Bærbar strøm, pol?

Hej LDS'ere,

Vil høre jer ad om i ved hvordan man finder pol på noget bærbar strøm jeg har, en ecoflow mini. Det er sikkert det samme på alle, men jeg kan ikke finde noget i manualerne og supporten, som sikkert er indiske slavearbejdere der sidder i dubai, og bare læser op af manualen, de ved det heller ikke.

Jeg er så på camping nu, og har selv prøvet at finde pol, skal bruge det til et anlæg og gerne et lille køleskab. Har prøvet min normale elma berøringsfrie spændingstester, og min billige spændingstester med prøvepinde, de lyser på dem begge. Har prøvet på hver leder direkte i jord, ja har stukket dem lige ned i jorden her ved siden af, ingenting, 6v. Har også prøvet radiator, nedløbsrør og alt. 

Den vil bare ikke måle andet end de her 6v. Det skulle være 230v. Den lyser lidt mere op når den får jord, men det gør den på begge ledere. Dur heller ikke at stykke et apparat til og så måle, den siger bare ampere på begge ledninger.

Er jeg bare dum eller er det, udover det, også fordi der ingen pol'er er, den vender dem om internt eller sådan noget? Der står intet i manualerne og de, lokale, elektrikere, bevares det var ikke Peter Fummelfingergaard, de var endda autoriserede, har givet det et hurtigt forsøg og givet hurtigt op, der var et par sjove ord "Ja det lærte vi ikke om på skolen" og "det er livet for kort til bare stik lortet til det værste er at du skal købe et nyt anlæg hæ hæ".

Har prøvet med en pære. Men den lyser ligegyldigt hvilken vej den vender.

Er der andre der har brugt de her bærbare strøm ting og ved hvordan man finder pol, eller gør den det selv? En dieselgenerator er nem, der står det hele på. Men kan ikke finde noget på de her.

Håber der er nogle kloge hoveder derude :-)

God sommer!
Hej LDS'ere, Vil høre jer ad om i ved hvordan man... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 26-06-2024 00:48:55

Jeg ved ikke hvad du mener med " noget andet".
Det jeg forklarer er grundlæggende i elteknik. Og der tæller øl ikke med som argument. 

Kæææære ev ellebællemigfortællemand,

Øl ælles og bælles altid og er et argument, du kan aldrig modargumentere øl. Prøv, den vinder altid til sidst.

Desuden så er det noget andet, det er noget elektronik derinde der gør man ikke kan måle fase. 

S. Fabrin skrev den 26-06-2024 07:46:28

Det er fuldstændig lige gyldigt om du måler til jord eller ej. Din spænding kommer ug på den brune og den blå og er dermed svævende og har ingen forbindelse til jord. Forklaringen kan du læse i ev elmands indlæg. Du kan ikke måle noget fornuftigt i forhold til jord uden at den ene ledning forbindes til jord og hvorfor skulle du forbinde den ene leder til jord.

Kææææææære Brun Fabrin,

Nej, ligegyldighed er noget man når til når man har tabt og givet op.

Det er meget gyldigt og meget vigtigt. Det er meget fornuftigt at måle fra leder til jord. Dét lærte AVterroristerne trods alt på deres skoler sagde de.

Det er noget elektroniknoget der sidder indeni der gør det.
JohnLarsen skrev den 26-06-2024 08:23:59

Bærbarstrøm skrev den 26-06-2024 00:06:08

De AVterroriserede, der kostede et par øl, gjorde det samme, prøvede også at måle fra hver leder til en radiator og et rør. 

Sidder og undrer mig over hvad de mon er autoriseret i?

Altså man må ikke spøge med autorister, de kommer og terroriserer dig med en blyant og et papir hvis du har sagt ord der støder deres religion - autoristetdom. Jeg plejer bare at byde på en øl eller to og så glider det hele meget lettere.

Bærbarstrøm skrev den 26-06-2024 10:16:35

S. Fabrin skrev den 26-06-2024 07:46:28

Det er fuldstændig lige gyldigt om du måler til jord eller ej. Din spænding kommer ud på den brune og den blå og er dermed svævende og har ingen forbindelse til jord. Forklaringen kan du læse i ev elmands indlæg. Du kan ikke måle noget fornuftigt i forhold til jord uden at den ene ledning forbindes til jord og hvorfor skulle du forbinde den ene leder til jord.

Kææææææære Brun Fabrin,

Nej, ligegyldighed er noget man når til når man har tabt og givet op.

Det er meget gyldigt og meget vigtigt. Det er meget fornuftigt at måle fra leder til jord. Dét lærte AVterroristerne trods alt på deres skoler sagde de.

Det er noget elektroniknoget der sidder indeni der gør det.

De AVterrorister, du har talt med, har tilsyneladende kun forstand på at drikke øl. Deres viden om elektroteknik kan tilsyneladende ligge på et forholdsvis lille sted. Prøv nu engang at måle spænding mellem blå og brun og se om der ikke er omkring 230V. Når du så har fundet ud af, hvor stor spændingen er og skrevet resultatet i et svar her i tråden, skal jeg fortælle dig, hvordan du får lavet det, så du kan måle i forhold til jord.

fase
S. Fabrin skrev den 26-06-2024 10:34:17

De AVterrorister, du har talt med, har tilsyneladende kun forstand på at drikke øl. Deres viden om elektroteknik kan tilsyneladende ligge på et forholdsvis lille sted. Prøv nu engang at måle spænding mellem blå og brun og se om der ikke er omkring 230V. Når du så har fundet ud af, hvor stor spændingen er og skrevet resultatet i et svar her i tråden, skal jeg fortælle dig, hvordan du får lavet det, så du kan måle i forhold til jord.

Nej. De har også forstand på at drikke øl, og de var flinke til at komme over i mit telt for at prøve at finde ud af hvad der er fase på strømmen. Så de var ikke de værste AVterrorister, elektrikere. Men ja de beskrev da også dem selv som "stikkontaktskrigere". Det er vist noget med at de ikke er elektronikingeniører, eller "elektroteknik" som du skriver.

Nu har jeg målt spænding imellem blå stue og brun fabrin - der var minsandten 230v, som de autoRISTEDE også målte.

Det er ikke det min søde søde brune fabrin, det er noget alienteknologi der sidder indeni denne nymodens herfjumdap.

Annonce
Nu har jeg målt spænding imellem blå stue og brun fabrin - der var minsandten 230v, som de autoRISTEDE også målte.
Hvad er så dit problem? Du tilslutter din brugsgenstand og det kører, hvis det ikke overbelaster din inverter. Hvis du endelig vil kunne måle noget til jord, forbinder du den blå ledning til en jordelektrode og du vil nu kunne måle 230V mellem brun og jord. Det betyder så at den brune nu er fase og den blå er nul. 
Elektroteknik er ikke en uddannelse, men et fag i elektrikeruddannelsen.

fase
Dine første meget lange indlæg tydede på at du besidder en vis form for humor / sarkasme. Det lader så ikke til at være tilfældet.
Citat: omkring hvorfor du vil vide noget om potentiale omkring jord.: 
Jeg synes det lugter bedre.
Og til medfølgende manual som ikke beskriver det fordi det ikke findes:
manualen er jo mindre end en børnebog til 5-årige.
Så efter min indsats for at forklare meget kort om grundlæggende elteknik, kom jeg med en lille lignende vits.
Det falder så ikke i god jord hos dig desværre, så du mp undskylde den del. 
Der er sikkert en masse nymodens elektronik i det du har, men det er ikke principielt anderledes end ved en almindelig skille transformator, svejser og hvad vi har.
Her kan du også først måle spændings forskel når den ene pol er lagt til jord.
Ved en svejser er det stelforbindelsen. 
Du nævner så også selv Diesel generator. Her kan man heller ikke måle spænding til jord, før nullen er jordforbundet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 26-06-2024 11:39:48

Hvad er så dit problem? Du tilslutter din brugsgenstand og det kører, hvis det ikke overbelaster din inverter. Hvis du endelig vil kunne måle noget til jord, forbinder du den blå ledning til en jordelektrode og du vil nu kunne måle 230V mellem brun og jord. Det betyder så at den brune nu er fase og den blå er nul. 
Elektroteknik er ikke en uddannelse, men et fag i elektrikeruddannelsen.

Kan se du har svaret, kan ikke logge ind på min gamle konto, så her er jeg på en ny båd.

Kææææære Brun Farin,

Og til alle andre der godt kunne tænke sig et rigtigt svar. 

Fasen er til højre. 

Elma og alle de polsøgere der findes kan åbenbart ikke lige finde det så let, da der åbenbart ikke er nogen særlig spændingsforskel, det kræver det i hvert fald for at man kan bruge udelukkelsesmetoden, i hvert fald i denne model.

Og så er højre ​åbenbart normalt for ​resten af verden.

Ved ikke hvorfor du har skrevet så mange mærkelige ting Brun Farin.
ev elmand skrev den 26-06-2024 11:59:46

Dine første meget lange indlæg tydede på at du besidder en vis form for humor / sarkasme. Det lader så ikke til at være tilfældet.
Citat: omkring hvorfor du vil vide noget om potentiale omkring jord.: 
Jeg synes det lugter bedre.
Og til medfølgende manual som ikke beskriver det fordi det ikke findes:
manualen er jo mindre end en børnebog til 5-årige.
Så efter min indsats for at forklare meget kort om grundlæggende elteknik, kom jeg med en lille lignende vits.
Det falder så ikke i god jord hos dig desværre, så du mp undskylde den del. 
Der er sikkert en masse nymodens elektronik i det du har, men det er ikke principielt anderledes end ved en almindelig skille transformator, svejser og hvad vi har.
Her kan du også først måle spændings forskel når den ene pol er lagt til jord.
Ved en svejser er det stelforbindelsen. 
Du nævner så også selv Diesel generator. Her kan man heller ikke måle spænding til jord, før nullen er jordforbundet. 

Kæææææære ellebællemigfortællehvorskaldenneledningværemand,

Svaret på spørgsmålet er: Højre.

"Der er sikkert en masse nymodens elektronik i det du har, men det er ikke principielt anderledes"

Jo. Det er åbenbart så nymodens, at man kan ikke måle nogen spændingsforskel, heller ikke de autoristede, de avterroriserede, med deres dyreste og mest avancerede polsøgere kunne - og når man prøver at snyde lidt med at lave noget jord eller nul, så laver den, nymodens, teknologi, det perfekt, eller slår fra, så ligegyldigt hvordan du måler med selv den dyreste polsøger, så kan man ikke måle nogen spændingsforskel som kræves - i hvert fald med disse instrumenter.

Svaret var meget simpelt. Jeg prøvede mig bare frem med en pære der sprang kun den ene vej.

Gøreren 1 - 0 teoretrikkeren

Skål

Skål og god efterår til dig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis