Bærbar strøm, pol?

Hej LDS'ere,

Vil høre jer ad om i ved hvordan man finder pol på noget bærbar strøm jeg har, en ecoflow mini. Det er sikkert det samme på alle, men jeg kan ikke finde noget i manualerne og supporten, som sikkert er indiske slavearbejdere der sidder i dubai, og bare læser op af manualen, de ved det heller ikke.

Jeg er så på camping nu, og har selv prøvet at finde pol, skal bruge det til et anlæg og gerne et lille køleskab. Har prøvet min normale elma berøringsfrie spændingstester, og min billige spændingstester med prøvepinde, de lyser på dem begge. Har prøvet på hver leder direkte i jord, ja har stukket dem lige ned i jorden her ved siden af, ingenting, 6v. Har også prøvet radiator, nedløbsrør og alt. 

Den vil bare ikke måle andet end de her 6v. Det skulle være 230v. Den lyser lidt mere op når den får jord, men det gør den på begge ledere. Dur heller ikke at stykke et apparat til og så måle, den siger bare ampere på begge ledninger.

Er jeg bare dum eller er det, udover det, også fordi der ingen pol'er er, den vender dem om internt eller sådan noget? Der står intet i manualerne og de, lokale, elektrikere, bevares det var ikke Peter Fummelfingergaard, de var endda autoriserede, har givet det et hurtigt forsøg og givet hurtigt op, der var et par sjove ord "Ja det lærte vi ikke om på skolen" og "det er livet for kort til bare stik lortet til det værste er at du skal købe et nyt anlæg hæ hæ".

Har prøvet med en pære. Men den lyser ligegyldigt hvilken vej den vender.

Er der andre der har brugt de her bærbare strøm ting og ved hvordan man finder pol, eller gør den det selv? En dieselgenerator er nem, der står det hele på. Men kan ikke finde noget på de her.

Håber der er nogle kloge hoveder derude :-)

God sommer!
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
230v pol? Hvorfor er det vigtigt?
Hvad er en "Ecoflow Mini"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Er det rigtig opfattet, at du forsøger at lave strøm fra solceller til vekselstrøm? Hvis du vil måle på indgangen, skal du tilslutte begge ledninger fra dit måleinstrument. Så vidt jeg kan se på billederne er prøvepindene to polede. Hvis du måler på indgangen, som sikkert er jævnstrøm DC, får du angivet polariteten. Udgangen, som sikkert er vekselstrøm AC, har ingen speciel polaritet fordi det netop er vekselstrøm.

fase
swayde skrev den 25-06-2024 19:31:37

230v pol? Hvorfor er det vigtigt?

Jeg synes det lugter bedre.

Men, på lydanlæg kan man også høre en forskel hvis den sidder korrekt fase til fase. Og så kører alt mit grej på 230v.

polobjørn skrev den 25-06-2024 19:39:06

Hvad er en "Ecoflow Mini"

EcoFlow DELTA mini Portable Power Station. Fungerer fint, tror dog de andre er bedre til prisen, manualen er jo mindre end en børnebog til 5-årige. Overvejer at sælge den.

S. Fabrin skrev den 25-06-2024 20:05:27

Er det rigtig opfattet, at du forsøger at lave strøm fra solceller til vekselstrøm? Hvis du vil måle på indgangen, skal du tilslutte begge ledninger fra dit måleinstrument. Så vidt jeg kan se på billederne er prøvepindene to polede. Hvis du måler på indgangen, som sikkert er jævnstrøm DC, får du angivet polariteten. Udgangen, som sikkert er vekselstrøm AC, har ingen speciel polaritet fordi det netop er vekselstrøm.

De bliver solgt som backupstrøm, men der er ikke meget backup over den hvis man ikke kan forbinde den til sin eltavle, som en generator, bruger den her, men vil også bruge den når jeg kommer hjem i mit lille palæ på 30m2 kolonihavehus. Der er ingen indlagt strøm, så jeg roder selv med det. Og ja solcelle var fremtidsidéen når jeg vinder lidt flere penge i lotto.... 

Udgangen er AC. Det er den jeg og et par AVtoriserede også prøvede at måle på. Der er bestemt forskel på hvordan man vender stikket. Det kan mine amatørøre høre når jeg forbinder anlægget korrekt og det har jeg altid gjort. Der var det bare nemt at måle, normalt fase i venstre. Men her kan jeg måle fase på begge. Det er sikkert et eller andet elektroniknoget. Noget nymodens noget.

Jeg traver internettet videre igennem for at se om nogen andre har prøvet det samme, det er svært. 
Du kan ikke finde ud af om den ene udgang her er nul eller fase. Det er der naturlove der bestemmer at der er ingen der kan.
Når man taler om nul eller fase så er den eneste forskel i almindelige installationer at nulleder er forbundet til jord ved den lokale transformator station. Så er nulleder lagt fast, som jord potentiale og derved kan der måles 230 v på fase i forhold til jord.
Her har du et svævende net / spænding. Der er 230 v imellem udgange, men der er ikke nogen forbindelse til jord, og derfor kan du ikke måle noget. 
Så sæt dit musikanlæg til, og det vil spille. Hvis ørerne ikke er tilfredse så vender du stikprop. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 25-06-2024 23:50:56

Du kan ikke finde ud af om den ene udgang her er nul eller fase. Det er der naturlove der bestemmer at der er ingen der kan.
Når man taler om nul eller fase så er den eneste forskel i almindelige installationer at nulleder er forbundet til jord ved den lokale transformator station. Så er nulleder lagt fast, som jord potentiale og derved kan der måles 230 v på fase i forhold til jord.
Her har du et svævende net / spænding. Der er 230 v imellem udgange, men der er ikke nogen forbindelse til jord, og derfor kan du ikke måle noget. 
Så sæt dit musikanlæg til, og det vil spille. Hvis ørerne ikke er tilfredse så vender du stikprop. 

Meh. Jeg måler selvfølgelig til jord på billederne der er uploadet. De AVterroriserede, der kostede et par øl, gjorde det samme, prøvede også at måle fra hver leder til en radiator og et rør. 

Det er noget andet.
Jeg ved ikke hvad du mener med " noget andet".
Det jeg forklarer er grundlæggende i elteknik. Og der tæller øl ikke med som argument. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er fuldstændig lige gyldigt om du måler til jord eller ej. Din spænding kommer ug på den brune og den blå og er dermed svævende og har ingen forbindelse til jord. Forklaringen kan du læse i ev elmands indlæg. Du kan ikke måle noget fornuftigt i forhold til jord uden at den ene ledning forbindes til jord og hvorfor skulle du forbinde den ene leder til jord.

fase
Bærbarstrøm skrev den 26-06-2024 00:06:08

De AVterroriserede, der kostede et par øl, gjorde det samme, prøvede også at måle fra hver leder til en radiator og et rør. 

Sidder og undrer mig over hvad de mon er autoriseret i?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 26-06-2024 08:23:59

Bærbarstrøm skrev den 26-06-2024 00:06:08

De AVterroriserede, der kostede et par øl, gjorde det samme, prøvede også at måle fra hver leder til en radiator og et rør. 

Sidder og undrer mig over hvad de mon er autoriseret i?

Øldrikning ????? 

fase
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis