Asbest efter 1. juli 2024, anmeldelse?

Det bliver jo strengt forbudt for private at rode med gamle asbestplader efter 1. juli 2024.

Hvis man nu ser en person nedtage sit private tag på hus, udhus, gård eller i ex. en kolonihave, hvem bør man så kontakte med en anmeldelse?

Mon der også bliver lukket for modtagelse på genbrugsstationerne?

Betragt mit indlæg som et oplæg til diskussion. Jeg nåede at få mit tag af kolonihaven i 2023 👏🏻👏🏻👏🏻

Hundefar

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Graver det ned i haven, eller dumper det i skov eller rasteplads.
larsen56 skrev den 27-06-2024 20:05:33

Graver det ned i haven, eller dumper det i skov eller rasteplads.

Selvfølgelig gør du ikke det. Du betaler med større eller mindre glæde en specialkonsulent for at afgøre, om dit affald indeholder spor af asbest. Derefter betaler du et specialfirma for at fjerne dit måske asbestbefængte affald på den af specialkonsulenten anbefalede måde. 

Om det er dyrt. Alle de der aldrig har set, hvordan asbestplader blev behandlet, men har en lang teoretisk uddannelse på f.eks. DTU. er helt enige om, at alle der har set en smule asbest falder døde om.

fase
Firmaer har til udgangen af 2024 til at uddanne sig i at håndtere asbest, men vist et mindre kursus..
Så tænker man har resten af året, hvis man ellers kan komme af med pladerne, her i min kommune kan de ikke afleveres på genbrugspladserne, men skal afleveres på affaldsterminalen og indpakket i plast..

Men de nye regler risikere jo at asbestpladerne dumpes i naturen...

Vi prøver igen, i morgen --
Og så er det jo en gevaldig indskrænkning af den private ejendomsret.

Staten har ikke noget at gøre på privat grund, så længe det der foregår ikke går ud over andre.

Vi kommer til at se plader dumpet på marker og i skov, det virker ikke helt gennemtænkt. 
Der er jo problemer nok i forvejen med dumpning af affald i naturen.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 28-06-2024 22:11:59

Og så er det jo en gevaldig indskrænkning af den private ejendomsret.

Staten har ikke noget at gøre på privat grund, så længe det der foregår ikke går ud over andre.

Wow!

Hvordan det kan være en indskrænkning er svært at forstå synes jeg. Den private ejendomsret omfatter nemlig hverken luft, vand, undergrund etc.

Staten har vha. den danske version af demokratiet lov til at vedtage love, som bl.a. gør lige præcis det, nemlig ulovliggør aktiviteter som i nogen tilfælde er en indskrænkning af privat ejendomsret. Som eksempel kan nævnes brug af lovlige skydevåben på privat grund, bygning af atomkraftværker på samme slags grund. Etc, etc.

Er man en del af mindretallet, og utilfreds med flertallets beslutninger, er man som dansk statsborger priviligeret. Emigrer. Og husk at aflevere pas, cpr-nummer, statsborgerskab m.v. ved udgangen. Så vi andre ved at de emigrerede ikke sidder i udlandet og nasser overførselsindkomster og kommer rendende når f.eks. det derværende sundhedsvæsen er dårligt eller dyrt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
 Det er vel også indskrænkning af privat ejendoms ret, når det er bestemt at man i sin privat ejede bil skal køre i højre side. 
I det mindste mindste påmindes man om det når man kommer susende i venstre side og ser en 40 tons lastbil komme imod en.    

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg går ud fra, at som her, så er eternittag med asbest registreret i BBR og det bliver derfor svært at bortskaffe   på ulovlig vis.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
hundefar skrev den 27-06-2024 19:49:39

Det bliver jo strengt forbudt for private at rode med gamle asbestplader efter 1. juli 2024.

Hvis man nu ser en person nedtage sit private tag på hus, udhus, gård eller i ex. en kolonihave, hvem bør man så kontakte med en anmeldelse?

Ifølge Danske Lov para 141 er man forpligtet til at anmelde lovovertrædelser der medfører risiko for menneskers liv og velfærd. Anmeldelsen skal som sædvanlig foregå til politiet.

Så hvis jeg skifter en enkel plade der er knækket på mit tag, så risikere jeg at blive anmeldt til politiet.
Hvis jeg tænder op i min gamle brændeovn og forpester hele nabokvarteret med røg, så er det ok. 
Discrusio skrev den 29-06-2024 08:10:31

Så hvis jeg skifter en enkel plade der er knækket på mit tag, så risikere jeg at blive anmeldt til politiet.
Hvis jeg tænder op i min gamle brændeovn og forpester hele nabokvarteret med røg, så er det ok. 

Nej, det er ikke ok. 

Naboerne kan klage til kommunen, der med henvisning til, vistnok, noget i Miljøbeskyttelsesloven kan komme efter dig.

Men ja, sanktionsmuligheder er vist noget tyndere mht røgen.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis