeg fik separat kloakeret på min grund for nogle år siden, her mærkede kloakmesteren tydeligt op, hvad det var han havde lavet, så han ikke hæfter for det eksisterende.

Som her hvor han tilsluttede to nedløbsbrønde til den nye regnvandsledning..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tak for alle input.!
I må ikke misforstå mine hensigter, jeg betaler "gerne", men forsøger og nyder faktisk selv at lave tingene.
Når det er sagt, så skal det selvfølgeligt være lovligt.

Så det jeg søger er, hvor grænsen er? Jeg er med på de også gerne vil tjene penge, men ret skal være ret, og noget må jeg vel godt selv lave?
Så det jeg søger er, hvor står det sort på hvidt hvad jeg må og ikke må?
Hvis nogle kan henvise til de tre emner, kloak, vvs og el.?

Pingo74 skrev den 28-06-2024 15:39:25

Tak for alle input.!
I må ikke misforstå mine hensigter, jeg betaler "gerne", men forsøger og nyder faktisk selv at lave tingene.
Når det er sagt, så skal det selvfølgeligt være lovligt.

Så det jeg søger er, hvor grænsen er? Jeg er med på de også gerne vil tjene penge, men ret skal være ret, og noget må jeg vel godt selv lave?
Så det jeg søger er, hvor står det sort på hvidt hvad jeg må og ikke må?
Hvis nogle kan henvise til de tre emner, kloak, vvs og el.?

faktisk ikke ret meget af det , men du kunne jo prøve at få en aftale , men det skal være før du går i gang

nu er det mest kloak jeg ved noget om , og med de regler der er i dag er det faktisk næsten umuligt at lave lovligt , også derfor jeg er ret sikker på at det du har lavet ikke overholder reglerne

Det jeg ikke kan finde, er stedet hvor der står det SKAL være fra fagfolk. Måske i DS432?
Som citeret i mit første indlæg, står der i BR18 her, https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/04/Vejledninger/Generel_vejledning at "Afløbsinstallationer skal dimensioneres i henhold til DS 432, Norm for afløbsinstallationer ELLER på en måde, så der opnås en tilfredsstillende bortledning."

Når jeg læser dette ELLER, så åbner det en dør for et alternativ til DS432, og du skal blot garantere "en tilfredsstillende bortledning". Jeg vil uden at blinke garantere at der netop er "tilfredsstillende bortledning", i den kloak der her er lavet.
Du kan nok ikke finde stedet i reglerne, hvor der står, at kloak, vand og el skal udføres af fagfolk. Du skal se i autorisations reglerne. Prøv at søge på SIK, sik.dk

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis