Asbest efter 1. juli 2024, anmeldelse?

Det bliver jo strengt forbudt for private at rode med gamle asbestplader efter 1. juli 2024.

Hvis man nu ser en person nedtage sit private tag på hus, udhus, gård eller i ex. en kolonihave, hvem bør man så kontakte med en anmeldelse?

Mon der også bliver lukket for modtagelse på genbrugsstationerne?

Betragt mit indlæg som et oplæg til diskussion. Jeg nåede at få mit tag af kolonihaven i 2023 👏🏻👏🏻👏🏻

Hundefar

Det bliver jo strengt forbudt for private at rode... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som eks har jeg lige fået bortskaffet ca 180m2 asbestplader, der var pillet ned og lagt på palle klar til afhentning. 
Vognmand plus papirarbejde til kommunen efter den berømte bog. Pris 10000
På mit hus er der lavet en stor kvist på nordsiden lige før årtusindeskiftet. På den ene side af kvisten er de nedtagne plader med asbest genbrugt og på den anden side er der suppleret med nye plader uden. Pladerne uden er efterhånden udskiftningsklare. Så er spørgsmålet om jeg selv må skifte dem (numrene på pladerne er ikke længere synlige)? Eller om de skal betragtes og håndteres som asbest, da de ligger intimt sammen med plader med asbest?
Er enig i at denne regelændring vil medføre at en større andel end nu vil forsvinde udokumenteret.

JohnLarsen skrev den 29-06-2024 08:03:23

hundefar skrev den 27-06-2024 19:49:39

Det bliver jo strengt forbudt for private at rode med gamle asbestplader efter 1. juli 2024.

Hvis man nu ser en person nedtage sit private tag på hus, udhus, gård eller i ex. en kolonihave, hvem bør man så kontakte med en anmeldelse?

Ifølge Danske Lov para 141 er man forpligtet til at anmelde lovovertrædelser der medfører risiko for menneskers liv og velfærd. Anmeldelsen skal som sædvanlig foregå til politiet.

Det vil vist være en overfortolkning af "risiko for menneskers liv og velfærd", hvis en privat forsvarligt nedtager et asbestholdigt tag. Så den paragraf vil han næppe kunne straffes efter.

henrikh29 skrev den 29-06-2024 11:12:25

JohnLarsen skrev den 29-06-2024 08:03:23

Ifølge Danske Lov para 141 er man forpligtet til at anmelde lovovertrædelser der medfører risiko for menneskers liv og velfærd. Anmeldelsen skal som sædvanlig foregå til politiet.

Det vil vist være en overfortolkning af "risiko for menneskers liv og velfærd", hvis en privat forsvarligt nedtager et asbestholdigt tag. Så den paragraf vil han næppe kunne straffes efter.

Måske.

Men fra mandag kan en privat ikke lovligt nedtage pladerne. Så vi knalder ham bare på den anden konto. 

Men prøver selvfølgelig begge,

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Gregeren skrev den 28-06-2024 22:11:59

Og så er det jo en gevaldig indskrænkning af den private ejendomsret.

Staten har ikke noget at gøre på privat grund, så længe det der foregår ikke går ud over andre.

Vi kommer til at se plader dumpet på marker og i skov, det virker ikke helt gennemtænkt. 
Der er jo problemer nok i forvejen med dumpning af affald i naturen.

Det går jo netop ud over andre når folk håndterer asbest ulovligt.

kovas skrev den 29-06-2024 07:36:16

Jeg går ud fra, at som her, så er eternittag med asbest registreret i BBR og det bliver derfor svært at bortskaffe   på ulovlig vis.

Desvære et det kun en meget lille det af asbestholdigt tag elelr facedebeklædning der er registreret i BBR. Og på dem hvor det er er der ikek ngoet system der registrer om man nu også har fået autoriseret virksomhed tila t håndterer det hvis man vil rette i tagmaterialet på BBR.

Discrusio skrev den 29-06-2024 08:10:31

Så hvis jeg skifter en enkel plade der er knækket på mit tag, så risikere jeg at blive anmeldt til politiet.
Hvis jeg tænder op i min gamle brændeovn og forpester hele nabokvarteret med røg, så er det ok. 

Du kan altid risikere at blive anmeldt til politiet. Også hvis du tænder op i brændeovnen og der står tyk sort røg op af skorstenen.
Men loven om at autosiserede skal håndtere det er jo netop fordi det har vist sig at almindelige mennesker og håndværkere har set stort på lovgivningen omkring håndtering af absest, anmeldese af arbejdet til kommunen etc. Men dertil flere kræfttilfælde og andre asbestrelaterede sygdome som resultat.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Det er nu altså først fra nytår at kravet til private gælder. 

"
Indtil kravet om autorisation træder endeligt i kraft 1. januar 2025, er det tilladt for private boligejere og virksomheder uden autorisation at foretage det samme arbejde med asbest, som har været tilladt, inden de nye regler blev vedtaget. Det vil sige, at du gerne selv må nedtage et asbestholdigt tag indtil årsskiftet, så længe du følger Arbejdstilsynets regler om asbestarbejde. Dem kan du læse om på Arbejdstilsynets side om asbest.
"
https://www.bolius.dk/ny-lov-kun-virksomheder-med-autorisation-maa-nedrive-asbest-99579

https://at.dk/arbejdsmiljoe/asbest/

Hvis man læser lidt om ordningen på AT's hjemmeside så ser det ud til at være en omgang omgangsrigt for især mindre håndværksvirksomheder.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Da først fra 1. januar 2025 så vidt jeg kan se: https://at.dk/nyheder/2024/05/fra-1-januar-2025-skal-virksomheder-vaere-autoriseret-for-at-nedrive-asbestholdigt-materiale/#:~:text=Autorisationsordningen%20betyder%2C%20at%20privatpersoner%20fra,januar%202025.

Dum som et bræt...Mvh Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis