Luk vand til cisternen?

Hej
Jeg er ikke særlig stærk ud i sådan nogle ting

Men den her kumme sidder løs og “vipper” . Det er ikke muligt at skrue ned i, det har tidligere ejer tydeligvis heller ikke forsøgt sig med.

Vil rigtig gerne lige have det helt væk fra huller, men det med at lukke for rør gør mig altid en smule usikker?

Det er vel med et af de her to håndtag på billedet jeg kan lukke for vandet med? Så jeg ville kunne pille slangen af (som står og fylder cisterne op)

Der sidder et stort skruehåndtag nede på siden og et lille oppe på toppen hvor der står Bar

(På der hvor slange kommer ud er der ikke sådan et lukkehåndtag desværre. Det havde nok givet sig selv mere for mig)

Kan jeg stoppe tilførslen af vand på et af de to der? Hvilket?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv om du kan lukke for vandet ved at lukke for ventilen med det blå håndtag på det midterste billede. Den skal måske kun drejes en kvart omgang.

fase
Den med slangen på kan lukke med en ligekærvet skruertækker. Den skal drejes 90 grader.
Ellers kan du som Fabrin skriver lukke på der blå håndtag, men det lukker for vand til flere tappesteder.

Selvbygger med stort S. 
Ja, jeg vil sådan set bare lukke for det hele hvis jeg kan.

Det blå håndtag er sådan lidt mærkeligt. Når jeg drejer det, så kan jeg ikke dreje særlig meget før jeg møder “modstand” der ligesom med en fjedrende følelse i håndtaget vil have det tilbage på plads.

Er lidt bange for at dreje til med fuld kraft og se hvad der så sker… og med eller mod uret for evt a lukke?
Superdiy skrev den 27-06-2024 11:46:55

Den med slangen på kan lukke med en ligekærvet skruertækker. Den skal drejes 90 grader.
Ellers kan du som Fabrin skriver lukke på der blå håndtag, men det lukker for vand til flere tappesteder.

Hvilken vej for at lukke? Med eller mod uret? 

Er meget i tvivl med det her håndtag? Om det bare er at dreje alt hvad jeg kan?

Er lidt nervøs for at gøre noget forkert og så står der pludselig vand ud

Annonce
Det virker rigtig nok med 90 grader på den med slangen

Men jeg ved ikke om jeg tør pille slange af uden at vide hvor jeg slukker for vandet helt… just in case. Hvis jeg piller slangen af og der sker noget, har jeg ikke en backup plan og ved hvor jeg kan gå et skridt tilbage og slukke 
asromadk skrev den 27-06-2024 12:42:20

Det virker rigtig nok med 90 grader på den med slangen

Men jeg ved ikke om jeg tør pille slange af uden at vide hvor jeg slukker for vandet helt… just in case. Hvis jeg piller slangen af og der sker noget, har jeg ikke en backup plan og ved hvor jeg kan gå et skridt tilbage og slukke 

Træk i toilettet. Fyldes cisternen op har du ikke fået lukket ordentligt. Fyldes den ikke op kan du bare skrue slangen af.

Selvbygger med stort S. 
Du kan lukke helt for vandet på en hane ved siden af din vandmåler.

Du starter med at kontrollere at du kan lukke for alt vandet i hele huset ved vandmåleren.
Så lukker du for vandet med skruetrækkeren og fjerner slangen.
Så åbner du lidt for hanen ved vandmåleren og tjekker at det ikke løber.

hvis det er cisternen der sidder løs behøves du ikke nødvendigvis at lukke for vandet. Er det feks et ifo sign wc sidder der skal de 2 skruer i bunden der blot skal efterspændes. Google dit wc for at finde løsningen.
Er det ikke en ballofix der er ved vandtilslutningen til dit wc? så skal du bare have fadt i en flad/ ligekærv
 skrutrækker. Ingen grund til at tag hoved hanen til huset, men så bliver den jo selvfølgelig også testet :-)
Nå jeg fik lukket for vandet der går til toilettet, men skal lige have undersøgt det nærmere med det andet håndtag. Det er i et anneks, så skal lige finde det i garagen måske
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis