Drængrus / filtergrus til stolper i løs vægt?

Hej alle.
Jeg er i gang med at bygge et træhegn i haven og inden at jeg støber stolperne, vil jeg gerne have lagt noget filtergrus/drængrus i bunden af dem i cirka 10cm's højde,. Jeg har 16 stolper (100x100) og skal derfor ikke bruge så meget, tænker en 50-100 liter er rigeligt. Er der nogen der ved om man kan købe filtergrus i løsvægt, hvor man fx selv henter det? Har nemlig ikke behov for en maxibag, som kan bestilles over nettet, da det vil være alt alt for meget.

På forhånd tak.

MVH Nazim
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at spørge en murer eller en kloakmester om de ikke skulle have lidt ærtesten, du kan købe.

fase
Hej S.Fabrin - jeg var ikke klar over at ærtesten også vil fungere som drængrus til stolper. Normalt er drængrus/filtergrus ml 1-8mm, mens ærtesten (som jeg læser det) er mellem 8-16mm?
Jeg kan se at Silvan har mindre poser af 12l/20kg til 23 kr. Hvis ærtesten er lige så godt, så køber jeg dem bare herfra .

MVH Nazim
Dit dræn skal vel bare sørge for, at der ikke står vand i bunden af hullet til stolperne.

fase
Jo det er tanken at det skal lægge i bunden og lede vandet væk. Troede bare det skulle være de små grussten 1-8mm. Men det er helt fint, hvis ærtesten bidrager med det samme :)

MVH Nazim
du vil opleve den modsatte virkning , det vil samle vandet , så det kan trænge op i stolpen
kom istedet lidt beton i bunden
Annonce
Det er vigtigere der er sand/grus omkring stolperne fra jordskorpen og ned, om de skulle rådne lidt i bunden vil ikke betyde alverden.

Vi prøver igen, i morgen --
bredker skrev den 27-06-2024 17:13:21

du vil opleve den modsatte virkning , det vil samle vandet , så det kan trænge op i stolpen

Hej bredker. Det forstår jeg ikke helt. Hvis stolperne bund er indkapslet i beton vil vandet da hele tiden være i berøring med bunden og netop ikke ledes nedad? 

Jeg forestiller mig at grave 90-95 cm ned.
 A) Lægge 5 cm grus ( filtergrus, granitskærver eller ærtesten)
B) sætte stolpen i hullet og smide en yderligere 5cm grus ned
C) hælde betonblanding i,  op tii kanten , løbende stampes betonen. Kanten vil jeg forsøge at støbe så vandet løber væk fra stolpen (som en bakke)
 *Inden stolperne kommer i, vil jeg give dem en post saver / rådsikringskrave der hvor stolperne rager over jorden...

Det er mere hvilken type grus der skal i bunden, altså om almindelige granitskærver kan gøre det? 
Men ellers enig, det vigtigste er omkring jordoverfladen.

MVH Nazim
Nas29 skrev den 27-06-2024 20:31:22

Hej bredker. Det forstår jeg ikke helt. Hvis stolperne bund er indkapslet i beton vil vandet da hele tiden være i berøring med bunden og netop ikke ledes nedad? 

C) hælde betonblanding i,  op tii kanten , løbende stampes betonen. Kanten vil jeg forsøge at støbe så vandet løber væk fra stolpen (som en bakke)
 *Inden stolperne kommer i, vil jeg give dem en post saver / rådsikringskrave der hvor stolperne rager over jorden...

Det er mere hvilken type grus der skal i bunden, altså om almindelige granitskærver kan gøre det? 

du vil stadig få den modsatte virkning med drængrud eller sten , skal du undgå det kræver det at der er trykudlining fra gruset

nu arbejder jeg dagligt med at grave , og bla med dræn olig , så ser tit hvordan fors lagtyper reagere
Det eneste du skal undgå er at stolper kommer til at stå i en "urtepotte" Så grav ned som du ønsker og sæt stolpen ned. Smid en smule af den opgravede jord ned omkring stolpen, og stamp det før der kommer beton i. Så kommer der ikke beton under stolpen og vandet kan forsvinde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-06-2024 22:58:54

Det eneste du skal undgå er at stolper kommer til at stå i en "urtepotte" Så grav ned som du ønsker og sæt stolpen ned. Smid en smule af den opgravede jord ned omkring stolpen, og stamp det før der kommer beton i. Så kommer der ikke beton under stolpen og vandet kan forsvinde. 

bredker skrev den 27-06-2024 21:29:17

Nas29 skrev den 27-06-2024 20:31:22

du vil stadig få den modsatte virkning med drængrud eller sten , skal du undgå det kræver det at der er trykudlining fra gruset

nu arbejder jeg dagligt med at grave , og bla med dræn olig , så ser tit hvordan fors lagtyper reagere

Kære Bredker og Ev Elmand

tak for de gode råd. Det giver rigtig god mening for mig nu. Jeg gør som I foreslå - dvs. kommer IKKE filter/drængrus eller andet grus i bunden, men lægger som anbefalet lidt af den opgravede jord tilbage og stamper godt, inden at betonen hældes i.

I forhold til jordoverfladen - her vil jeg bruge de omtalte post saver/rådsikringskraver med tjære - men skal jeg være opmærksom på noget ift. hvor højt stolpebetonen skal gå op? planen var at lade betonen være lidt synlig som en ski bakke rundt om stolpen, således at vandet løber ud til siderne?

MVH Nazim
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis